Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Gerda Marie Lytkensen (maiden name Jessen)  (Læst 361 gange)
Gunilla Sandström
Bruger

Beskeder: 5

« Dato: Tirsdag 13 03 2012, 20:59 »

Hello!

I would like to know more of the family of Gerda Marie Jessen, who married Frederik Lytken Lytkensen on March 4, 1927 in Stege, Mønbo, Præstø.

She and her husband had a daughter, Herdis, in Stege on December 11, 1927.

I know neither her date and place of birth, or her death.

Who were her parents, and if possible, her grandparents?

Looking forward to knowing some more! I am very grateful for all help.

Best regards,
Gunilla Sandström
in Göteborg
Logget
Lissa Pedersen
Medlem

Beskeder: 2.600

« Svar #1 Dato: Tirsdag 13 03 2012, 21:13 »

Just for info: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31159.0.html

Lissa
Logget
Gunilla Sandström
Bruger

« Svar #2 Dato: Søndag 18 03 2012, 00:10 »

Dear Lissa,

Thanks for all the help you have given me earlier. However, I didn't see anything about Gerda Marie Jessens parents? Or is there info, that I just can't see?

Best regards,
Gunilla
Logget
Lissa Pedersen
Medlem

Beskeder: 2.600

« Svar #3 Dato: Søndag 18 03 2012, 01:00 »

Hi Gunilla,

Gerda is a mystery! Cannot find anything about her. You write that she went to Germany after her husband's death. Could it be that she went to family? I have come across the name Jessen in the southern part of Denmark/northern Germany.

Do you know whether they stayed in Stege or moved elsewhere before moving to Sweden - when did they move to Sweden?

Lissa
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

Beskeder: 4.074

« Svar #4 Dato: Søndag 18 03 2012, 07:13 »

Sorry if I go on writing in Swedish.

Gunilla,

En möjlighet att finna Gerdas födelseort är att be om ett uppslag i hennes personakt. Alla svenskar som levde efter 1947 har en sådan. Du skrev i din första tråd att Gerda flyttade till Tyskland efter makens död.
I den församling som hon bodde när hon lämnade Sverige, där finns hennes personakt, men eftersom församlingarna upphörde 1991 att sköta folkbokföring får du söka den på ett landsarkiv. Gäller det en församling i närheten av Göteborg är det landsarkivet i Göteborg som har den. Vet inte om du måste ha de 3-4 sista siffrorna i hennes personnr.

Eva M
Logget

Eva M
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #5 Dato: Søndag 18 03 2012, 07:40 »

Jag vet ju inte vilken relation du har till familjen,  men vet dottern inget om sin mor? Dottern lever ju fortfarande.

Eva M
Logget

Eva M
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #6 Dato: Søndag 18 03 2012, 07:47 »

Gerda är död i Sverige. Registrerad som Gerda Maria.
Jag har inte själv dödskivan men ancestry som ju nästan "äger" de svenska kyrkböckerna har henne som Gerda Maria Lytkensen f. Jessen bland döda 1901-2006. Alltså där hon dog finns hennes personakt.

Eva M
« Sidste ændring: Søndag 18 03 2012, 07:56 af Eva Morfiadakis » Logget

Eva M
Gunilla Sandström
Bruger

« Svar #7 Dato: Mandag 02 04 2012, 21:47 »

Hej Eva och Lissa,

och hjärtligt tack för vad ni hittat hittills och för förslagen till fortsättning. Det stämmer att Gerdas dotter lever fortfarande, och jag har kontakt med en av hennes söner. Det är för hans räkning jag forskar. Jag kommer att träffa honom den här veckan, då skall jag fråga.

Än en gång - ett varmt tack!

Hälsningar,
Gunilla i Göteborg   Cheesy
Logget
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: