Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Kender nogen Peder Andersen Skjøde.  (Læst 333 gange)
Poul Erik Pallesen
Medlem

Beskeder: 39

« Dato: Tirsdag 29 05 2012, 21:48 »

Min 2 tipoldefar var Nils Pedersen Skjøde fra N. Donnerup i Give Sogn. - Nogle klip herunder fortæller at hans forældre var Peder Andersen Skiøde og Else Nielsdatter fra Farre. Hans mormor var Maren Nielsdatter fra Nederdondrup og søsteren var Maren Pedersdatter ligeledes fra Nederdondrup. Har nogen kendskab til Niels Skjødes aner. Det er ikke lykkedes mig at finde hverken hans far, mor, mormor eller søster i folketællingerne for Give Sogn. Niels Skjøde selv optræder første gang i FT Give i 1834, ikke i 1787 og 1801. Familien er sandsynligvis fraflyttet og Niels er vendt tilbage ved ægteskabet i 1807.
Håber nogen kan hjælpe. V.h. Poul Erik Pallesen.

Klip fra kirkebogen:

1780 d. 3 Dec. Dom 1 Adventus hafde Peder Schiøde og Else Nielsdatter i Farre en søn til
daaben Niels kaldet. Frembaaren af konens moder Maren Nielsdatter af Nederdonrup. Faddere
vare Anders Bindespil, Mads Jespersen, Christen Nielsen og hyrden alle af Farre

1807 d. 12 Apr. Samme dag og sted og i lige hensigt mødte ogsaa ungkarl Niels Pedersen fra
Nederdonnerup og pigen Kirsten Madsdatter af Vimmelund og bleve i forlovernes Niels
Chrestensen fra Vimmelund og Peder Schødes overværelse indskrevne som forlovede. Actum
ut Supra. Niels Pedersen. Kirsten K. M. Madsdatter. Niels N. C. Chrestensen. Peder Andersen
Skiøde. Viet den 20 Juny 1807.

1808 d. 14 Feb. Septuagesima den 14de Feb. Else Marie. Niels Pedersen og Kirsten
Madsdatter i Nederdonnerup Overmark. Første ægteskab. Pigen Maren Pedersdatter faderens
søster, Peder Skjøde, Søren og Jens Skov, Niels og Anders Olesen alle af Nederdonnerup og
Peder Madsen Vimmelund Mark

Logget
Eli Lothardt Dahl
Medlem

Beskeder: 608

« Svar #1 Dato: Tirsdag 29 05 2012, 23:36 »

Hej Poul Erik

jeg har en del "Skjøder" blandt mine aner, men de er alle fra Anst herred i Ribe.

Den ældste er: Hans Iversen Schiøde, som er født marts 1760 i Bække.

Hvis du mener, at det er den samme familie, kan du få flere oplysninger. Jeg kender ikke Peder Andersen Skjøde.
Logget

Venlig hilsen

Eli-Grenaa
Poul Erik Pallesen
Medlem

« Svar #2 Dato: Onsdag 30 05 2012, 08:51 »

Tak for svaret. Det kunne jo være samme familie. Peder Andersen Skjøde er født før 1760 må antages, da han har barn til dåb i 1780. Brødre er de jo ikke Peder Skjøde og Hans Skjøde. Fætre ( grandfætre) kunne de godt være. Måske refererer navnet til sognet Skjød i Viborg amt. Vi er vel på bar bund lige nu. Har du oplysninger, der kunne bringe os videre, modtager jeg dem meget gerne.

V.h. Poul Erik.
Logget
Eli Lothardt Dahl
Medlem

Beskeder: 608

« Svar #3 Dato: Onsdag 30 05 2012, 12:07 »

Hej Poul Erik

jeg tror, vi taler om to forskellige familier, men jeg ved det ikke. Wink

Hans Iversen Schiødes far var Iver Hansen. Han er født 1734 i Bække og han dør Nov. 1805 i Vorbase.

Mellem Bække og Vorbasse ligger Skøde mark. Navnet kunne jo stamme derfra?
Logget

Venlig hilsen

Eli-Grenaa
Poul Erik Pallesen
Medlem

« Svar #4 Dato: Torsdag 31 05 2012, 19:12 »

Skøde mellem Bække og Vorbasse? Det lyder som en mulighed. Er Peder Skøde fra Bække, må jagten rettes mod at finde en dreng Peder med en far der hedder Anders. Intet er vel utænkeligt. Men usikkerheden til at få øje på. For er det nu den Peder og den Anders?

Tak for hjælpen. Det var et godt tip med stednavnet.

V.h Poul Erik.
Logget
Jytte Rauh
Medlem

Beskeder: 142

« Svar #5 Dato: Fredag 01 06 2012, 09:33 »

Kære Poul Erik Pallesen,

Du skulle måske udvide dit søgeområde til nabosognene til Bække - Gesten og Veerst, hvor der også forekommer "Skjøde'r". Der ligger ganske rigtigt en Skødegård i udkanten af Bække sogn på grænsen til Vorbasse sogn, og ejerlauget deromkring hedder Sk(j)ødegaard. - Blot til orientering.

Mvh
Jytte Rauh
Logget
Poul Erik Pallesen
Medlem

« Svar #6 Dato: Lørdag 02 06 2012, 06:43 »

Tak. Jeg prøver. Ind imellem kan man jo være heldig. V.h. Poul Erik.
Logget
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: