I PLEJE 1931?

Startet af Kirsten Didriksen, 16 Jul 2011 - 17:21

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen

Hej!
Skulle man have plejetilladelse i 1931?
også hvis man var i pleje hos sin faster og onkel?

Min far, som desværre er død, kom i pleje hos sin barnløse faster og onkel. Det var omkring 1931 hvor farmor døde fra tre små drenge, efter 20 mdr. sengeleje.
Far var født i 1925 i Holstebro, han blev konfirmeret i Raasted Kirke 1939, men boede i Idom Sogn.

Jeg vil gerne om nogen kan hjælpe mig med: hvor jeg evt. kan søge og hvordan man gør?
                                                                       Hvis der altså findes en plejetilladelse?

På forhånd tak
Kirsten

Jørgen Green

Hej Kirsten

Det var kommunen/sognerådet det sted, hvor man barnet var i pleje, som via sit værgeråd (1905-1933) skulle føre tilsyn med plejeanbragte børn. Fra 1933 skiftede værgerådet navn til børneværnet.

Så du skal undersøge, om der er bevaret arkiver for værgerådet og/eller børneværnet for sognet på Landsarkivet i Viborg. Vær opmærksom på, at det er ikke alt fra Landsarkivet, som er registreret på Daisy. Endvidere havde sognet ingen pligt til at aflevere sine arkiver til Statens arkiver. Undersøg evt. også om der findes et lokal arkiv, som evt. kan ligge inde med arkiverne.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Kirsten Didriksen

Hej Jørgen!

Mange tak for dit svar, nu kan jeg måske komme videre!
Hvis der findes noget i Viborg, skal man så søge om tilladelse på forhånd eller kan man bare komme der op og spørge sig frem? Selvfølgelig med diverse data nedskrevet.

Mange hilsner
Kirsten

Jørgen Green

Hej Kirsten

Jeg vil anbefale dig at sende et mail til Landsarkivet i Viborg for at sikre dig, at der findes et arkiv for værgerådet i sognet for den pågældende periode. Hvis der findes et arkiv, så vil det være en god idé, at du forinden søger om dispensation, inden du tager til arkivet.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Kirsten Didriksen

Hej igen!
Jeg er ikke helt med endnu!
Skal jeg søge i Holstebro, hvor min far er født eller i Idom hvor han kom i pleje?
Eller kan jeg se det begge steder?  :-\.

Tak og godnat
Kirsten

Jørgen Green

Hej Kirsten

Du skal søge i det sogn, hvor plejeforældrene bor. Det er dette sogn, som skal godkende anbringelsen og føre tilsyn. Men hvis Holstebro betaler for anbringelsen (børnene er forsørgelsesberettiget i Holstebro), så skal du også kigge i Holstebros arkiver. Jeg vil anbefale dig at kigge begge steder og søge om dispensation begge steder, hvis der er bevaret arkiver.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Kirsten Didriksen

Hej Jørgen!

Det vil jeg gøre, tusind tak for hjælpen!

Mange hilsner
Kirsten

Jørgen Green

Hej Kirsten

Jeg vil foreslå, at du også - hvis du ikke allerede har gjort det – kigger efter oplysninger samt dokumenter i forbindelse med skiftet efter farmoderen i 1931. Måske står der noget om børnenes anbringelse og hvem der er blevet værger for dem og måske også en evt. kopi af plejeanbringelsen.

Kig både i skiftebogen og skiftesagslisten for  (hvis hun ikke findes omtalt i skiftebogen) samt de evt. dokumenter, som knytter sig til skiftet.

Her er det ikke nødvendigt at søge om dispensation.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Kirsten Didriksen

Hej Jørgen!

Nu må du guide mig!
Jeg har været på Landsarkivet i Viborg én gang før! jeg kan finde vejen dertil og finde op i salen! ;D
Hvad gør jeg så?
Hvad skal jeg evt. gøre inden besøget?

På forhånd tak
Kirsten

Jørgen Green

Hej Kirsten

Jeg vil foreslå, at du inden du tager til Landsarkivet starter med at sende et mail til Landsarkivet, hvor du søger om adgang til at se efter en evt. bevaret sag vedrørende din slægtning i følgende arkiver:
• Holstebro, Værgerådet/Børneværnet 1925-1940.
• Idom sogn, Værgerådet/Børneværnet 1931-1940.
Du skal her anføre moderens og barnets navn og dit slægtsskab med dem samt din begrundelse for at se sagerne.

Af Daisy kan jeg se, at der er bevaret sager for Værgerådet/børneværnet i Holstebro. Jeg kan ikke se, at de er bevaret for Idom sogn (kan muligvis skyldes, at de ikke er blevet registreret i Daisy).

Herudover kan du inden besøget via Daisy bestille skiftebogen for skifteretten i Holstebro:

Søg på www.daisy.sa.dk:
Arkivskaber: Retten i Holstebro, skifteretten
Arkivserie: Skiftebog, Holstebro og Struer retskreds

Arkivserien dækker perioden 1925-1951.

Bestil den med arkivnummer B-372, som dækker perioden 1929-1932.

Skiftedokumenterne kan du først bestille, når du kommer til arkivet. Bed arkivet om at hjælpe dig med bestillingen.

Hvis skiftet ikke findes i skifteprotokollen, så kan det skyldes, at der ikke har været noget at skifte (f.eks. at boet værdier er blevet brugt til at dække udgifterne ved begravelsen). Disse skifter er opført i skiftesagslisten, som du så kan bestille frem. Der findes også dokumenterne i forbindelse med skiftesagslisten. Bed arkivet om at hjælpe dig med at bestille dem frem.




Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Kirsten Didriksen

Endnu engang tak!

God sommer
Kirsten