Hej Jette
Det program jeg selv primært bruger hedder
iFamily (for Leopard), men hvis jeg skal vælge mellem Reunion og MacStamtræ, foretrækker jeg personligt helt klart det sidste. Der er dog flere her i forum, der sværger til Reunion.
Hvis det er et krav at programmet er på dansk, dur hverken iFamily eller Reunion!
Aktuelt har du så to muligheder, enten MacStamtræ eller Gramps.
MacStamtræ er efter min mening et *flot* program - det er i modsætning til så mange andre programmer ganske enkelt pænt at se på. Det afspejler sig også i en række muligheder for flotte diagrammer. Til gengæld har det knebet lidt med tekstrapporter, men med de seneste opdateringer af programmet har det hjulpet gevaldigt på det. Billeder skulle ikke være et problem, jeg tør dog ikke sige det med sikkerhed, da jeg selv kun har haft få billeder i programmet.
Gramps er *ikke* specielt pænt at se på - og da slet ikke hvis man ønsker et "Mac look". Det skyldes selvfølgelig at programmet slet ikke er skrevet til Mac, men er et open source Linux projekt, der dog kan installeres på Mac på flere forskellige måder. Den absolut enkleste er ved at downloade filen Gramps-3.3.1-1_Intel.dmg (forudsat at computeren ikke er ældre end ca. 6 år) øverst på siden
http://sourceforge.net/projects/gramps/files/Stable/. Dermed får man Gramps som et program der virker (stort set) som almindelige Mac-programmer. Gramps har en lang række af muligheder for rapporter af alle slags, og hvis de indbyggede muligheder ikke er nok, kan man endda installere ekstra moduler. Til gengæld er der dele af programmet der ikke er så stabilt, sandsynligheden for at det går ned er nok noget større end i f.eks. MacStamtræ. Der er også ting der slet ikke fungerer - det er endnu ikke lykkedes mig at få hjælp når jeg trykker på en "hjælp"-knap! Og selvom Gramps er på dansk, dukker der en del engelske ord og sætninger op. Hvordan programmet klarer mange billeder, kan jeg ikke sige noget om, det har jeg ikke prøvet.
En stor fordel ved Gramps er at det er gratis, så man risikerer ingenting ved at prøve det.
Gratis er også
Familienbande, et fint tysk program som principielt understøtter dansk. Oversættelsen er dog foretaget med Googles oversættelsesprogram og er mildt sagt ikke overbevisende!
Endelig skal det nævnes at der er flere måder at køre Windows på Mac'en. Med mindre man har brug for specielle programmer der ikke fås til Mac, synes jeg personligt at det er lidt fjollet at gøre det, men hvis du egentlig helst ville blive ved med at bruge Winfamily, kan det altså lade sig gøre på den måde.
Mht. overførsel af data, kan alle programmerne naturligvis importere GEDCOM-filer. Hvordan f.eks. billeder nemmest bliver overført, er jeg ikke sikker på.
Du kan måske finde en smule mere information på siden nævnt i min signatur.
Mvh.
Jens Peter