søger hjælp til at søge i 1700 tallet

Startet af Henriette Munkholm de Place, 11 Nov 2010 - 14:27

Forrige emne - Næste emne

Henriette Munkholm de Place


hej jeg søger hjælp til at finde aner tilbage i 1700 tallet.

Det drejer sig om en xsten xstensen Munkholm af trædholm f i 1734. jeg har kigget efter ham selv, men har meget svært ved at læse det gotiske.
Det jeg har af opslag er Thisted amt, Hassing herred, Harring sogn opslag 65 .
jeg vil gerne finde hans forældre, så jeg kan se hvor navnet Munkholm stammer fra.
jeg har et andet opslag som muligvis er ham som der er konfirmeret Thisted amt stagstrup sogn opslag 265.

I det første opslag står der vist nok Christen sand som faderen ? og i det andet står der Christen smed?jeg forsøgte så i årene inden at lede efter en Christen sand/smed der var blevet gift , men jeg kan slet ikke tyde hvad der står.

er der nogen der vil kunne hjælpe mig med dette ???? evt e - maile mig på deplace@mail.dk

på forhånd tusind tak

Henriette


Pernille Lysholdt Holm

hej Henriette

Som jeg tidligere skrev har jeg fundet en gård i Trædholm sogn, som hedder Munkholm. Mon ikke navnet stammer derfra. Gå ind på www.kms.dk, dobbeltklik på kortet til højre, vælg stednavn og skriv Trædholm. Ved størrelse 1:25.000 finder du gården Munkholm lidt sydvest for Trædholm.

Det med efternavnet Sand/Smed er min fejl. Ved at læse grundigere er jeg også enig med ham, der skrev at der stod Smed. Christen kan altså have været smed og have haft et andet efternavn efter sin far. Derfor kan han stå med et andet efternavn, da han blev gift.

Mvh Pernille

Henriette Munkholm de Place


Hej Pernille

jeg har kigget på det med gården i Trædholm både nu og den gang:) og måske er det derfra navnet stammer ? og måske ikke.

jeg vil bare gerne have lidt hjælp til  at finde hans forældre: det er jo ikke sikkert navnet Munkholm kommer fra hans side, men måske fra hans mors side.
det er jeg stødt på tidligere og da jeg ganske simpelthen ikke er god nok endnu til at tyde det gotiske
har jeg lidt svært ved at finde ud af hvornår hans forældre er blevet gift og hvem deres forældre var.
Derfor søgte jeg lidt hjælp, så mænd ikke fordi jeg ikke selv ville, men fordi jeg ikke kan tyde skriften:)
jeg takker dig endnu engang for hjælpen.

Hilsen Henriette.

Per Svenningsen

Hej Henriette
Jeg har en slægtslinie i Thy i 17-1800 tallet som ser således ud:
(håber at den kan hjælpe dig lidt)

25. Maren Thøgersdatter
24. Christen Smed
13. Ane Boyesdatter
12. Christen Christensen Munkholm (omk 1749) (en bror med samme navn evt uden Munkholm var født i 1734/1735 men død før 1749)
7. Maren Pedersdatter (omk.1772)
6. Christen Christensen Munkholm (13/2-1770,Bedsted)
3. Ane Christensdatter (16/9-1804, Stagerup)
2. Jens Nielsen (ca. 1772, Willerslev)
1. Peder Munkholm Jensen (f.30/10-1847, Hørdum Thy)

Den lige linie er 1+3+6+12+24/25.

I min familie dukker "Munkholm" op i 1749  ifm. Chisten Christensen Munkholm hvis far hed Chr. Smed
Jeg har desværre ikke alle persondata endnu, men arbejder p.t. på sagen (har overtaget papirer med en del mangler fra min moder).

mvh
Per Svenningsen
(oldebarn til nr1)

Henriette Munkholm de Place

Hej per

det er en rigtig stor hjælp:):)
du skriver at du er oldebarn til nr 1, nr 1 er min tip oldefar så det er bestemt en hjælp og vi kan jo udveksle oplysninger på mail eller mødes, hvis du har lyst og kan jo så hjælpe hinanden lidt:)

jeg er nået til at Christen smed. og kan så ikke helt tyde hvad der står, da jeg ikke er så god til at tyde gotisk endnu.

du er meget velkommen til at skrive på min mail add som er : deplace@mail.dk


mange Hilsener Henriette Munkholm.