Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Söker farmor som blev fosterbarn i Danmark 1908-1909???  (Læst 415 gange)
Birthe Bekke
Bruger

Beskeder: 5

« Dato: Søndag 27 05 2012, 09:21 »

Hej!

Jag söker min farmor som föddes i Lovö, Stockholms län 1908-08-12 Margit Dagny Louisa, hon har okända föräldrar och blev vad jag har information om adopterad/fosterbarn och spåren leder till Danmark.
Enligt hennes personakt gifte hon sig i Hover, Danmark med 1935-12-27, bokbindare Sven Otto Sörensen född 1902-06-10, men kan inte finna dem i kyrkoboken. Vidare i personakten hette hon Hugosson före giftermålet.... var fanns hon??? Skall vara konfirmerad och tagit nattvarden i danska kyrkan. Paret fick en son 1937-02 Sven-Ove Sörensen. Flyttade till Sverige 1955-02-01.

Mycket tacksam för all hjälp som kan fås!
Med vänlig hälsning
Birthe
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

Beskeder: 4.103

« Svar #1 Dato: Søndag 27 05 2012, 10:31 »

Hej!

Det finns 2 Hover församlingar en i Vejle amt och en i Ringköbing - jag kan inte finna vigseln i någon av dem. Hon har kanske gift sig borgerligt?

Eva M
Logget

Eva M
Anne Mortensen
Medlem

Beskeder: 7.143

« Svar #2 Dato: Søndag 27 05 2012, 11:02 »

Der er født en

Søren Otto Sørensen

Vejle
Hover 1892-1902
opslag 45
10.6.1902
Logget

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770
Birthe Bekke
Bruger

« Svar #3 Dato: Søndag 27 05 2012, 11:24 »

Hej Eva M!

Tack för ditt svar det är säkert inte omöjligt då Sören Ottovarit gift tidigare. Vet du hur man kan finna svar på borgelig vigsel?
Tack snälla!
Med vänlig hälsning Birthe
Logget
Birthe Bekke
Bruger

« Svar #4 Dato: Søndag 27 05 2012, 11:27 »

Tack Anne!

Då är bekräftat jag har funnit honom där också och vigseln borde vara i Vejle då!

Tack!
Med vänlig hälsning Birthe
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #5 Dato: Søndag 27 05 2012, 13:19 »

Hej!

Jag har ibland upptäckt att det blivit fel vid inskrivningen av uppgifter från utländska vigsel/dopattester. Det är inte alls säkert att Hover är det ställe där dina farföräldrar blev gifta.

Har du funnit sonens födelse i Danmark? Där kan du kanske hitta info. om föräldrarnas vigsel.

Du har fått uppgifterna från personakten. Har det blivit fel en gång följer det här felet med.

Vad du kan göra är att besöka/kontakta landsarkivet (ev. ett stadsarkiv) och be att få titta på bilagorna till församlingsboken i den församling där dina farföräldrar blev skrivna i Sverige första gången. Där bör deras vigselattest finnas såvida den inte blivit utgallrad. Jag tror det är sekretess men det brukar ordna sig.

Eva M
Logget

Eva M
Birthe Bekke
Bruger

« Svar #6 Dato: Søndag 27 05 2012, 22:40 »

Hej igen Eva!

Tack för tipsen... besökte stadsarkiven i Lund där jag fick personakterna på farmor och farfar... Det som står där är att de kom till Sverige 1955, vilket datum de gifte sig och var där fanns inga andra akter. Blev så glad när jag fick farmors efternamn Hugosson kanske det är Hugosen??? Frågan är vart hon hamnade i Danmark.

Farfar arbetade på ett boktryckeri: Bianco Lunos Bogtrykkeri A/S var et dansk bogtrykkeri, der blev grundlagt i København i 1831.
Minns boken av H C Andersen som han tryckt... så de borde bott i Köpenhamn... jag får leta igenom där och se om Sven Ove Sörensen föddes där 1937-02-14 Finner inga uppgifter i dödboken i Sverige endast att han föddes i Danmark och far är inte född i Hover, Vejle jag finner honom inte där...

Med vänlig hälsning
Birthe
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #7 Dato: Mandag 28 05 2012, 05:08 »

Hej!

Om du ger mig namnet på den första församlingen som de bodde i när de kom till Sverige 1955 så ska jag tala om för dig exakt var du ska leta efter originalhandlingen. Är det en församling i Skåne finns antagligen handlingen på Landsarkivet i Lund för de flesta kyrkoböckerna i södra Sverige har nu lämnats in där.

Eva M
Logget

Eva M
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #8 Dato: Mandag 28 05 2012, 05:11 »

Skriv till folkeregistret i Köpenhamns kommun och fråga om de kan finna dina farföräldrar. Nu vet jag att de gamla folkbokföringskorten har flyttats/håller på att flyttas till stadsarkivet, men kanske kan de ändå hjälpa dig.

Eva M
Logget

Eva M
Birthe Bekke
Bruger

« Svar #9 Dato: Mandag 28 05 2012, 22:00 »

Hej,

De flyttade till Martin Luthers församling när de kom till Sverige 1955, jag besökte landsarkivet i Lund då stadsarkiven i Stockholm inte gav något inga register kring till vart hon hade adopterats bort eller blivit fosterbarn. De rådde mig att be och få hennes personakt och det är den informationen jag fått där... och fick bekräftat att den fanns i Lund åkte dit och fick kopior men så klart måste andra originalhandlingar finnas Smiley

Tack snälla för dina tips Eva!
Vänliga hälsningar Birthe
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #10 Dato: Tirsdag 29 05 2012, 05:29 »

Hej!

Martin Luthers församling i Halmstad bildades 1962. Dessförinnan var det Halmstads församling så det är dit dina farföräldrar flyttade.

Församlingsböckerna AIIa:58-83 från 1949-1961 finns, likaså inflyttningslängderna BI:15 (1951-1955) med minnesanteckningar. Böckerna finns på Landsarkivet i Lund.

Tyvärr tycks inga bilagor efter 1899 finnas. Antagligen har 1900-talshandlingarna gallrats bort.

Om församlingsboken kan innehålla annan information än personakten är svårt att veta. Personakten startades med informationen från församlingsboken så chansen är stor att församlingsboken inte innehåller något nytt.

Eva M
Logget

Eva M
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: