Holstenske Regiment , Major Zebels Compagnie

Startet af Anette Nielsen, 10 Feb 2012 - 00:15

Forrige emne - Næste emne

Anette Nielsen

Kan nogen sige , hvor man kan slå en Peder Olsen Kock op i dette compagni.Jeg tror compagniet ligger i Colding i  FT 1787 siges han at vøre der.født 30 nov 1755 i Middelfart , Vends Odense.
Der er vel ikke de store krige , han kunne være med i i slutningen af 17tallet?
Mvh Annette Nielsen

Rune Sckerl

Holstenske regiment under generalmajor von Scholten afgik fra København 23/4 1779 og ankom til Viborg 30 og 31 april samme år, 2 kompagnier af regimentet marcherer videre til Hobro, men hvilke ved jeg ikke. Jeg har selv en ane i Waldovs kompagni der sammen med flere kompagnier forbliver i Viborg.
Måske kan det hjælpe dig videre, støder du på noget om Waldovs Kompagni vil jeg gerne høre fra dig lige som du hører hvis jeg finder noget om Zebels Kompagni.
mvh Rune Sckerl

Anette Nielsen

Hej og tak for foreslaget.
Jeg ved , at der på Rigsarkivet er muligheder for at slå disse soldater op-der er også en bog om disse kompagnier..men hvad den hedder?Hvor fandt du oplysningerne om disse bevægelser?
Mvh Annette Nielsen

Jørn Christiansen

Hej Anette

Prøv, at søge lidt rundt her http://www.wadschier.dk/kilder/egne/haer_soeg.php og hvis du finder noget, kan du gå videre med Daisy https://www.sa.dk/content/dk/daisy/daisy_forside
Held og lykke!
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Rune Sckerl

jeg har fundet oplysningerne på denne adresse,

http://www.orlogsmuseet.dk/sch/start1782.htm

anno 1779.

mvh Rune Sckerl


Anette Nielsen

Du skal bestille Bogen "Geworbne Krigskarle" via www.bibliotek.dk -- du kan her let søge paa Titel. Den fortæller særdeles grundigt og klart om Forholdene for de hvervede Soldater i dit Tidsrum.
Indtil den kommer til dit Bibliotek er følgende væsentligt:
Bonifacius er utvivlsomt blevet hvervet til Holstenske Regiment -- og det var et aldeles Dansk Regiment. Det havde en Oberst som Regimentschef og bestod paa dette Tidspunkt vel af 5 Compagnier á ca. 180 Mand. Hvert Compagni var kommanderet af en Major eller Captain, Compagnierne opkaldtes efter deres Compagnichef, altsaa her Oberkampf . Regimentschefen havde dog ogsaa Kommando over et af Compagnierne, kaldet Livcompagni, Leibcompagnie. Et stort Antal af Officererne var Tydske, Kommandosproget var Tydsk og man hvervede helt specifikt i Mellem- og Nordtydskland.
Ved Hvervningen "capitulerede" man for en vis Tjenestetid, typisk 6 eller 8 Aar. Og saa fangede Bordet! Man kom strax under en haard Disciplin. Soldaterne var privat indquarteret hos Quarterværter og fik en Løn der lige nøjagtigt rakte til Kosten og næsten intet andet. Slaar du op i FT-1787 for København med %%% som Navn og Soldat som Stillingsbetegnelse vil du finde et betydeligt Antal Geworbne og se hvordan de bor nær Kastellet. Sølvgades Kaserne var vistnok den første, færdig omkring 1780. Schmerbauch, maaske Schmierbauch er ikke at finde i FT-1787. Men der vilde han jo ogsaa være en ældre Herre. Dødeligheden, selv i Fredstid, var ikke til at spøge med.

En nærliggende Mulighed er at han efter 6-8 Aars Tjeneste har faaet mere end nok og vendt tilbage til Tydskland eller forsvundet ud i Provinsen. Hvis du hører til blandt de haarde Hunde skal du en Tur paa Rigsarchivet. Inden da prøver du www.sa.dk og faar strax Søgefeltet til "Daisy". Skriv "Holstenske Regiment" (uden " " !) og du staar knædybt i Materiale. Det er nok Mønstringslister og Edsprotokoller du skal prøve. Der førtes Protokol over de Hvervede, naar de svor Faneed.


Tak for det du sendte   Jeg leder efter Oberkampfs Compagnie ,  en Bonifacius Schmierbauch og Strambo i Zebels Compagnie -begge det holstenske regiment
mvh Annette Nielsen Schmierbauch
Mvh Annette Nielsen   Hvis du bor i Kbh kunne du måske gå på Rigsarkivet og slå op

Rune Sckerl

Den bog bestiller jeg, skulle du på din vej støde på navnet Johann Gottfried Welcker der svor faneeder 5/7 1777 i Glückstadt kirke og blev tambour og skarpretter i Waldows kompagni, han kom først til København og derfra i 1779 til Viborg, må du meget gerne lade høre fra dig.

mvh Rune Sckerl

Rune Sckerl

Hej Anette har du prøvet i Nygaards sedler at søge Strambo, der er flere, måske en af dem du søger!

mvh Rune Sckerl

Anette Nielsen

Hej.
Hvad er Nygårds sedler?Kan man slå dem op på nettet? Jeg bor langt væk fra hovedstaden-kan man ringe eller maile til  er det lands eller rigsarkivet de ligger på?Har du set Strambo deri?
Mvh Annette Nielsen

Anette Nielsen

Hej.Hvor har du fundet hvornår han aflægger faneed?
Annette

Jørn Christiansen

Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Rune Sckerl

Hej Anette, oplysningern om faneeden har jeg fra en afdød slægtsforsker af Welcker-slægten, han har den fra Stambogen, Holstenske Regiment, Waldows Compagnie, No. 367.

Jeg bor selv i Jylland og har ikke efterkontrolleret på rigsarkivet, men det jeg har fået fra ham som jeg har kunne kontrollere, har altid passet, nedenstående er hvad der står:
Fra Stambogen,
            Holstenske Regiment, Waldows Compagni No. 367
            3. Juli 1777 enrollert
            5. Juli 1777 zu Fahne geschworen
            Tambour Johann Gottfried Welker
           Angeworben von ...... Schuman in Muhlhausen
           Mas zall    Zall / Strich :            61 / 3          (161,5 cm)
           Vaterland:                               Leipzig in Sachsen
           Alter /Jahr:                               18 / 1759
           Religion:                                Lutheran
           Profession:                                Pauchenmacher
           Statur:                                klein
           Haar und Augenbrau:                        Schwarz braun
           Gesichtsbildung und Coler des Augen:  Rundes Gesicht, blaue Augen
           Schultern und .......:                Schmall
           Capi...:                                Den 10. Maij 1777 auf 8 Jahre

mvh Rune Sckerl