|
Kim Gade
Medlem
Beskeder: 465
|
 |
« Dato: Tirsdag 22 05 2012, 17:29 » |
|
Løber ind i mellem ind i aflæsningsfejl på ddd.dda.dk. Og her mener jeg aflæsningsfejl og ikke fejl lavet af personen selv eller folketælleren (altså forkert stavet navn eller forkert alder). Skal/bør disse indberettes til ddd.dda og bliver disse så ændret.
Fandt f.eks. denne understående i går. Niels er født 1811 (hans fødsel/dåb er i Gudbjerg kirkebog 1752-1847 opslag 271) og han er altså 78 år i 1890. Jeg kan ikke forestille mig, at han har fortalt tælleren, at han var 18. Det skal dog siges, at jeg ikke har tjekket originalen. Men går da ud fra, at 7-tallet er læst som et 1-tal.
Svendborg, Sunds, Lunde, Høie, hus, 23, FT-1890, B0704
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Niels Hansen 18 Gift husfader tømrer Ellerup, Gudbjerg Mette Kirstine født Rasmussen 50 Gift husmoder V. Aaby Marie Kirstine Hansen 6 Ugift plejedatter do [V. Aaby]
Naturligvis skal tællingerne indskrives. som de står i originalen med fejl og alt. Men de skal altså også være rigtige. Ligeledes kan man løbe ind i et spørgsmålstegn. Bør man her henvende sig, hvis man ved, hvad der står?
|