"Farvet" mand i Øster Tørslev/Holbæk/Ørsted ca. 1850-1900

Startet af Ruby, 26 Nov 2011 - 01:07

Forrige emne - Næste emne

Ruby

I min kollegas familie har gennem tiderne gået rygtet om, at der skulle være en "farvet" mand i slægten. Han skulle være fra en af de tidligere danske kolonier (eller efterkommer efter en person derfra). Det viser sig nu, at der eksisterer eller har eksisteret et foto med denne person sammen med resten af den nærmeste familie. Endvidere mener man, at han er bror til min kollegas oldefar eller dennes far. Da resten af familien er pæredanske, må man gå ud fra, at her er tale om en halvbror. Eller måske er der i virkeligheden tale om et plejebarn?

Familien boede på landet i hhv. Øster Tørslev, Ørsted og Holbæk i Randers-området. Jeg har forsøgt at studere denne familie en smule, men er ikke stødt på fremmedklingende navne eller udenlandske fødesteder. Hans navn vil formodentlig være dansk-lignende, hvis han er fra en af de tidligere kolonier - eller i det mindste fordansket ved folketællinger osv. Dette gør det jo ikke mindre let at finde frem til ham...

Grunden til at der er stor interesse for at finde frem til, hvem han var, er, at der jo er en vis sandsynlighed for, at der gemmer sig en interessant historie her.........for hvordan kom en dreng/mand fra en dansk koloni i fjerne dele af verden dog til en lille landsby udenfor Randers? Eller hvordan mødte hans danske mor eller far fra denne ikke så "internationale" lille by dog en mand el. kvinde fra så fjerne egne og fik en søn med ham/hende?

Mon nogen har en god idé til, hvordan jeg kommer videre? Og ved nogen, om indvandrere (eller "importerede" slaver/ex-slaver) fra kolonierne blev registreret, når de kom til DK?

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Mange hilsner
Helle Ruby

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Helle.

Her er 2 personer i Randers amt som er født i Vest Indien.

Men om de er farvede eller har fået farvede børn er jo ikke

nemt at afgøre.


randers, Sønderhald, Essenbæk, Assentoft By Essenbæk Sogn, 1 hus, 8, FT-1880, c7579
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Johan Martin Ankerstjerne   37    Gift   husfader bager      Randers Randers Amt
Johanne Dorthea Sørensen   38    Gift   hans hustru      Haslund Sogn Randers Amt
Ragnhilde Ankerstjerne   9    Ugift   deres børn      Heri Sognet Randers Amt
Martin Ankerstjerne   7    Ugift   deres børn      Heri Sognet Randers Amt
Søren Ankerstjerne   5    Ugift   deres børn      Heri Sognet Randers Amt
Anne Melvida Ankerstjerne   3    Ugift   deres børn      Heri Sognet Randers Amt
Charles Ankerstjerne   1    Ugift   deres børn      Heri Sognet Randers Amt
Charles Madsen   62    Ugift   bagersvend      Vest Indien

----------------------------------------------------



randers, Mols, Draaby, Stubbe Bye, Schjersøe, en Hovedgaard, 68-F1, FT-1850, D2695
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Fritz Absalon Vorm   30    Gift      Forvalter paa Gaarden. Huusfader   Vestindien
Jensine Rasmussen   23    Gift      hans Kone   Fuglslev Sogn, Randers Amt
Anna Dorthea Vorm   1    Ugift      deres Datter   Her i Sognet
Mette Cathrine Mikkelsdatter   27    Ugift      Tjenestefolk   Fuglslev Sogn, Randers Amt
Ane Nielsdatter   23    Ugift      Tjenestefolk   Homaae Sogn, Randers Amt
Secilie Lindbom   18    Ugift      Tjenestefolk   Hyllested Sogn, Randers Amt
Rasmus Rasmussen   54    Gift      Tjenestefolk   Her i Sognet
Jens Jensen   47    Gift      Tjenestefolk   Her i Sognet
Niels Ibsen   28    Ugift      Tjenestefolk   Fuglslev Sogn, Randers Amt
Peter Rasmussen   23    Ugift      Tjenestefolk   Her i Sognet
Hans Rasmussen   21    Ugift      Tjenestefolk   Her i Sognet
Mvh HP

Kurt Nielsen

#2
Hej.

Det var Tobias Christopher og  Sara Christiana, som sognepræst Lars Lund havde med hjem til Holbæk, fra Nyguinea i Afrika. Tobias er født 1777 og blev gift i Holbæk 1802. Det er efterkommere af ham, som flyttede til Øster Tørslev. Kirsten som er en efterkommer af ham, bor på Holbæk mark. Hun "plejer" at læse med her, så lad os se om hun kommer med et input.  (hej Kirsten)

Mvh. Kurt Nielsen

NB. Jeg har selv en masse efterkommer af ham.

Ruby

Hold da op, hvor er det dejligt at vågne op til sådanne oplysninger! Det er jeg godt nok meget spændt på! Jeg har lidt travlt lige nu, men lidt senere i dag lægger jeg lige de oplysninger, jeg har om familien på her.

Mange tusind tak for hurtige svar - glæder mig meget til at høre mere!

Mange hilsner
Helle

Ruby

Nå! Det var meget værdifulde oplysninger, jeg fik her i dag! Jeg har nu konstateret, at min kollega ER efterkommer efter Tobias Christopher, som var tjenestekarl hos præsten Lars Lund! Jeg er endnu ikke nået til at konstatere, om Sara Christiana var moderen.

Jeg vil være meget taknemmelig for enhver yderligere oplysning om Tobias Christopher, hans hustru, deres herkomst, deres liv og tilværelse i Danmark, præstens bevæggrunde for at "importere" arbejdskraft fra Afrika, hans rejse til Afrika osv.

Mange hilsner
Helle

Inge Hedal

Hej
Sara kan ikke være Tobias' mor – snarere hans søster, hvis de er beslægtede:
Randers, Rougsø, Holbæk, Holbæk, Holbæk, 1, Ft 1801, A7507
Lars Lund   50    gift   Husbond   Sognepræst   
Anna Magretha Binderup   46    gift   hans kone      
Kierting Maria Lund   14    ugift   Datter      
Anna Laurina Lund   11    ugift   Datter      
Tobias Christopher   24    ugift   Tjenestekarl.Døbt Neger      
Sara Christiana   21    ugift   Tjenestepige. Døbt Negerinde      
Søren Nielsen   22    ugift   Tjenestefolk   Avlskarl   
Niels Rasmussen   28    ugift   Tjenestefolk   2.karl   
Peder Espensen   20    ugift   Tjenestefolk   Dreng   
Anna Nielsdatter   23    ugift   Tjenestefolk   Kokkepige   
Mette Marie Andersdatter   21    ugift   Tjenestefolk   Bryggerspige   

Tobias Christophers vielse ses på AO Randers, Rougsø, Holbæk 1731-1803, opslag 255, højre side.
Mvh. Inge

Ruby

Hej Inge -

Det er mig, der udtrykte mig sjusket! Tobias Christopher fik en søn, som er min kollegas 3xtip-oldefar. Da jeg omtalte Sara som "mor", mente jeg, at hun kan have været Tobias' søns mor, men at der jo også er mulighed for, at han fik sønnen med en anden kvinde end Sara, som han blev gift med.

Venligst
Helle

Ellen Marie Kaae

#7
Hej Helle

Hvorfor tror du, Tobias blev gift med Sara?

I det opslag, Inge henviser til, bliver han gift med en Maren Jensdatter Hjarsen.

Parret får sønnen Christopher, døbt 14 nov. 1802 i Holbæk - KB 1731 - 1803, opsl 313  .

Maren med familie er her i 1787

Randers, Rougsø, Holbæk, Holbæk, Holbæk Bye, 35, FT-1787, A7508
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hjarsen 51  gift Mand Hyrde  
Maren Pedersdatter 41  gift hans kone  
Hans Jensen 14  ugift Deres børn  
Peder Jensen 8  ugift Deres børn  
Nelle Jensdatter 17  ugift Deres børn  
Maren Jensdatter 12  ugift Deres børn  
Kirsten Jensdatter 5  ugift Deres børn

Lillesøster Kirsten bar Christopher til dåben i 1802.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

En søn mere:

Jens, hjemmedøbt 6. april 1809 i Holbæk, KB 1804-13, opsl 22.

Begge sønner er i Holbæk i 1845:

Randers, Rougsø, Holbæk, Holbæk, Holbæk, 52, Ft.1845, A7516
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christoffer Tobiasen 43  gift  Husmand og Tjenestekarl Holbæk
Ane Kjerstine Rasmusdatter 36  gift  Hans kone Voer
Jens Christoffersen 8  ugift  Søn Voer
Maren Thomasen 2  ugift  for betaling i huset Ørsted


Randers, Rougsø, Holbæk, Holbæk, Holbæk, 35, Ft.1845, A7516
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Tobiasen 36  gift  Tømmermand Holbæk
Marie Sopfie Pedersdatter 31  gift  Hans kone Hørning 
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ruby

Hej!

