Hvordan kommer man videre med børn

Startet af Niels Fjord-Hansen, 29 Apr 2012 - 23:28

Forrige emne - Næste emne

Niels Fjord-Hansen

Hej allesammen, jeg har fundet min oldemor, og har fundet ud af at hun havde 2 søskende, jeg har fundet fødselsdato og sogn, via folketælling.

Er der en måde så man kan finde ud af hvad de har lavet senere hen, gift, evt børn osv.

Simon Rix Holländer Jensen

Folketællinger er en god hjælp. Ellers er det muligt evt. at google dem. Tit kommer der noget frem.
Man kan også gå 20 år frem i samme sogn, hvis man ved de er der og så gå slavisk frem og finde alle steder, hvor de står. Der kan stå en titel ved deres navn.

Hans Poulsen



Hej Niels

Simon har vist dig rette vej at gå.

Hvis der fortsat er noget, du er i tvivl om, så prøv at nævne din oldemor ved for- og pigenavn og hendes fødselsår og -sogn. Måske kan du da blive hjulpet til en konkret folketælling, hvor du måske kan hente en bunke data.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Glem endelig ikke skifteprotokollerne, hvor alle arvinger som oftest angives (med erhverv og opholdssted)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lis B. Jensen

Hej

Drengene kan ofte findes i lægdsrullerne - og pigerne bliver for det meste gift i fødesognet eller det sogn forældrene bor i - i hvertfald på landet.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hans Poulsen



Tråden lider under, at vi ikke véd, hvornår oldemoderen blev født.

Mine fire oldemødre var fra omkring 1820, men den aktuelle oldemor kan være fra 1960'erne!

Jeg kendte en ung mand, der var bedstefar som 30-årig!

Er den aktuelle oldemor fra 1960'erne, er mange af kilderne ikke tilgængelige.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Fjord-Hansen

Tak for de mange svar, der er lidt at arbejde videre med  ;)

Til dem som har efterlyst data på vedkommende så er de her.

Født : 15 feb 1902
hvor født : Brandelev, næstelsø sogn
Fulde navn : Kristine Andersson
forældre : Inds Peter Andersson af Brandelev og hustru Ane Kirstine Jørgensen (31)
Dåbsdag : 28 Marts 1902
Døbt af : Sognepræst Borch i kirken
Fadere : Pigen Johanne Jørgensen og Hmd.[husmand] Jørgen Pedersens Hustru Ane Marie Jørgense . Hmd. Karl Jensen og Ungk[arl] Niels P. Andersen, alle af Brandelev.
Under Anmærkninger, yderst t.h. står:
Udmeldt af Folkekirken den 27-1-1936. Anmeldt af Sognepræsten for Vor Frue, Sct. Jørgensbjerg, Roskilde







Hans Poulsen



Hej Niels

"..jeg har fundet min oldemor, og har fundet ud af at hun havde 2 søskende, jeg har fundet fødselsdato og sogn, via folketælling..".

Gå i gang med helt systematisk at samle informationer om samtlige de familiemedlemmer, som du støder på.

Du har navnet på din oldemor, og du har navnene på dine tipoldeforældre.

- Find alle de søskende, du kan i begge generationer, hvilke børn og hvilke faddere der fulgte i farvandet, hvem var forlovere ved diverse vielser, tjek konfirmationerne, og støvsug flere på hinanden følgende folketællinger

- Lægdsrullen er nævnt højere oppe i tråden

- Benyt gamle aviser og læs dødsannoncerne - navnlig hvem der averterede dødsfaldene

- Hver ny information, du graver frem, byder på yderligere forskning

- Husk at anføre sogn, herred og amt, opslagsnummer etc. etc., således at du hurtigt kan finde tilbage til kilden, hvis det måtte blive nødvendigt

Kom tilbage og spørg, hvis du kører fast.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Simon Rix Holländer Jensen

CitatHusk at anføre sogn, herred og amt, opslagsnummer etc. etc., således at du hurtigt kan finde tilbage til kilden, hvis det måtte blive nødvendigt
Det er det vigtigste... Lav dit eget system, f.eks. ved opslag i en kirkebog:
KB Viborg, Fjends, Ørslevkloster 1686-1773 opslag 2

Hvor:
KB: Kirkebog
Amt: Viborg
Herred: Fjends
Sogn: Ørslevkloster
1686-1773: Den kirkebog du fandt det i
Opslag 2: det opslag i den kirkebog du fandt det i

Det virker måske meget logisk, men det er vigtigt at starte på en god måde. Den viste måde er en meget nem måde at finde ud af præcis, hvor man har fundet det :) Hvis det er en folketælling, kan man skifte KB ud med FT. Der kan komme en, som har en modstridende oplysning og for at finde ud af hvem der har ret, skal man jo have et bevis ;)


Lis B. Jensen


Prøv at se om familien findes i sognet folketæælingerne 1901 - 1906 osv.
Se om der fødes flere børn af samme - fadderne kunne jo være familie.
Tjek evt børnenes konfirmationer og forældrenes vielse i sognet - tjek også nabosognene.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/