gerda valborg christensen

Startet af Lis Nielsen, 23 Okt 2011 - 16:20

Forrige emne - Næste emne

Lis Nielsen

ja....jeg mangler hende sådan set ikke, men viste ikke hvor denne passede ind..... min mormor Gerda kom som pige, 1936, på børnehjemmet Fremtidshåb i Frederikshavn....jeg har søgt akt indsigt og venter på at få svar.....
så her er det i kommer ind.....vi dvs min mor har et billede, se nederst, af hende, det er hende til venstre, og min mor tror at det er fra børnehjemmet. Men jeg er nu ikke så sikker da jeg ikke kan finde hende konfirmeret i Frederikshavn og heller ikke hendes broder, jeg ved fra en faderskabssag at han som 13 årig var ude at tjene, og jeg tror det samme gør sig gældende for hende. Læg mærke til at hun har bryster så jeg vil skyde hende til at være omkring 15 år.

Kender du evt de mennesker der er på billedet?
Er manden i fronten måske en forstander fra Børnehjemmet?
Pigerne har det samme tøj på og det kunne evt være en form for uniform, kender du den?

vh Lis

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen



Hej Lis

Et dejligt billede.

Umiddelbart ser de tre *konfirmander* ældre ud end 14-15 år, men jeg er alligevel lige ved at tro, at det er en slags konfirmationsbillede.

Den unge mand i midten er sikkert konfirmeret i det fine sæt tøj, han har på, men var pigerne på det tidspunkt ikke i hvide kjoler?

Jeg mindes at have hørt udtrykket *andendagskjole*, som vistnok var den kjole, en nykonfirmeret pige havde på få dage efter konfirmationen, hvor hun og hendes hold var til alters for første gang i deres liv. Det var visrnok altid en hverdagsaften.

Er kjolerne nu ens? Den ene har knapper hele vejen ned - det har den anden ikke. Snarere tror jeg, at det er samme syerske, der havde syet begge kjoler.

Ældre kvindelige slægtsforskere, der læser dit indlæg og ser billedet, må kunne sige noget om, hvorvidt de to unge pigers frisurer var typiske for unge piger i 1930'erne.

Jeg håber, du får et godt og fyldestgørende svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Hej,

Googlede lige dit børnehjem og fandt en beskrivelse på facebook - af alle steder. Hjemmet synes at have været oprettet af metodist-kirken. En Søster Ane var forstander fra 1921 ... Det kunne forklare "en anden slags" konfirmationskjole, en anden konfirmationsalder, og måske også en anden kirkebog. Nogen eksperter i det?

Manden i front kunne være metodistpræsten?

Bare nogle forslag - jeg understreger, at jeg kender intet til dette kirkesamfund og deres skikke :)

Hans Poulsen



Hej Lis

Alice inspirerede mig til at lede videre - dog ikke på Facebook, hvor det med megen møje og besvær er lykkedes mig at blive slettet - men ligeledes via Google, hvor jeg fandt dette link:

http://www.frederikshavn-metodistkirke.dk/om%20os/historie.htm

Et stykke vej ned i denne tekst finder du disse to sætninger:

"Fremtidshåb" blev nedlagt i 1990. Bygningerne er i dag ejet af Metodistkirkens Sociale Arbejde og udlejes til Frederikshavn Kommune".

Her er et link til Metodistkirkens Sociale Arbejde - telefonnummeret finder du lidt nede i teksten:

http://www.metodistkirken.dk/hvem-er-vi/socialt-arbejde/

Prøv at slå på tråden og hør, hvad de har at sige.

Venlig hilsen til både dig og Alice
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Nielsen

jeg venter allerede nu på svar fra Metodistkirken både med hensyn til akt insigt og billedet men det kan tage op til 4 uger og det har jeg IKKE tolmodighed til. Så jeg tænkte at måske en her kunne hjælpe mig...... normalt er der 75 år forældesfrist på disse sager og den er overskredet, men vis det er Metodistkirken så er der ligepludelig 100 år fra den dag barnet er født....
lis

Hans Poulsen



Hej Lis

".. det kan tage op til 4 uger og det har jeg IKKE tolmodighed til..".

Er du sikker på, at slægtsforskning er noget for dig?

Vi er nogen stykker, der har ventet 10, 20, 30 og 40 år på at få løst diverse familiegåder, og vi kan da stadig tygge smør.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Nielsen

#6
der fik du mig hans  ;D men jeg bliver greber af min tråd i en anden del af forummet der er sket vildt meget i løbet af 2 dage , fra 0 til levende familie i USA og muligvis Canada....det løber bare af med mig lige nu  ;D Det var et sats som virkelig gav noget stort..

du må gerne kigge med hvis du har lyst
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,22515.0.html
og tak for dit svar....

hilsen Lis med det meget store smil.....