Igen en fejl fra min side - jeg syntes, at Kurt ovenfor havde skrevet, at Tobias og Sara blev gift i 1802, men der stod jo blot, at Tobias blev gift i 1802  :)

Tusind tak for data!!!!

Hvis nogen har yderligere oplysninger, vil jeg modtage dem med stor taknemmelighed!

Mange hilsner
Helle

Kurt Nielsen

Hej igen.

Christopher Tobias blev gift med Maren Jensdatter Hiarsen 1802 i Holbæk og de fik børne
Christoffer Tobiase født 1802 og Jens Jensen Tobiasen født  1809 begge i Holbæk.















Ellen Marie Kaae

#11
Næste generation er i nabosognet Udby:

Randers, Rougsø, Udby, Udby Sogn og Udby, et Hus, 5, FT-1880, C6284
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christoffersen 42  Gift Husfader, Skrædder  Holbæk Sogn, Randers Amt
Ane Katrine Sørensen 31  Gift hans Kone  Estruplund Sogn, Randers Amt
Krestine Christoffersen 11  Ugift Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt
Søren Christoffersen 8  Ugift Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt
Christoffer Christoffersen 6  Ugift Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt
Johannes Christoffersen 4  Ugift Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt
Ane Kjerstine Christoffersen 2  Ugift Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt
Udøbt Drengebarn under 1 Aar  Ugift Barn  Holbæk Sogn, Randers Amt
Ane Kirstine Rasmusdatter 70  Enke Mandens Moder  Estruplund Sogn, Randers Amt
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

#12
Tobias Christopher døde den 24. feb 1817, se Holbæk KB 1814-35, opsl 142, hans kone Maren Jensdatter Hjarsen døde den 7. april 1829, samme KB opsl 156
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

#13
Jens Tobiasen døde den 5. marts 1858 af Tæring - Holbæk KB 1855-66, opsl. 141.

Det er nok ham, der er her i 1850, selv om efternavnet er forkert

Randers, Rougsø, Holbæk, Holbech Bye, 25, et Huus, 25, FT-1850, D2572
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Pedersen 40  Gift  Huusmand, Tømmermand, Huusfader Her i Sognet [Holbæk]
Marie Sophie Pedersdatter 37  Gift  hans Kone Hørning Sogn, Randers Amt
Marie Jensdatter 2  Ugift  Deres Datter Her i Sognet [Holbæk]

Familien er også i FT 1855 i Holbæk - se opsl 9 på AO.

Enken Marie Sophie Pedersdatter gifter sig igen den 19. marts 1859 med Anders Sørensen - samme KB opsl. 101
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Helle

Nedenstående tekst vedr. ikke den person du søger, men den vidner om, under hvilke vilkår nogle af de tidl. slaver kom hertil, i dette tilfælde til Falster Sønder herred.

Falkerslev kirkebog 1749-1843.

Dom 7 p. tr. 1775
NB.NB. NB.
d 30 Julij
Saavidt Joh. Nicolaus ved, skal Hand denTiid være 24 Aar gammel.

Ogsaa døbt en Morian, som var født paa Kysten Guinea, der taget fra sin Moder, solgt og ført til Westindien hvor Hand har tient først hos hr. Doctor Hallein, dernæst hos Mons: Stærgraf, og tilsidst hos Hr. Wilhelm Hoff Kongl: procureur og Byefoged i St: Thomas som for næsten 7 fierding Aar siden, bragte ham til Dannemark, og efter at ermeldte Hds sidste Herre var Død i Helsingør faae Dage efter sin Ankomst, blev denne Hedning der tilforn var kaldet Carolus, af Familien ført til Falster, og da den afdødes Forældre kort tilforn havde havd Schørringe-Gaard i forpagtning, deres ÿngste Søn derimod endnu boede i mit Annex paa Præstegaarden i Falkerslev, saa havde de gamle Forældre fattet Kierlighed og Fortrolighed til mig, hvorover de med øvrige Sønner i Sjælland, Falster og Lolland bleve enige at sette ermeldte Morian i Kost hos denne yngste Søn og Broder Niels Johann Høÿ, hvor Hand har været siden først i Fasten 1774, er gaaet derfra 2 a 3 Gange om Ugen til mig for efter Hands egen
og Deres Begiering at vorde underviist i den Christelige Lær-doms Sandheder; ved Guds bistand, Hands egenVindskibe-lighed, da Hand er et meget got Menneske, og Madame Hoffs fliid som ogsaa Hiemme igientog de foreskrevne Lær-domme med Ham, er Hand lovet være Gud kommen saa vidt, at
Jeg Ham i Dag, udi en meget talriig Forsamling, eij alene fra begge disse og omkring liggende Sogne, men og fra begge Kiøbstæder uden Indbÿdelse, efter Hand nogle Uger tilforn af Præsten, og i Dag af mig ved stor Glæde og til alles Fornøÿelse var bleven examineret af den natus og aabenbarede Theologie, som kundet gives ved Daaben ind, lover vores felleds forløfter, Hand fik da det Navn Johannes Nicolaus, som  indbudne Faddere var der i Falkerslef Kirke, hvor forretningen skete tilstæde.

1) Hr. Cammer-Herre og Amtmand j Landet von Walmoeden.
2) Frue Cammer-Herreinde (født Lehn) von Walmoeden.
3) Justice-Raad Ole Stampe, heertil Schiørringe Gods.
4) Frue Justice-Raadinde Stampe.
5) Hr. Proust Wedderking Proust j Sønder Herred og Sogne j Nÿek.
6) Proustinde Wedderking.
7) Hr. Jacob Borch Sognepræst til Carlebÿe etc.
8.) Mad: Borch.
9) Hr. Magister Christian Henr: Biering Sognepræst til Aastrup.
10) Mad: Biering.
11) Mosieur Peder Lomand Hoff Viintapper j Vordingborg. )
12) Mons: Laurentius Hoff Candidat: Theolog: fra Kippinge.) den afdødes Brødre.
13) Jomfr: Anna Benedicta Lÿkke fra Kippinge en Søster-Datter af ommeldte Sal: Wilhelm Hoff.

Test: Horbeløv d 30 Julij 1775.
Hans Peter Koch Past: l..

mvh Ingelise Jacobsen





Ruby

Hej Ellen Marie og Ingelise -

Mange tusind tak for de mange gode data og for beretningen om den tidl. slave på Falster. Jeg har netop brugt det meste af aftenen på at læse beskrivelser af forholdene i de danske kolonier på Guinea-kysten, og jo mere man læser, jo klarere står det, hvor stor en rolle Danmark havde i slavehandlen. Det er sørme ikke rar læsning!

Jeg har - dog forgæves - også søgt information om præsten Lars Lund (fra Holbæk) på Guinea-kysten - ham der "importerede" Tobias og Sara. Det var helt almindeligt, at de danskere, der kom til kysten, fandt sig en afrikansk "kone", som de fik det ene barn efter det andet med. Disse mulatbørn tog man sig fra officiel side af i kolonierne. Det kan meget vel være 2 af disse, som præsten tog med hjem. Han kan endda selv være far til dem, for det forlyder, at præsterne i kolonierne bestemt ikke holdt sig tilbage i forhold til de lokale kvinder..... det kunne være interessant at finde ud af. Men præsten kan jo også "blot" have valgt at "importere" 2 afrikanere - enten af medmenneskelige hensyn, eller simpelthen fordi her jo var tale om billig arbejdskraft! Også dette kunne være rart at vide lidt mere om.

Desværre har det slet ikke været mig muligt at finde noget om denne præst...udover data fra folketællingerne.

Mange hilsner
Helle

Kurt Nielsen

Her er noget tekst jeg har liggende.

                    Holbæk . matr. nr. 21.

Sognepræsten Lars Lund. der 28.5.1783 blev kateket i Guinea, blev kaldt hjem til Holbæk - Udby                 præsteembede 24.4.1789.     
Han må have ført to afrikanere med sig til Danmark; thi i kirkebogen står opført:

" 3.4.1796 blev døbte her af præstegården 2 afrikanere ( efter at de var blevet konfirmerede ) og blevet nævnt
Tobias Christopher  - og
Sara Christiana -
hvilket ( : foruden en anselig mængde menighed ; ) blev bevidnet at birkeskriver Sr : J : Sørensen - og hans hustru Anne Pedersdatter - og deres søn Søren - alle 3 af Udby - og degnen Niels Brandt og sin datter Else Marie - begge af Holbæk..


29.6.1852 fik Christopher Tobiasen  skøde på huset 16b  :  0 - 3 - 2 eo alb. i Holbæk.


Helle, jeg er da interesseret i at vide, hvordan din kollega er efterkommer af Tobias.

Mvh. Kurt Nielsen

Ruby

Hej Kurt -

Min kollega er efterkommer efter Tobias Christopher, således:

Tobias Christopher -->
Christopher Tobiasen -->
Jens Christophersen -->
Christine (Kjerstine) Christophersen (Christoffersen) -->
Albert Christian Frederiksen -->
Inga Frederiksen -->
(Min kollegas mor) -->
(Min kollega)

Venligst
Helle

karen birgit waagner nielsen

Kære Helle Ruby.

