John Skovhus Hansen
Medlem
Beskeder: 115
|
 |
« Dato: Tirsdag 22 05 2012, 22:31 » |
|
Hej alle
Der mangler nogle detaljer under rubrikken forældre.
Født: 22 april
Bodil Marie Nielsen
Døbt: i kirke 2 juli
Forældre: Maren Kristensdatter, tjenestepi ge hos Niels Olsen, huusmand i Bjerre. Fad. Niels Ol: Faderen angivet at være (..........), (.....) (.....) Andersen og Peder Christensen, gaardmænd i Bjerre. Meldt til herredsfogeden.
Faddere: Just Madsens kone, Christen Hjorths kone. Mads Brat. Kristen Mikkelsen og Kristen Kristensen. Alle af Bjerre.
På forhånd tak.....
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
John Hauerberg
Bruger
Beskeder: 2.426
|
 |
« Svar #1 Dato: Onsdag 23 05 2012, 10:13 » |
|
Hej
Mit forslag
Født: 22 april
Bodil Marie Nielsen
Døbt: i kirke 2 juli
Forældre: Maren Kristensdatter, tjenestepi ge hos Niels Olsen, Huusmand i Bjerre. Fad. Niels Ol: Faderen angivet at være en Kræm(m)er, vidner Matis Andersen og Peder Christensen, Gaardmænd i Bjerre. Meldt til Herredsfogeden.
Faddere: Just Madsens kone, Christen Hjortes kone. Mads Brat. Kristen Mikkelsen og Kristen Kristensen. Alle af Bjerre.
Vh John
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
John Skovhus Hansen
Medlem
|
 |
« Svar #2 Dato: Onsdag 23 05 2012, 11:20 » |
|
Hej John
Jeg er lidt i tvivl om hvad vi nu skal tro.
Moderen Maren Christensdatter bor hos Niels Olsen, og der står Fad. Niels Ol: Skal det opfattes sådan at Niels Olsen var kræmmeren?
Niels Olsen var foriøvrigt gift med en anden kvinde da han besvangrede Maren Christensdatter. Han lader sig skille i 1838, og han gifter sig samme år med Maren Christensdatter.
Da Bodil Marie bliver konfirmeret står Niels Olsen til at være faderen. Da Bodil Marie dør oplyses kun moderens navn under forældre.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
John Hauerberg
Bruger
Beskeder: 2.426
|
 |
« Svar #3 Dato: Onsdag 23 05 2012, 12:53 » |
|
Hej John
Jeg ved ikke, hvordan det skal tolkes.
Hvorfor er det anmeldt til herredsfogeden? Det er ikke nævnt ved de andre ugifte kvinder.
Vh John
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
John Skovhus Hansen
Medlem
|
 |
« Svar #4 Dato: Torsdag 24 05 2012, 08:01 » |
|
Hej John
Jeg har ikke svar på hvorfor det er meldt til herredsfogeden, men jeg har nu heller ikke styr på hvornår det var påkrævet.
Niels olesen var blevet gift med Andersdatter her: Fam Search NIELS OLESEN Marriages: Spouse: MAREN ANDERSDR Marriage: 02 DEC 1825 Lyngby, Aalborg, Denmark
Niels Olsen og Maren Christensdatter ankommer Til Udbyneder Sogn den 29. november 1836. På det tidspunkt er Maren Christensdatter gravid i 4. måned med hvad jeg tror er hans barn.
Hvor Niels Olsens kone Maren Andersdatter er henne på det tidspunkt ved jeg ikke. Hun er ikke at finde i FT 1834,1840,1845 hverken i Ålborg eller Randers Amt. Så jeg har altså heller ikke en FT på Niels Olsen og Maren Andersdatter sammen i 1834 hvor de er gift.
Som jeg ser det lige nu er historien at han stikker af fra konen med den gravide tjenestepige, lader sig skille, og gifter sig med tjenestepigen.
Men hvorfor der er nævnt en kræmmer er mig ubegribeligt. Hvis Niels Olsen er kræmmeren er det jo ligetil. Men de er ligesom nævnt som to seperate personer.
Hvis faderen til barnet er en ukendt kræmmer, hvorfor skulle han så stikke af med tjenestepigen?
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|