hvor navnet Guldfeldt kommer fra

Startet af Ivan Hansen, 18 Nov 2010 - 22:08

Forrige emne - Næste emne

Ivan Hansen

jeg søger svar på hvor navnet Guldfeldt kommer fra, jeg har en mand der heder rasmus nielsen der er født den 11/12 1868, hvor jeg også finder ham i kirkebogen fra 1858 til 1872 under Dåb (odense amt - baag Herrede - køng sogn)samme sted står der et notat: I henhold til Assens by og Herredsfogedcontoirs navnebevis 15. september 1905 er hans fulde navn Rasmus Nielsen Guldfeldt.
Hans forældre heder begge rasmusen.
håber jeg kan få lidt hjælp, på forhånd tag.
hilsen Ivan Hansen

Hans Poulsen

#1

Se

<http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,3178.0.html>

I det følgende indlæg er linket blevet gjort *klikbart*.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Kappel Jensen

Hej Ivan
Der  er  tale om bebyggelse i Allested Sogn, Sallinge Herred Svendborg Amt. I kirkebogen står f.eks. "af Guulfeldt Bye".
Jeg har aner med samme navn. Præsten staver det på forskellige måder.
Stedet er med (Guulfeldts Bye) i folketælingen for 1801.

Mvh Jørgen

Lars Guldfeldt Eriksen

Her var noget jeg ved lidt om... Rasmus Nielsen var søn af Niels Rasmussen og Gjertrud Marie Rasmussen. Han tog navnet "Guldfeldt" efter has stedfar Christen Rasmussen Guldfeldt, som Gjertrud blev gift med i 1876, efter Niels' død. Christen var fra Gulfelt ved Allested på Fyn (som Jørgen ganske rigtigt er inde på).

De fleste Guldfeldt'er kan spores tilbage til Rasmus Mortensen (Jan. 28, 1802 - Nov. 20, 1881). Han var den tredje søn af Morten Madsen og Johanne Pedersdatter, som flyttede til Guldfeldt ved Allested på Fyn omkring 1801. Rasmus Mortensen hed ikke selv Guldfeldt, men alle hans fem sønner (incl Christen Rasmussen Guldfeldt) fik navnet Guldfeldt efter den lille by.

Hvis du har flere spørgsmål til navnet Guldfeldt er du er velkommen til at kontakte mig. Jeg har mange oplysninger, som jeg ikke har med her - både om nogle af Rasmus Nielsens efterkommere og alle de andre Guldfeldt'er.

Med venlig hilsen,

Lars GULDFEDT Eriksen

Niels Peter Rasmussen

Hej Lars

Fra Historisk Atlas for Fyn har jeg følgende om Allested sogn:
Antallet af gårde i byen (26) synes stabilt fra 1500-tallet til 1806. I forbindelse med overgangen til selveje stiger det i normalt omfang frem til 1903. I forbindelse med udskiftningen afsattes en koloni med 17 huslodder Guldfelt. De var alle bebyggede i 1806.

så der er noget der tyder på at Guldfeldt er vokset kraftigt omkring år 1800. Kan du bekræfte dette ?

Min fornemmelse siger mig, at det der i dag hedder Radby i Allested sogn stort set er samme lokalitet som i 1800-tallet blev kaldt for Guldfeldt (eller hvordan det nu blev stavet ).
Kan du bekræfte dette ?

Kan du bekræfte/afkræfte at Morten Madsen er døbt 8. maj 1774 ?
Ved du hvornår Johanne Pedersdatter er døbt ?
Deres datter Karen Mortensdatter og Niels Rasmussen er mine tipoldeforældre.

med venlig hilsen
Niels Rasmussen

Lars Guldfeldt Eriksen

Hej Niels

Jeg kender ikke noget særligt til områdets demografiske udvikling, men det er da bestemt interessant at undersøge. Gulfelt lå ifølge Kort og Matrikelstyrelsens gamle kort lige nordøst for Vejle, men lige inden Radby.



Jeg har også Morten Madsen som døbt 8. maj 1774.

Johanne Pedersdatter er døbt 8. april 1772 i Nørre Broby kirke.

Du må endelig sige til, hvis du mangler mere information, eller skal have noget bekræftet.

Med venlig hilsen

Lars Eriksen