Sønderjyske faldne 1870-1871

Startet af Bodil Madsen, 31 Okt 2010 - 14:37

Forrige emne - Næste emne

Bodil Madsen

Jeg søger en fortegnelse over sønderjyske soldater dræbt i Den Fransk-Preussiske Krig fra 19. juli 1870 - 10. maj 1871. Da Sønderjylland på det tidspunkt hørte under den Preussiske administration findes der formentlig ikke noget materiale i danske arkiver. Jeg har spurgt på Landsarkivet i Aabenraa.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Bodil

Spørgsmålet er, om der rent faktisk deltog nogen fra hertugdømmet Slesvig grundet det korte åremål efter 1864 (?).

Næste gang jeg besøger min gamle mor (nok først omkring juletid), så vil se i de (tyske) bøger, som hun har liggende om netop denne krig i 1870-71 (bøger, som min bedstefar eller oldefar har anskaffet på et tidspunkt).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bodil Madsen

Hej Christian!

Det ser det faktisk ud til. I kirkebogen for Oksbøl sogn, Als Nørre herred 1859 - 1915 døde  mænd, Arkivalieronline opslag 14, findes 3 unge mænd fra sognet døde som følge af denne krig. P.t. har jeg ikke kigget i nabosognene. Jeg vil gerne høre titlerne på omtalte bøger.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Bodil

Jeg skal nok prøve om jeg kan få oplyst titlerne - og så får du dem; men de er givet skrevet senest omkring år 1900 (på tysk), så om du kan finde dem på et bibliotek, kan være tvivlsomt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bodil Madsen

Om ikke andet, så kan mit bibliotek måske skaffe dem fra det Danske Bibliotek i Flensborg.
bibliotek.dk kan jeg se, at der er ganske mange bøger om krigen. Det tyske er ikke noget problem.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Inger Buchard

Har du overvejet at se igennem på http://www.denkmalprojekt.org/covers_intl/denmark.htm om navnene skulle dukke op dér?
Så vidt jeg husker kan google godt hitte, hvis du søger på 'denkmalprojekt' og 'navn'

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Bodil Madsen

Hej Inger!
Tak for din henvisning. Desværre kunne jeg ikke google ham. Jeg synes heller ikke, at jeg fandt nogen fra 1870.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Knud Madsen

Ved at google har jeg fundet, at Landsarkivet for Sønderjylland har en fortegnelse (manuskript) over faldne i omtalte krig:
Karl Lund: Samlinger vedr. Sønderjyder i Krigen 1870-71.
V.h. Knud Madsen

Bodil Madsen

Hej Knud!
Tak for den oplysning. Ærgeligt at Landsarkivets egne medarbejdere ikke vidste besked om det, da jeg  spurgte ved mit besøg på Landsarkivet tirsdag i sidste uge. Nu varer det længe inden jeg kommer på disse kanter igen.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Troels Skovmand Eriksen

Hej Bodil

Min oldefar, Erik Eriksen fra Oksbøl (1848-1924) var indkaldt i 1872, har desværre ikke nogen direkte oplysninger om hvor eller hvilket regiment. Eneste jeg ved var, at han havde et Remmington bagladegevær (til bløde blyprojektiler) med retur for hurtigt at kunne genindkaldes om nødvendigt - geværet var i familien indtil en gang under besættelsen.

Måske er Hamborg / Altonas arkiver et godt sted at starte for at finde indkaldte danskere?

mvh
Troels

Inger Buchard

En online-mulighed er Denkmalprojekt.
De omtaler tabslister på
http://www.denkmalprojekt.org/covers_vl/vl_1870-71_index.htm


http://www.denkmalprojekt.org/covers_intl/frankreich.htm
er de for tiden registrerede grave i Frankrig; man er ikke færdig endnu.

Iøvrigt mener jeg, at navnelisterne i Denkmalprojekt er søgbare hos google. Prøv med Denkmalprojekt og personnavn.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki