|
Pia Larsen
Medlem
Beskeder: 17
|
 |
« Dato: Tirsdag 15 05 2012, 22:11 » |
|
Hej Hvem kan hjælpe med yderligere oplysninger om udlagt barnefader Emil Osvald Møller? Han er udlagt barnefader til min farmor, Anna Emilie Larsen, født 17. august 1904. Se kirkebogen for Præstø, Bårse, Jungshoved, 1903-1919, opslag 73 nr. 9. Jeg kan ikke finde ham i folketællingerne for 1900 og 1905 i området, selvom han på fødselstidpunktet var tjenestekarl i Stavreby Mark. Moderen tjente i Fuglsang, som også er i området. Min farmors opvækst kender jeg til samt det meste hendes mors liv. Det ser heller ikke ud til, at der er rejst en sag om bidrag eller lignende. Der er en person i Viborgområdet, som hedder det samme, men det har ikke været muligt at finde ud af, om det er den samme. Se kirkebogen for Viborg, Fjends, Højslev, 1884-1891, opslag 6, nr. 8. Er der nogle ideer til, hvordan jeg kan komme videre med så få oplysninger?
Venlig hilsen Pia
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen Pia Larsen, København
|
|
|
|
Mette R Francke
Medlem
Beskeder: 4.043
|
 |
« Svar #1 Dato: Tirsdag 15 05 2012, 23:23 » |
|
|
|
|
|
« Sidste ændring: Tirsdag 15 05 2012, 23:26 af Mette R Francke »
|
Logget
|
Mette R Francke
|
|
|
|
Jens-Christian Emborg
Medlem
Beskeder: 433
|
 |
« Svar #2 Dato: Onsdag 16 05 2012, 11:31 » |
|
Hej Pia
Jeg vil mene at du godt kan antage at den Emil Osvald Møller, født i Højslev sogn, du selv har fundet er din farmors udlagte fader.
Hvis du ser i FT-1911, Vesselgade 14F, 5.sal i København (AO opslag 120), finder du Emil Osvald Møller med sin “hustru” og to sønner født i 1906 og 1908. Det du skal lægge mærke til er at det også er oplyst, at Emil Osvald er ankommet til Københavns kommune i 1905 fra Præstø, hvilket må være beviset på at han har været i Præstø i 1905, hvor din farmor er født.
Når der i FT-1911 står at Emil Osvald Møller og Dagmar Jensine Kristine Groth er gift, er det ikke korrekt. De bliver først borgerligt viet i København den 24-02-1923, du kan se vielsen på OA, det er nr. 196 i 1923, AO opslag 203.
De får også en datter, Gisela Groth Møller, den 23-02-1911 i Blågård sogn i Kbh. (AO opslag 231), her fremgår også at de ikke er gift. De var heller ikke så hurtige med at få deres børn døbt, denne datter bliver først døbt i 1925 i forbindelse med hendes konfirmation i Sct. Stefan sogn.
Du finder familien med 6 hjemmeboende børn i FT-1925 på Ny Åboulevarden 14, st. i Kbh. (AO opsalg 141)
Du finder familien i samme bolig i FT-1930 her med 5 hjemmeboende børn, adressen er dog en anden idet vejnavnet Ny Åboulevarden i 1929 blev nedlagt og boligerne blev en del af Lundtoftegade, husnumrene blev dermed 78 større, altså her nr 92, st. (AO opslag 578).
|
|
|
|
|
Logget
|
Med venlig hilsen Jens-Chr. Emborg
|
|
|
|
Anne Mortensen
Medlem
Beskeder: 7.235
|
 |
« Svar #3 Dato: Onsdag 16 05 2012, 11:35 » |
|
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen Anne Mortensen - 2770
|
|
|
|
Anne Mortensen
Medlem
Beskeder: 7.235
|
 |
« Svar #4 Dato: Onsdag 16 05 2012, 13:24 » |
|
Har fra Jens Emborg modtaget denne mail - og svarer her: Hej Anne Du har i dag skrevet dette i en tråd: Sv: Udlagt barnefader Emil Osvald Møller, august 1904, Jungshoved, Præstø. « Svar #3 Dato: Onsdag 16 05 2012, 11:35 » Citat
-------------------------------------------------------------------------------- Dette kort mangler sønnen - er fejlmeldt
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2439268
Du må lige forklare mig hvad dit svar kommer tråden ved, jeg er ikke helt med. Hvis det er fordi den der har registreret kortet i Politiete register, ikke har indskrevet sønnens navn fra kortet, har det da ikke noget med denne tråd at gøre. Jeg har svaret Pia i tråden, det er hendes første tråd, så hun er ny her på DIS, så der er vel ingen grund til at fylde tråden med noget der ikke vedrører hendes udfordring, eller har jeg misforstået noget? Med venlig hilsen Jens-Chr. Emborg----------------- Ja, efter min mening har du misforstået. Mit indlæg var til Pia Larsen. Jeg mener det var vigtigt at oplyse Pia Larsen om, at der manglede en søn på Register kortet og dette ville jeg som bare gøre hende opmærksom på. At jeg samtidig oplyser at det er blevet fejlmeldt betyder kun at han vil blive skrevet på. Intet problem - kun hjælp - hun havde måske ikke selv lagt mærke til den manglende søn.
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen Anne Mortensen - 2770
|
|
|
|
Jens-Christian Emborg
Medlem
Beskeder: 433
|
 |
« Svar #5 Dato: Onsdag 16 05 2012, 17:43 » |
|
Til Anne
Jeg tror de fleste der får omtalte registerkort frem på skærmen, med egne øjne kan se, at der er en søn Otto, selvom kortet ikke er helt godt affotograferet, du så ham jo selv.
Når der tidligere i tråden er oplyst, at de i FT-1925 har 6 hjemmeboende børn, så er det jeg mener, det er en mærkelig oplysning at få, at der på registerkortet fra 1922 mangler en søn, som jo alligevel ikke mangler på kortet, hvorimod de 5 børn som de også har i 1922 og som ikke opført på kortet, i virkeligheden mangler på kortet.
Jeg er godt klar over, at du bemærker en mangel på afskrivningen af registerkortet, hvilket kun har betydning for en mulig søgning på sønnen, men det har jo ingen indvirkning på ens egen læsning af registerkortet, når det først er fundet.
Jeg har forstået at du mente det som en hjælp, hvor jeg blot så det som en forvirring i tråden. Godt ord igen.
|
|
|
|
|
Logget
|
Med venlig hilsen Jens-Chr. Emborg
|
|
|
|
Egon Hansen
Medlem
Beskeder: 959
|
 |
« Svar #6 Dato: Onsdag 16 05 2012, 21:16 » |
|
Hej Pia. Hvis du vil have sikkerhed for om ham som du får oplyst fødselsdag for, og somm er flyttet til København i 1906, er den samme som du har som udlagt barnefar skal du på RA og finde ud af en person af det navn der er udlagt, er den samme som ham der er flyttet til København, skal du have fat i lægdsrullerne, for at se om der kan være tale om flere med samme navn I rullen står der også fødested og faders navn, Er der flere med samme navn skal du se efter hvor de rejser hen for at vælge den rette fader Mvh Egon
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|