Om der generelt har været en sådan klinik, og om der har været een eller anden regel om at de pågældende skulle vente 10 år med at gifte sig, må andre svare på.
(kan det evt. have noget at gøre med at faderen feks. skulle betale i 10 år, hvis moderen ikke giftede sig?).
Men i det konkrete tilfælde er der for mig at se ikke noget der tyder på at Ellen Marie er rejst udenbys for at føde sine børn, og der er jo heller ikke noget hun vil skjule, hun får jo børnene døbt sit hjemsogn. Tværtimod ser det ud til, at hun er blevet gravid udenbys og kommer hjem for at føde børnene.
Jeg tror det måske er en tilfældighed, at der går ti år før hun gifter sig (det gør der iøvrigt heller ikke helt ud).
Jeg har ikke kunnet finde hende (evt. barnemoder) i tiden forud for giftermålet. Der er jo ingen FT, der netop dækker perioden. Hun havde tvillinger fra 1849 med en mand fra Fjelstrup, Haderslev amt. Men er og var selv fra V.Jylland, Ringkøbing amt.
Hun er hjemme i Aadum i 1834, 1840 og 1845.
Den 24 okt 1846 rejser hun ud af sognet. (Ao ops 55)
Den 10 aug 1849 kommer hun hjem igen. (Ao ops 50)
Den 15 nov 1849 føder hun tvillingerne hos moderen i Aadum. (Ao ops 18)
Ved fkt 1850 og 1855 er hun stadigvæk hos moderen og har tvillingerne hos sig.
Den 22 maj 1859 bliver hun gift i Aadum (Ao ops 65)
Ved fkt. 1860 er hun sammen med manden og svigeforældrene i Hoven.
Ved fkt 1870 og 1880 er hun tilbage i Aadum med manden og deres fælles børn, samt et plejebarn.