Wirenfeldt, Thorum, Salling; omkr. 1800

Startet af Flemming Lindkær Schmidt, 25 Aug 2011 - 23:34

Forrige emne - Næste emne

Flemming Lindkær Schmidt

Med henvisning til en anden "tråd" i Forum/AnEfterlysning: "peter wirenfeldt fra skive",
søger jeg hjælp eller forslag til, hvordan jeg kan få be- eller afkræftet, at min 2xtipoldefar, Niels Christensen Wirenfeldt (1804-1859) virkelig er søn af Niels Severin Wirenfeldt (c.1750-1807).
"Han var gift med Karen Wraa Mollerup (ca.1756-1839) og havde i en del år ejet "Skovgaard" ved Hobro, men i 1797 købte han godset "Hessel" v. Lovns, som han dog – efter stridigheder med bønderne – solgte igen i 1799 og købte "Aagaardsholm" v. Thorum, Salling.
Her tjente omkr. 1800 Birgitte Andersdatter (ca.1782-1852) , og hende kunne Niels Severin vist godt lide. Hun blev gravid i 1803, og det ser ud til, at Niels Severin måske har villet sørge godt for hende, idet en han nok har medvirket til hurtigt at fremskaffe en mand til hende, - Christen Henrichsen (1778-1842). De bliver gift 22-2-1804, altså kun ca. fire måneder før Niels Christensen (Wirenfeldt) bliver født d. 15-6-1804 (død-28-8-1859). En historie på Facebook om, at præsten hjalp/ opfordrede Niels til brugen af Wirenfeldt er ikke usandsynlig, da han f.eks ved konfirmationen i 1820 stadig kun hedder Niels Christensen, mens han hedder Virenfeldt ved brylluppet i 1829 med Zidsel Kirstine Nielsdatter (f. 1-12-1811 – d. 6-12-1876) ."

Jeg har intet kunne finde i kirkebøger, skifter e.l. som beviser slægtskabet, men mange ting tyder på det. Bl.a. omtales han og senere flere af hans sønner i kirkebøgerne "kaldet Wirenfeldt" – hvorfor?
Dog er jeg bekendt med, at det hændte, at bønder af forskellige grunde (hengivenhed o.a.) tog en "herremands" navn til sig.

Hvis der var tale om et "uægteskabeligt forhold", burde der så ikke kunne findes optegnelser om dette andre steder end i kirkebøgerne?
På forhånd tak for forslag og hjælp!
Mvh.
Lindkær

Mvh.
Flemming L. Schmidt