Er lige (lidt sent) blevet bekendt m din efterlysning af farvet mand i øster tørslev.

I min familie går der også en fortælling om en neger i familien, og min bedstefar havde negroide træk.

Familien stammer fra Ørsted og bosatte sig i Øster Tørslev i ca 1860erne. Det er :Anders Jensen frandsen (brygger i ØT) hans søn , min bedstefar : Jens Frandsen.

Når jeg går tilbage i slægten til sidst i 1700 tallet finder jeg ingen fremmede navne.
Jeg er også stødt på  de to negerbørn tobias og christiane, men finder ingen forbindelse m min familie.

Men som sagt : rygtet om en sort i familien har vi altid kendt , og jeg vil gorfærdentlig gerne finde ud af det.
 
venlig hilsen Karen waagner.


Ruby

Kære Karen -

Tak for din besked! Umiddelbart har jeg ikke i min kollegas familie registreret nogen med efternavnet Frandsen fra Ørsted eller Øster Tørslev, men hvis du sender mig lidt flere navne (fx. deres hustruers navne), kan jeg undersøge, om de skulle have forbindelse til slægten, som jo er forbundet til Tobias Christopher. En meget stor del af familiemedlemmerne kommer nemlig fra hhv. Ørsted og Øster Tø'rslev, så det vil ikke være usandsynligt, at der er en eller flere forbindelser.

Venligst
Helle

karen birgit waagner nielsen

Kære Helle.

1000 Tak for dit svar. Ved du om der stadig bor efterkommere efter Tobias i Øster Tørslev ?
De i min familie ,der evt kunne være af neger afstamning stammer fra Ørsted og bosatte sig i Øster Tørslev i 1800 tallet som bryggere.

Det er mine oldefar :Niels anders Jensen Frandsen kaldet ,(men blot døbt Niels Jensen) f. 1834 i Ørsted.    Hans kone Karen Revsbech(men i hendes familie findes tilsyneladende ingen sorte . Den er fuldstændig klarlagt)

Mine tipoldeforældre:  Jens Pedersen frandsen f. 1798 i Ørsted.  og  Marie Katrine Nielsdatter f. 1807 i vivild sogn.

Som sagt, der er altid fortalt, at vi har en neger i familien , men der kan jo være tale om et plejebarn eller et "uægte" barn, der ikke er bogført som sådan, så det kan måske være umuligt at komme videre.   Navnene er jo alle danske.

Venlig hilsen Karen Birgit.

Mia Gerdrup

Må jeg lige komme med et par anbefalinger om mere læsestof: 

Alex Frank Larsen - Slavernes slægt. Skrevet efter DR's Tv-serie og handler om efterkommere.

en hjemmeside om nogle af de, der er nævnt i ovenstående bog:

http://www.rejsefortaelling.dk/vestindien_5_slavernes_slaegt/vestindien_5_slavernes_slaegt.htm

Se evt. denne hjemmeside, der desværre kun er på islandsk:

http://www.simnet.is/hansjonatan/index.html

Endelig er der også:
Hugh Zachariae - Lucretia og Margaret, slavebarnets historie.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Ruby

Kære Karen Birgit -

Jeg er ked af at sige, at jeg ikke ved, om der lever efterkommere efter Tobias Christoffer i Øster Tørslev i dag. Han fik i hvert fald 2 sønner, Christopher Tobiasen og Jens Tobiasen. Jeg kender pt. kun til en linie af efterkommere efter Christopher. Af disse kender jeg ikke til nogen nulevende i Øster Tørslev - til gengæld er min kollegas mor og hendes bror født i Ørsted i hhv. 1946 og 1949. Deres mor var også født i Ørsted, og det samme gør sig gældende for deres morfar. Sidstnævntes far var født i Øster Tørslev i 1863. Han hed Anders Frederiksen (møllersvend og vist nok også landpostbud i Ørsted) og var gift med Christine Christoffersen, der var oldebarn af Tobias Christopher, der boede i Holbæk.

Der kan jo sagtens være en forbindelse mellem din slægt og ovennævnte, men jeg vil foreslå, at du forsker lidt i efterslægten til Tobias' anden søn, Jens Tobiasen. Og måske også i efterslægten efetr Sara Christiana, som nævnes længere tilbage i denne tråd.

Jeg er ked af ikke at kunne være til større hjælp....

Venligst
Helle