|
Jørgen Bue Lond
Medlem
Beskeder: 468
|
 |
« Dato: Onsdag 16 05 2012, 12:22 » |
|
Er der nogen der har forslag til hullerne?
KB Bregninge-Søby, Ærø, Svendborg amt, 1787-1815, opslag 180: Fødte og Døbte 1810 Samme Dag (Søndagen 1ste efter Paasken) Knud Larsen Boelsmand? og Hustrue/Johanne Bernddatter? xxx Nisse Hansen Baaren/ af Hans Nissen Fad: Jens Madsen - Brxx Larsen/ Ellen Nissen - Ingrborg? Nielsdatter Anne Christiansen Venstre Lebye xxx Nisse Hansen fød 27 April
Hilsen Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jens Viliam Froulund Villumsen
Medlem
Beskeder: 7.123
|
 |
« Svar #1 Dato: Onsdag 16 05 2012, 12:55 » |
|
Hej Jørgen.
Jeg læser:
Fødte og Døbte 1810 Samedag (Søndagen 1ste efter Paasken) Knud Larsen Boelsmand og Hustrue Johanne Pedersdatter deres Nisse Hansen Baaren af Hans Nissen. Fad: Jens Madsen - Berthil Larsen Ellen Nissen - Ingeborre Nielsdaatter Anne Christens Venstre: Leebye Søn Nisse Hansen fød 27 April
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Bue Lond
Medlem
|
 |
« Svar #2 Dato: Onsdag 16 05 2012, 14:35 » |
|
Tak Jens,
Her er forældrenes dåb:
Bregninge-Søby, Ærø, Svendborg amt, KB 1741-87, opslag 277: De Føde pro: Anno 1778 W B Nør Fest. Bapt ? : blev Boelsm. Lasse Jensens og Hus. Sophie Niels Datt. Søn Døbt og kaldet Knud Hansen. Baaren af Hr Hansen paa Søbygaard Fadere Lars Jensen Albert Christensen Boelsm. Jens Christensen Ellen Aalbrets D. Kirsten Peders D.
Samme, Opslag 253: De føde pro 1773. Br Dat Eodi? die; blev Peder Nissens Datter i W. Brening døbt og kaldet Johanne blev baaren af Giertrud Peders Datter fra Ø. Br. Faderne ware Peder Hansen Thyge Nielsen og Christen Pedersen fra Øster Br. Anne Mads Datter fra Tværby Anne Hans D. fra W. B.
Det er især datoerne, jeg har besvær med. Er Giertrud og Peder mon gift?
Hilsen Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Medlem
|
 |
« Svar #3 Dato: Onsdag 16 05 2012, 16:52 » |
|
Hej Jørgen.
Jeg læser:
De Føde pro: Anno 1778 W B Søn Fest. Bapt*: blev blev Bohlsm. Lasse Jensens og Hust. Sophia Niels Datt. Søn Døbt og kaldet Knud Hansen. Baaren af Hr Hansen paa Søbygaard Fadere Lars Jensen Albert Christensen Bohlsm. Jens Christensen Ellen Albrets D. Kirsten Peders D.
* Fest. Bapt. er oftest Hellig 3 Konger, altså 6. Januar. Men hvis kirkebogen er ført kronologisk, må det være Fastelavns søndag (= 1. Marts, selv om jeg aldrig har været ude for det navn til Fastelavns søndag). Den foregående dåb er foretaget Dom. Sexag (= 22. Februar) og den efterfølgende 4. Marts (som 1778 var Aske Onsdag). De føde pro 1773. Br: Dat Eod. Die**; blev Peder Nissens Datter i W. Brening døbt og kaldet Johanne blev baaren af Giertrud Peders Datter fra Ø. Br. Faderne var Peder Hansen Thyge Nielsen og Christen Pedersen fra Øster Br. Anne Mads Datter fra Tverby Anne Hans D. fra W. Br.
** Eod. Die. (Eodem Die =” samme dag” som foranstående). I dette tilfælde er det Dom: p: 14 Trin: (I 1773 = 12. September)
Er Giertrud og Peder mon gift? Der er ikke noget ved disse to dåb, som antyder, at de skulle være gift.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
|
|
Jørgen Bue Lond
Medlem
|
 |
« Svar #5 Dato: Torsdag 17 05 2012, 23:42 » |
|
Hej,
Jeg tror ikke, det er den Johanne, angivet ovenfor, er Nisses Mor. Jeg har fundet en tidligere:
KB 1741-87 Bregninge-Søby, Ærø, Svenborg amt, opslag 188 (1765): Dom: Xinguag?; blev Peder Nielsens i østr Bre. og Gier trud Christensdatters Datter døbt og kladet Johanne. Karen Madsdatter Christen Christensens H. ibd bar hende. Faderne vare Peder Pedersen, Hans Laursen Hans Madsens k, Pigen Anne Cathrine Jørgensdatter alle af øst Breg Højre kolonne: Bar 6/4P (Barn 6, 4. pige?)
Hende her passer bedre med andre data jeg har fundet i FT og KB.
Er der nogen der kan give mig navnet på søndagen?
Hilsen Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
John Hauerberg
Bruger
Beskeder: 2.563
|
 |
« Svar #6 Dato: Fredag 18 05 2012, 00:01 » |
|
Hej
Dom: Kvinqvag: (Quinquagesima)
Vh John
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Bue Lond
Medlem
|
 |
« Svar #7 Dato: Fredag 18 05 2012, 00:40 » |
|
Tak John, Det skulle så være Fastalavns Søndag 1765, eller 17 feb 1765.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Bue Lond
Medlem
|
 |
« Svar #8 Dato: Fredag 18 05 2012, 09:19 » |
|
Hej
Er der nogen, der har forslag til hullerne i følgende opslag vedr. Nisse H Ks familie:
Johanne Pedersdatters far?: KB 1741-81 Bregninge-Søby, opslag 360, nr 7, Døde i 1781: Peder Nielsen xxx i Bregninge begraven 10 Søndag efter Trinit. 67 Aar (19 aug 1781)
Knud Hansen Larsens far?: KB 1787-1815 Bregninge-Søby, Ærø, Svenborg amt, opslag 642 (1795): Maj 2 (1795) Lasse Jensen Huusmand på Pxxxxgrunden 57? Aar
Knud Hansen Larsens søster?: KB 1741-87 Bregninge-Søby, Ærø, Svenborg amt, opslag 247 (1773): Sign C; xxx paa Dom: p Pxxx: xxx Lasse Jensens og Hustr. Sophie Dines Datter døbt og kaldet Ingeborre. Ingeborre Hansd. bar hende. Fadd. vare Hans Knuds. Christen Nissen Hans Anders. Pige fxxx Karen Pedersd. alle af Tveerbye
Hilsen Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Medlem
|
 |
« Svar #9 Dato: Fredag 18 05 2012, 11:07 » |
|
Hej Jørgen.
Jeg kan bidrage til de to sidste.
KB 1787-1815 Bregninge-Søby, Ærø, Svenborg amt, opslag 642 (1795): Maj 2 (1795) Lasse Jensen Huusmand på Præstegrunden 57 Aar
KB 1741-87 Bregninge-Søby, Ærø, Svenborg amt, opslag 249 (1773): Ligel: blev paa Dom: p Circumcis: Xsti Lasse Jensens og Hustr. Sophie Deres Datter døbt og kaldet Ingeborre. Ingeborre Hansd. bar hende. Fadd. vare Hans Knuds. Christen Nissen Hans Anders. Pige Fadd: Karen Pedersd. alle af Tverbye
Det vi være en god ide at starte en ny tråd for hvert opslag, du ønsker tydet. De bliver let overset, når de gemmer sig i bunden af en"gammel" tråd, der er løst. Og med en tråd for hvert opslag kan tyderne lettere byde ind, og ikke vige tilbage, fordi de kun kan tyde ét af opslagene.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Bue Lond
Medlem
|
 |
« Svar #10 Dato: Fredag 18 05 2012, 14:24 » |
|
Tak Jens, og tak for rådet. Det prøver jeg. Nogen gange er det i forbindelse med en anesøgning, jeg har brug for at få noget oversat. Jeg kan da være i tvivl om, hvilket forum der er bedst. Jeg vil prøve mig lidt frem. Jeg flytter det første opslag. Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|