Berenth slægt... Stubbekøbing

Startet af Helle Nymann Hansen, 16 Apr 2012 - 16:42

Forrige emne - Næste emne

Helle Nymann Hansen

Jeg eftersøger slægtning / og efterkommere til Børstenbinder Børge Berenth fra Stubbekøbing....
Håber der er nogen som kan hjælpe mig.... Han har boet i Stubbekøbing omkring 1938...
Jeg har søgt i kirkebøger m.m. uden held - håber virkelig der er nogen som kan hjælpe mig i min søgen...

Stifter og redaktør af Stubbekøbing avis hedder M.J. Berenth er Børge mon efterkommer derfra.

Helle Olsen

Hej Helle
du kan finde Børge Berendt i KB stubbekøbing ægteviede fra 1937-1944 opslag 167
der står også han er født 29/12 1916 så kan du komme videre.

mvh helle

Helle Nymann Hansen

Hej Helle

Tak for oplysningen  :) jeg er lidt grøn på dette område - så hvor finder jeg KB stubbekøbing ægteviede fra 1937-1944 opslag 167???
Nu har jeg forsøgt at google det men er ikke helt klar over hvordan jeg skal søge det?

Hilsen Helle

Helle Olsen

hej helle
det gør du på rigsarkivet hjemmeside, der kan du oprette dig som bruger gratis og se alla kirkebøger og folketællinger i landet.
når du er logget på går du bare på søg kirkebøger og følger linket.
mvh helle

Helle Nymann Hansen

Hej igen - nu har jeg fundet det :) mange tak for hjælpen...

Kirsten M. K. Kastberg

Hej.

Du finder opslaget på arkivalieronline.dk og trykker søg
kirkebøger, Mariebo amt, Falster Nørre, Stubbekøbning og så opslags nr.

vh. Kirsten

P.S du behøver ikke at logget på

Helle Nymann Hansen

Er der en let måde at søge slægtninge ud fra - jeg strander lidt når jeg kun har f.eks. nørre Sundby og navnet på personen?

Helle Olsen

hej helle
der findes flere mulig heder alt efter hvilke oplysninger man har,men hvis du kun har et navn og en by er du nød til at kigge i KB for den pågældende by også selvom området er stort. kig efter dåb,konfirmation,vielse eller død alt efter hvad der passer bedst på den tid/alder du ved personen har været der.
Hvis du på et tidspunkt skal lede efter nogen i københavn kan du bruge politiets registerblade, der skulle man oplyse sin bopæl indtil ca.1924
men du kan altid spørge her om der er nogen der kan hjælpe dig med hvor du skal søge hvis du giver de oplysninger du har.
husk at kigge efter adresser når du finder nogen i KB så kan du nemlig kigge efter dem i folke tællingerne
mvh helle

Vivi Winther

Hej Helle, her lidt hjælp til at komme igang

Børge Berendt f 29 december 1916
1914-1919 Nørre Sundby, Kær, Ålborg opslag 54  - se anmærkning om navneændring -
Far: Væver Anton Marius Berendt 22 år
Mor: Hustru Maria Magdalene f Andersen 20år

Børge er først dødt 28 marts 1931

----
Elly Margrethe Thomassen Nielsen f 24 april 1908
1907-1915 Vorup, Galten, Randers opslag 63
Far: Skræder Villum Nielsen
Mor: Hustru Anna Nikoline Thommassen, 21år

Således håber jeg du kan komme videre  :) :)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Helle Nymann Hansen

Nu har jeg ledt og ledt, men hvordan finder man videre i Børge Behrendts videre færden, fik han børn og hvor levede han henne? syns jeg går i stå efter hans vielse i 1939? Han bliver gift i Silkeborg men bor i Stubbekøbing på Falster - så har søgt der også i lokalarkivet - men de har intet omkring B.B.

Det ville være rart hvis man kunne finde frem til eventuelle efterkommere...

Ligeledes har Børge søskende?

Er der kun vejen frem med at bladre side for side i KB eller?
:)

Hilsen Helle

Flemming Vestmark Jensen

Hej Helle

Jeg har en del oplysninger om slægten Berenth, jeg skriver en privat mail til dig

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Flemming Vestmark Jensen

Hej Helle

Prøv at se det her opslag på AO : Skanderborg Amt, Gjern Herred, Silkeborg Sogn, 1937-1946 for gift, opslag 49, nr.28, der er noget om navnforandring i det opslag

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Vivi Winther

Hej  :)

så er det lige hvem af kirkebøgerne man skal rette sig efter ved hans fødsel står der at det er sket ifølge Kirkeministeriets resaluation af 27 marts 1941, her er faderes navn også efterfølgende blevet rettet, kunne være sjovt at se hvor han er døbt hvad der står der  ???

Jeg så lige jeg har lavet en tastefejl i det andet opslag der skal stå først døbt 28 marts 1931 , undskyld håber du har set det rigtige  :), jeg kan ikke finde forældrene viet i Nørresundby

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Flemming Vestmark Jensen

Hej Vivi

Børge`s far Anton Marinus født 18/3-1894 i Hobro Sogn, han blev døbt med efternavnet Behrndt, men, har også stavet navnet Behrenth, han fik navneforandring af d. 28/12-1935 til Behrndz, slægtsnavnet har være stavet på 16 forskellige måder

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Vivi Winther

Hej Flemming, ja men også derfor jeg gør så meget opmærksom på se navn  :), og så må man da trække lidt på smilebåndet over bemærkningen i kirkebogen i Silkeborg, det navn stod jo ikke på faderens dåbsattest men navnebevis  ;), at det er fejl ved fødsel er jo nok blot fordi moderen har oplyst navnet!!! Kender du hans dåb i 1931??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Flemming Vestmark Jensen

Hej Vivi

I kirkebogen står at han er døbt den 28 marts 1931, måske han er døbt lige før han skulle konfirmeret ?, bare en ide fra min side

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Flemming Vestmark Jensen

Hej Helle

Jeg håber du har fået min mail, jeg har en del oplysninger om slægt

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Helle Nymann Hansen

hej Flemming

Tak for mail - der står på Børges fødselsdata at hans far på daværende er 22 år og hans mor er 20 år - tror du navnet kan have ændret sig så meget?

Berendt og Berneth lyder da meget forskelligt - men fornavn og alder passer jo meget godt - har du nogen ide om med hvem og hvornår Anton Marinius bliver gift?

Hilsen Helle

Flemming Vestmark Jensen

Hej Helle

Ja, efternavnet har være stavet på 16 forskellige måder, slægten bruger idag 5 forskellige stavmåder af efternavnet, jeg har ikke fundet ud af hvor Anton Marinus Berenth og Maria Magdalene Andersen er gift

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Flemming Vestmark Jensen

Hej Helle

Stamfar er en Hendrich Behrens f.1794 i Slesvig-Holsten, Tyskland. Han kom til Himmerland i 1816, han var tæglværksmand, var gift med Engel Marie Johanne Röpern (1792-1868) og de fik 4 børn (3 drenge og 1 pige), jeg har pt. 415 person i anetræet. Her er flere stavmåder af slægtsnavnet : Behrens, Bærentsen, Bærentzen, Behrndtz, Berenth, Berendt, Bærentz, Bernten, Behrendsen, Bærents, Berntz, Bernthz, Behrenthz, Behrend, Berentsen, Berntsen og Bæhrenz, der sikker flere stavemåder

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Flemming Vestmark Jensen

Hej Helle

Hvor har du hjemme i anetræ over slægten ?

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Karin Berentsen

Jeg har også fundet mange forskellige stavemåder på navnet.
Jeg søger Johan Anthon Berentsen født ca.1770 skomager i Fåborg. Død 09.09.1841
De var henholdsvis bagere og skomagere
Viet 10.06.1805 opslag 449 m/Anna Marie Sørensdatter iflg. Fåborg kirkebog.
Hvor stammer navnet fra ?
Har fået kontakt med Nina i Nordjylland, som også er gået i stå på samme tidspunkt, kan vi komme videre ?
Er navnet Tysk eller Hollandsk ? Hvornår er de kommet til DK ?
Hjælp
mvh. Karin 1366   

Lise Østerberg Bahr

Hej Flemming.

Vi har "hjemme" i slægtstræet ved Behrend/Bahr slægten i Flensburg.

www.Adelby.com

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

med nutidig kendskab til Behrend slægt.