Hjælp søges vedr. Ane Kirstine Jørgensdatter

Startet af Birthe Mikkelsen, 03 Maj 2012 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Birthe Mikkelsen


Jeg har nu gennem nogen tid søgt at rede nogle tråde ud, men nu har jeg ikke flere ideer til at komme videre. Det drejer sig om Ane Kirstine Jørgensdatter (min mands tipoldemor), som den 18. oktober 1828, 28 år gammel bliver gift med Jens Christensen, Randers Amt, Onsild, Hem (Skrødstrup), hvor de ogå bor fremover. På FT 1845 og 1850 står der, at hun er født i Valsgård sogn, Hindsted herred, Ålborg Amt. Den 11. dec. 1801 i Valsgård bliver Jørgen Sørensen fra Skrødstrup gift med Maren Pedersdatter fra ? Fundet både i kirkebogen opslag 40 og via Family Search. Men den eneste Ane Kirstine jeg kan finde der, er født 16.juni 1799 opslag 138, og det kniber med at læse teksten, så jeg er meget i tvivl om det er den rigtige. Ved konfirmation Randers, Onsild, Hem i 1815 står der dog en Ane Kirstine Jørgensdatter døbt 22.juli 1799 med disse forældre.
Jeg har ikke haft held til at finde nogen af navnene i FT 1801.
Er det mon den rigtige Ane Kirstine født i 1799 i Valsgård og forældre gift i 1801, eller er jeg kommet på vildspor?
Håber der er hjælp at hente.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

Simon Væth

Hej Birthe

Jeg kan desværre kun hjælpe dig med at afkræfte at det er din Ane Kirstine du har fundet født den 16 Juni 1799 Valsgård sogn. Hun er datter af en Hans Pedersen.

Man finder familien i FT 1801

Aalborg, Hindsted, Valsgaard, Lille Skovsgård, , 39, FT-1801, B8965
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Pedersen   42   Gift   Husbonde   Bonde og gårdbeboer   
Ane Marie Jensdatter   37   Gift   Hans kone      
Peder Hansen   3   Ugift   Deres søn      
Ane Kirstine Hansdatter   2   Ugift   Deres datter      
Jens Hansen   22   Ugift   Tjenestekarl      
Peder Jensen   77   Enke   Mandens fader

Venligst
Simon

Ellen Marie Kaae

Valsgaard kirkebog 1772-1813, opslag 40: Jeg tror, der står, at Maren Pedersdatter er "af Redsøe".

Redsø ligger iflg. Krabsen i Valsgaard sogn.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Birthe Mikkelsen

Tak til jer begge for "oversættelserne". Så må jeg videre af et andet spor. Jeg hælder stadig til, at konfirmationen er den rigtige Ane Kirstine Jørgensen, mens fødsel/dåb stadig driller mig. Jeg undrer mig også over, at dåbstidspunktet for konfirmanderne i 1815 svinger fra 1795-1801?

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

Ellen Marie Kaae

#4
Hej Birte
Ved den konfirmation, du har fundet, står der ved forældrene "Oue sogn", der er nabosognet til Valsgård sogn.

Hvis du kigger på de andre konfirmander, står der også ved mange af deres forældre anført fremmede sogne.

Ane Kirstines forældre er nok flyttet lidt rundt, og hendes dåb - hvis dato du jo kender- skal måske findes i et af sognene omkring Valsgård og Ove. Hun er ikke i Ove sogn.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Birthe Mikkelsen

Jeg må desværre konstatere, at jeg stadig har problemer med denne familie:
Det er som om, at både Ane Kirstine, Jørgen Sørensen og Maren Pedersdatter er forsvundet ved FT 1801. Ane Kirstine fremkommer igen ved konfirmation og ægteskab.
Da jeg søgte i Family Search efter Ane Kirstine Jørgensdatter med Jørgen Sørensen som far, fik jeg et forslag på Ane MARIE Jørgensdatter, døbt 23/9-1798 i Valsgård. Som moder står der kun Pedersdr. I kirkebogen for Valsgård, Hindsted, Ålborg 1772-1813 opslag 135 (nr. 11) mener jeg at kunne læse: Ane Marie uægte barn, udlagt barnefader Jørgen Sørensen fra Skrødstrup. Jeg kan desværre ikke tyde resten. Så nu er forvirringen total. Nu er der 2 pigenavne (næsten lige gamle). Mon Jørgen Sørensen har huseret flere steder på egnen, eller er det samme datter (det lykkedes jo ikke at finde dåben på Ane Kirstine) og hvor mon de blev af før og efter Ane Kirstines konfirmation i Hem, Onsild, Randers i1815??
Håber der er hjælp at hente.
Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

Kirsten Sørensen



Hej


Mon ikke det er  din Maren Pedersdatter i F. t. for 1834


Aalborg, Hindsted, Ove, Oue Byes Udflyttere, 1 Huus, 49, FT-1834, B6872
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Maren Pedersdaatter   61    Enke      lever af sin Jordlod   
Søren Jensen   40    Gift      Inderste   
Dorthe Jørgensdatter   29    Gift      hans Kone   
Jens Sørensen   2    -      deres Barn   

I 1816 dør der en Jørgen Sørensen opslag 122 i Ove.

De har også en søn Peder. Både Dorte og Peder står som faddere til Ane Kirstines børn.

Håber det var lidt hjælp.


mvh Kirsten
Mvh Kirsten

www.kirbent.dk

Birthe Mikkelsen


Hej Kirsten

Tusind tak. Dine oplysninger har hjulpet mig meget.



Er der mon noget der tør give et bud på forvirringen med Ane Kirstine Jørgensdatter og Ane Marie Jørgensdatter???

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen