Peter Kock født 1622 død 1711 - hvordan kommer jeg videre?

Startet af Andreas Persson, 02 Maj 2012 - 16:25

Forrige emne - Næste emne

Andreas Persson

Hej!

Jeg har været så heldig at finde en hjemmeside (http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&db=:2609853&recno=166), som tilhører en, der har ældre slægtninge, der formentlig har giftet sig med nogle af mine slægtninge. Ved hjælp af det stamtræ, som vedkommende har kreeret, har jeg været i stand til at få informationer om min formodede (9*tip)oldefar, Peter Kock. Han blev født et uvist sted (sandsynligvis i Sønderjylland) i 1622, og han døde d. 1. marts 1711 i Hørup, Sønderjylland. Så ved jeg også, at han var ejendomsbonde.. Men hvordan kommer jeg videre herfra?

Agnete Waagstein

Hej,

Christian Maibøll har skrevet en del slægtshistorie fra Als, herunder om familien Kock. Hvis du søger på bibliotek.dk kan du se hvor du kan læse dem. Han er ret omhyggelig med datoer og sogne så du kan slå efter i kirkebøgerne om du har fat i de rigtige. Jeg har selv haft stor fornøjelse af hans arbejde. Jeg har ikke selv nogen Kock'er i slægten, men jeg er stødt på mange i kirkebøgerne på Als.

Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Andreas Persson

Hej Agnete,

Mange tak skal du have. Jeg vil kigge nærmere på nogle af hans værker - det kan være, der står nogle værdifulde oplysninger ;-)


Inge Nissen

Hej

Denne Peter Kock har jeg også stående i min stamtavle - som min 6 gange tipoldefar -

prøv at kigge på www.alsnissen.dk, hvor disse oplysninger kommer fra:


2. "Skivegården" – har fra gammel tid været en bondegård.

1660 – 1685 Peter Kock, død 1711, 89 år gammel.
1686 – 1718 Christen Kock, søn af formanden. Han blev født 1655 og 1684  
gift med Anna. Han døde 1684 og Anna 1730.
1718 – 1757* Nis Christensen Kock, søn af formanden. Han blev født 1685 og 1712 gift med Maren, datter af boelsmand og sandemand Jørgen Andersen, Lambjergskov. Nis Kock døde i 1757, 72 år gammel og Maren døde 1768, 76 år gammel.
1757 – 1784* Christen Nissen Kock, søn af formanden. Han blev født 18.9.1718 og gift 3.12.1749 med Marie Poulsdatter. Han døde 21.3.1784.
1784 – 1796* Nis Christensen Kock, søn af formanden. Han blev født i 1750 og døde 29.7.1796.
1796 – 1824 Hans Christensen Kock
1824 – 1868 Nis Hansen Kock
1868 Christen Nissen Kock
 

www.alsnissen.dk bygger ligesom en del af Christian Maibølls oplysninger fra nedskrevet af Christian Knudsen en gang i 1800-tallet (se nærmere på www.alsnissen.dk).

Nis Christensen Kock (1685-1757) havde også en søn, der hed Nis Nissen Kock, som i 1765 købte en gård på Kegnæs - han er min 3 gange tipoldefar.

Venlig hilsen Inge

Andreas Persson

Hej Inge,

Tak for hjælpen. Sjovt, at han også står i dit stamtræ! Og ja, Nis Christensen Kock have en søn, som du siger, Nis Nissen Kock (f. 1733 d. 1809, min 6 gange tipoldefar), og det skal nok passe, at han købte en gård. Så alle de informationer du har dér, de viser altså, at alle disse Kock'er ejede en bondegård (Skivegaarden)? :-)

Inge Nissen

Hej Andreas

så ser det ud til at vi er i familie langt tilbage.

ja Peter Kock ejede Skivegården i Hørup, som sønnen Christen Kock overtog - og efter ham dennes søn Nis Christensen Kock, der var gift med Maren Jørgensdatter (datter af Jørgen Andersen, Lambjergskov, Sandemand, og Kirsten Hansdatter, Hørup)

Gården blev derefter overtaget af deres søn Christen Nissen Kock, mens en anden søn Nis Nissen Kock,  der var gift med Ellen Hansdatter Knøs, også fra Hørup, flyttede til Kegnæs, (det var jo bare en lille tur over Hørup Hav, kaldet Lillehavet, den gang sejlede man over).

1765 blev de kongelige gårde på Kegnæs, Nygård og Hjortholm,  udstykket og jorden bortsolgt i offentlig auktion. Auktionsdagen var den 18. september og man kunne købe "jord til arv og eje". Men da kun få bønder havde mulighed for at skaffe kontante midler, besluttede regeringen, at der ikke skulle betales nogen købesum, men derimod en for evig uforanderlig årlig afgift, kaldet "canon" til den kongelige kasse.

Ved denne auktion købte Nis Nissen Kock (som åbenbart også er din forfader) Holmkobbel på godt 60 Tdr. Land.

Om dette og meget andet kan man læse i bogen "Kegnæs 1615-1965"  der blev udgivet af Historisk Samfund for Kegnæs sogn.

og på alsnissen er der dette om familien på Kegnæs

III Holmkobbel 
1. Nis Nissen Kock A:1765:1802
A:1765 kjøbte 2 mænd Nis Kock og Hans Pedersen i forening "Holmkobbel" og "Sønderkobbel". Af det første skulde der aarligt betales i kanon 249 rdl og af det sidste 170 rdl. cour. De deelte straks jorden ligeligt mellem sig, saaledes at hver fik halvdelen af begge marker. Enhvers jord laae altsaa i begge kobbelmarker. Nis Kock byggede i Holmkobbel og kaldte sin gaard Holmgaard. Nis Kock var en søn af boelsmand Nis Kock og Maren Nissen Kock i Hørup. Han betalte A:1766 i aarlig kanon 205 rdl og fra A:1777:91 aarligt til kirken 13 rdl. 4 sk. cour. A:1763 blev han gift med Ellen Hansen, en datter af boelsmand Hans Knøs i Hørup. Hun døde A:1800 d. 13.5 gl. 62 aar 10 mdr. gift 2 g. med Syndet Kock, enke efter boelsmand Hans Jacobsen Kock i Hørup. A: 1809 d. 22.4 døde Nis Kock i Holmen eller Holmkobbel gl. 76 aar 3 mdr. Børn:
1. Nis Kock 2. Anne Kock gift med boelsmand Hans Kaad i Mintebjerg. 3. Maren gift med boelsmand Peter Hansen i Lambjerg. 4. Hans Kock boelsmand i Lambjergskov. 5. Ellen Kock gift med boelsmand Christian Christensen i Sønderby.

2. Nis Nissen Kock A:1802:29
A: 1794 d. 18.7 blev ungkarl Nis Nissen Kock af Holmgaard gift med Ellen Petersdatter, en datter af parcelist Peder Sørensen paa Damgaard. A:1801 boede han endnu i Sønderkobbel, men A:1803 kaldes han parcelist i Holmkobbel. Fra A:1802:30 betalte han aarligt 14 rdl 2 sk til kirken. Han døde A:1829 gl. 66 aar. Børn: 1. Nis Kock. 2. Peter Kock , parcelist. 3. Ellen gift med Johan Peter Møller af Kronborg. 4. Hans Kock, boelsmand og møller i Østerby. 5. Anne Marie Kock.

3. Peter Nissen Kock A:1829:6-.
Peter Nissen Kock blev A:1818 d. 4.4 gift med Kathrine Marie, en datter af parcelist Peder Nielsen og Maren Lausdatter i Sønderby. A:1829 deeltes stedet mellem de to ældste sønner, saa Peter Kock beholdt gaarden med 2/3 land omkring 40 tønder land og Nis Kock fik 1/3 af jorden til 20 tønder land og byggede i Sønderkobbel. Deres aarlige afgift til kirken blev nu 8 rdl. 35 sk. og 4 rdl. 17 sk. Peter Kock lever nu paa aftægt og hans søn Nis Petersen Kock har stedet udeelt.


Jeg nedstammer fra en 3. søn Hans Kock (1840-1912), der var gift med Anne Marie Iversen Marcussen (1850-1904), deres datter Marie Kathrine var min farmor.

Venlig hilsen Inge


Andreas Persson

Hej Inge,

Ja, det må vi da så næsten være! Det var da meget sjovt. Tak for al informationen - jeg tror, jeg vil anskaffe mig den omtalte bog. Kan det så passe, at Nis Nissen Kock (den første, du omtaler), blev født i 1733. Han fik så en søn, Nis Nissen Kock, født i 1758, som fik en søn, Nis Kock, født i 1794? Og så går den videre, hvilket til sidst leder hen til mig selv. Det er i hvert fald det, jeg har opsnappet. Stemmer det overens med det, du ved? (Jeg skal bare lige vide mig sikker ;-))

Mvh. Andreas

Inge Nissen

#7
Hej Andreas

Ja den Nis Nissen Kock, der flyttede til Kegnæs var født i Hørup 1733, og han have en søn, der også hed Nis Nissen Kock, jeg mener fødselsåret er 1763, men jeg har også set det opgivet som 1758 eller endda 1768.

Da han dør i 1829 skriver præsten (kirkebogen for Kegnæs 1811-1835 opslag 326 og 327) at han var 66 år  og var 31 år da han giftede sig med Ellen Pedersdatter, det sker i 1794, så det burde jo give et fødselsår 1763.

Hans forældre blev gift i påsken 1763 og jeg tror han bliver døbt i juni 1763 (Hørup 1690-1798 opslag 220) her står ganske vist kun Nis Nissen, men det er ikke usædvanligt -  og da børn vel den gang bliver døbt kort tid efter fødslen så er fødselsåret sikkert 1763, han er nok født lige efter brylluppet.

Og han har ganske rigtigt en søn, der også hedder Nis, som er født i 1794 (bror til Peter Kock født 1796) Denne Nis bliver 1826 gift med Kirstine M. Lausen.  De får 7 børn: Nis (1830), Ellen (1832), Marie Kristine (1834), Hans (1836), Kristine Marie (1840), Anna Maria (1843) + en dødfødt datter (1838).

Der er mange Kock' er på Kegnæs og de fleste hedder Nis, Peter eller Hans.

Venlig hilsen Inge

p.s. måske kan du finde bogen om Kegnæs antikvarisk - eller få dit bibliotek til at skaffe den

Andreas Persson

Hej Inge,

Tak igen. Det er mig meget genkendeligt, det, du skriver til sidst. Den Nis Kock, der blev født i 1830, er sandsynligvis far til Hans Kock, født 1862, som er far til endnu en Nis Kock, født 1892 (Denne Nis er ret interessant, eftersom han under 1. verdenskrig var soldat i tysk tjeneste i Tysk Østafrika. Han skrev dagbog, mens han var dernede, og der er blevet skrevet to bøger baseret på hans dagbogsoptegnelser. Til den ene er han selv forfatter. Jeg er desuden i besiddelse af disse bøger, og hvis du er interesseret, så hedder de: Sønderjyder forsvarer Østafrika af Chr. P. Christensen 1937, og Sønderjyder vender hjem fra Østafrika 1938. Bøgerne står skrevet i lidt gammelt sprog, dvs. navneord med stort begyndelsesbogstav, gamle ord og to a'er i stedet for å). Den Nis Kock fra 1892 er den, jeg har beskæftiget mig mest med; han fik også to sønner - Nis Kock i 1915 (Nis tog et kort orlov fra militæret for at se den nyfødte, før han tog afsted til Tysk Østafrika), og Peter Kock i 1921 (min oldefar).

Mvh. Andreas

Inge Nissen

Hej Andreas

Hvor er det dejligt at man altid får nye oplysninger om familien når man støder på nogen man har fælles aner med. Jeg har læst en del bøger om 1. verdenskrig (min farfar og en af hans brødre var med i krigen, de kom begge hjem igen, men min mormor mistede 3 fætre i den krig). De bøger du nævner har jeg ikke læst, så dem vil jeg se at få fat i, biblioteket må have dem - eller kunne skaffe dem. 

Venlig hilsen Inge

Andreas Persson

Hej Inge,

Ja, det var en forfærdelig krig. Stakkels din mormor, tænk at miste 3 fætre i den krig.
Det skal lige siges, at de tal, der står bag bøgerne, jeg henviste til, altså tallene 1937 og 1938, det er udgivelsesåret.
I øvrigt, hvis du ikke allerede har fundet denne artikel ved en google-søgning, så kan du se her: http://www.diis.dk/graphics/_Staff/rhp/De-andres-krig-RHP.pdf
Det er en meget interessant artikel om Nis og selve krigen dernede, og artiklen er skrevet her for nyligt i en avis fra Sønderjylland. I artiklen er der også et meget flot billede af den brave, unge mand Nis Kock ;-)

Mvh. Andreas

Ps. Jeg fandt mine eksemplarer på biblioteket, så der burde være nogle et sted!

Inge Nissen

Hej Andreas

Tak for udklippet fra JyskeVestkysten, jeg kan godt huske jeg har læst et eller andet om denne Nis Kock - og prøvet at undersøge om han var i familie med Kock' erne på Kegnæs - jeg må en tur på biblioteket og se om jeg kan låne bøgerne.

Ja der faldt mange i den krig, der ikke var deres! De 2 af de 3 fætre min mormor mistede var endda brødre.

Venlig hilsen Inge