Opslag i kirkebog (skrift vanskelig at læse)

Startet af Christina Kirkegaard Pedersen, 18 Apr 2012 - 18:22

Forrige emne - Næste emne

Christina Kirkegaard Pedersen

Hej med jer.
Jeg vil gerne slå min anes dåb op, men de to kirkebøger hun må stå i én af er meget vanskelige at læse. Så jeg kan slet ikke slå hende op.
Mon en af jer kan slå hende op og tyde teksten?
Der er tale om Dorte Kirstine Poulsdatter, født ca. 1802 (+/- 1 år) i Tødsø Sogn, Morsø Nørre Herred, Thisted Amt. Hun må være i enten den kirkebog der hedder 1767-1814 eller den med 1780-1814.
På forhånd tak
Christina

Kirsten Kjellerup

1780-1814, opslag 35 nederst:

28. november 1802: Her er en Dorthe Kierstine. Jeg er ikke helt sikker på faderens navn, men det kunne godt være Poul el. Pouel Sørensen. Moderen hedder Maren Nielsdatter.

Kan det være hende?

Christina Kirkegaard Pedersen

Tak for svaret, Det kunne måske godt være hende.
Jeg vil lige høre om der er andre der har et bud på faderens navn, for det er ikke let at læse! Og jeg synes umiddelbart det ser ud som om det starter med J.
Tak for hjælpen.

Kristian Udbye

Hej Christina.

Jeg læser dåben således.
1780-1814, opslag 35.

Dåb d. 28 novenber 1802.  Dorrethe Kierstine, forældre: Povel Sørensen og Maren Nielsdatter, faddere: Inger Espens datter, Wolborg Bonde, Jens Smed, Christen Balle, og Jens jacobsen.
Mvh
Kristian

Christina Kirkegaard Pedersen

Hej Kristian.

Tak for yderligere indput!
Jeg er glad for at der er enighed blandt jeg kloge ( ;D) om at faderen hedder Poul. Eller Povel. Jeg skal vist ikke stole for meget på min egen "intuitive" læsning af gotisk håndskrift, for jeg synes det ser ud som om der står Jonas!  ::)