Hej Allan,
- dit spørgsmål hører jo nok hjemme i en anden tråd. Det er jo ikke sikkert, at folk, der beskæftiger sig med at læse gotisk håndskrift, også har stor viden og erfaring generelt i slægtsforskningen.
Jeg har ikke, så derfor er det også et problem, hvis du - som her - rejser spørgsmålet i forlængelse af en tråd, der handler om tydning. Det bliver let til en dialog mellem dig og de personer, der har blandet sig undervejs. Her altså Jens og undertegnede.
For mit vedkommende gælder, at jeg en enkelt gang er stødt på begrebet i min egen slægtsforskning. En af mine aner drev Lysabild Diaconat på Als.
Men at diaconatet i Ullerup eksisterede under krigen i 1864 kan du læse på denne seks år gamle tråd. En ung soldat fra Møn dør på diakonatet som følge af de sår, han fik kampene ved Kær - klik her
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,244816,244816#msg-244816 Om driftsherren er stiftet eller sognet tør jeg ikke byde på. Hvis det er vigtigt for dig at vide, bør du nok konsultere forummet 'Metode og teknik', hvor man udveksler erfaringer.
Thomas