Passagerlister for udvandring fra Hamborg.

Startet af Karl Otto Frost, 22 Apr 2012 - 17:21

Forrige emne - Næste emne

Karl Otto Frost

Hej. Kan nogen sætte mig på sporet af om man kan finde "Hamborglisterne" på www. Jeg søger oplysning om en person, Ane Kirstine Jensen, født 1851 i Åby sogn, Ålborg Amt. Hun er udvandret til Australien fra Hamborg i slutningen af 1871.
Mvh Karl Otto Frost

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Ørum

Hej

Måske lige kort nok svar - især hvis man er nybegynder.

For det første er der, såvidt jeg ved ikke gratis adgang, og for det andet kræver det vel lidt engelsk kundskaber.

På nogle lokalarkiver kan man få gratis dgang og hjælp til søgning.


venlig hilsen
Kirsten Ørum

Kim Melchior

Hej,

Som medlem af Dis-Danmark er der den mulighed at du kan faa  opslag lavet i denne gruppe:

Opslag internationalt
Denne forumgruppe er kun for medlemmer af DIS-Danmark. Her kan du få hjælp til opslag i DIS-Danmark-betalte databaser hvor du kan finde folgende traad:    Hjælp med opslag i Ancestry.com


Her kan du ogsaa finde folgende:
   
Om brug af Opslag - Internationalt
   
DIS-Danmark betaler abonnement på visse udenlandske databaser af interesse for slægtsforskere.
Pt. drejer det sig om den svenske Genline og den amerikanske Ancestry.com. Disse har hver deres tråd her i gruppen, og her kan medlemmer af DIS bede om hjælp til opslag.

Sådan gør du:

Skriv dit indlæg i den tråd, du er interesseret i. Du vil normalt hurtigt få svar i tråden, men husk at de medlemmer, der skal slå op for dig, arbejder frivilligt og ikke i døgndrift.

Oplys så meget som du ved om de personer, du søger hjælp til. Det gør arbejdet lettere for dem, der skal hjælpe dig.

Dette er blot en af de ting du faar for for de 200 kroner du betaler for medlemskab i Dis-Danmark. Der udover kan jeg naevne bladet Slaegt og Data der udkommer 4 gange aarligt.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Kirsten Ørum

Hej Kim

Jeg er vældig glad for din orintering - jeg vil straks gå til bidet og melde mig ind.

Det er en vældig god forening med næsten udelukkende imødekommende mennesker.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Kirsten Ørum

Ja - der var jeg lidt for hurtig og lidt for optimistisk.

Jeg kan se, at medlemsskab og betaling gælder for et kalderår,
og et nyt starter 1. december - så det er plottet ind pr. 1. december 2012.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Kim Melchior

#6
Hej Kirsten,

Jeg ser nu som du siger at medlemskabet er for kalender aaret.

Men som der ogsaa skrives i den forbindelse

DIS-Danmark medlemskab

Du får et velkomstbrev indenfor 2-3 uger. Indbetaling inden 1. december gælder indeværende kalenderår, og brevet vil da indeholde årets udkomne numre af bladet Slægt & Data, saa du vil stadigvaek modtage 4 numre af Slaegt og Data i lobet af 2012.

Jeg ved godt det er op til enhver at beslutte hvor og hvornaar de onsker at blive medlem af foreningen, men hvorfor vente i 7-8 maaneder for at faaet helt aars medlemskab i foreningen i stedet for i dette tilfaelde 8 maaneders medlemskab.

Jeg bor som du maaske allerede er klar over i USA, saa det jeg faar for mit medlemskab er bladene samt websiden. Personligt saa foler jeg at den storste fordel ved medlemskab i Dis-Danmark er medlemsbladet og muligheden for at kunne deltage alle diskusionerne i diverse forum der er tilgaengelige for alle samt at kunne deltag i de tre forum der kun er for medlemmer:

Foreningsforhold
Denne forumgruppe er kun for medlemmer af DIS-Danmark. Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i.

Markedspladsen - fra medlem til medlem
Denne forumgruppe er kun for medlemmer af DIS-Danmark. Det brogede sted for alle de indlæg, der ikke rigtigt passer ind i de øvrige grupper. Gode slægtsoplevelser eller sjove historier om slægtsforskning. Du kan sætte bøger eller andre materialer om slægtsforskning til salg eller give dem væk.

Opslag internationalt
Denne forumgruppe er kun for medlemmer af DIS-Danmark. Her kan du få hjælp til opslag i DIS-Danmark-betalte data.

Som medlem vil du ogsaa vaere i stand til at deltage i DIS-træf .

DIS-træf er

- en mulighed for at få kontakt med andre, der forsker i de samme personer som du gør

- en anledning til at finde andre slægtsforskere der arbejder med din slægt

- en tjeneste med mulighed for at få tilbagemeldinger for at gøre dine egne data bedre

- hjælp og nyttige tips om hvordan stednavne registreres bedst muligt
Find og byt slægtsoplysninger

Mere end 380 medlemmer har indtil nu bidraget til DIS-træf. Databasen indeholder nu ca. 2,4 millioner personer.

DIS-træf er opbygget af DIS-medlemmer, der har indsendt uddrag fra deres eget slægtsprogram. Hver person i databasen rummer oplysninger om navn, sogn og årstal for hændelser som født, gift og død eller andre hændelser.
Søg i databasen

Alle kan søge i databasen. Den er lavet i samarbejde med DIS-Norge, så der kan forekomme norsk tekst på siden.

Der er 3 niveauer af søgning:

GÆST: Som gæst kan du søge i DIS-Træf. Du kan se hvilke poster der findes, men du får ingen oplysninger om, hvem der har indsendt oplysningerne. Søg nu! (du viderestilles til DIS-Norges hjemmeside)

MEDLEM af DIS-Danmark: Som DIS-Danmark medlem får du oplyst medlemsnummer og navn på det medlem, der har indsendt oplysningerne. For at se disse oplysninger skal du logge dig på med et brugernavn og en adgangskode til DIS-træf. Bestil brugernavn og adgangskode til DIS-træf her.

BIDRAGYDER: Som bidragyder kan du desuden se oplysninger om familie samt klatre i slægtstræer. Du får som bidragyder også adgang til norske og svenske databaser. Her skal du bruge særlige koder, som du modtager sammen med svaret fra DIS-træf, når du har indsendt din egen gedcom fil. Indsend dit bidrag til databasen.

Se yderligere hjælp til søgning her (kun for medlemmer).
Hvilke oplysninger tages med?

DIS-træf databasen indeholder oplysninger om
- Personens navn
- Årstal og sted for hændelser

I databasen findes en 100-års grænse. Det vil sige, at ingen oplysninger yngre end 100 år vil blive taget med. For afdøde er der en 85 års grænse.

Databasen er en såkaldt andenhåndskilde, hvor hvert medlem er ansvarlig for det materiale, man bidrager med.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Kirsten Ørum

Tak Kim

Jeg forstår det alt sammen - men venter til 1.december 2012 - jeg er Nordjyde.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Erling Agesen

Vær opmærksom på, at adgang til Ancestry også findes på mange del større biblioteker.

Ifølge Bibliotekernes Licensguide, http://www.licensguide.dk/sw3134.asp, er følgende biblioteker tilmeldt:

Allerød, Bornholm, Gentofte, Herlev, Herning, Kolding, Køge, Randers, Vallensbæk, Vejle, Aalborg

Med venlig hilsen
Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Pia Christensen

Hej Kirsten
Jeg vil da spørge foreningen kasser, hvad det koster for resten af året,
Jeg kunne da ikke forsetille mig at det er fuldt beløb..
MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang