Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Peder Hansens kone . Død 1786 i Tystofte, Vester Flakkebjerg hrd., Sorø a.  (Læst 196 gange)
Lars Jensen
Medlem

Beskeder: 387

« Dato: Torsdag 31 05 2012, 22:19 »

Hej
I 1786 dør gårdmand Peder Hansens kone i Tystofte, Tjæreby s., V. Flakkebjerg hrd., Sorø a. (Tjæreby kb 1682-1804, AO212tv) 78 år gl.

Oeders Efterretninger 1771 afslører, at Peder Hansen på dette tidspunkt er 32 år og i 1. ægteskab, mens hustruen er 59 år og i andet ægteskab.

Basnæs gods Skifteprotokol 1765-1828, s. 263 afslører, at konen hedder Maren Nielsdatter. Enkemanden omtales som "gl. Peder Hansen" (der er flere "Peder Hansen'er" i sognet. I skiftet oplyses, at hun har 3 efterlevende børn fra et tidligere ægteskab, nemlig:
1) en søn, Christen Hansen, Indsidder på Stigsnæs
2) en søn, Poul hansen, hmd. i Bierre (Sdr. Bjerge, V. Flakkebj. hrd., Sorø a.
3) en datter gift med Rasmus Hansen i Kokkehus

Ingen af de tre børn er født i Tjærebysogn, og Peder Hansen og Maren Nielsdatter er heller ikke gift der!!

1) Christen Hansen er født omkr. 1740. Han bliver gift i Eggeslevmagle s., V. Flakkebj. hrd., Sorø a. 1774 og kaldes da Christen Hansen Wenge (Eggesl.mgl. kb 1748-1814)

2) Maren Hansdatter, født omkr. 1740. Hun bliver gift med Rasmus Hansen i Tjæreby 1765.
Disse to søskendes liv har jeg kunnet følge i bl.a. kirkebøger, men uden at få oplysninger om, hvor de er født

3. Poul Hansen, født omkr.1746. Iflg. ovenstående skifte skulle han have været bosat i Sdr. Bjerge i 1786.
Måske er dette sogn børnenes fødesogn. Desværre begynder den ældste bevarede kirkebog først 1761.

Er der mon nogen, der - ud fra de givne oplysninger - kan hjælpe mig med at finde ud af, hvor Maren Nielsen kom fra, og hvem hun 1. gang var gift med?

mvh
Lars Jensen
Logget

Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com
Judith Olsen
Medlem

Beskeder: 1.134

« Svar #1 Dato: Fredag 01 06 2012, 17:01 »

Hej Lars

Iflg. www.aurelia-clemons.dk:

Maren Nielsdtr i Tystoft          21 Mar 1787       pg 263
HUSB:    Hans Pedersen gl. gmd
CH:      Christen Hansen inds i Stisnaes
         Poul Hansen hmd i Bierre
         ... Hansdtr = Rasmus Hansen i Kokkehuus
guard: Hans Pedersen gmd i Tystofte
[Basneas Gods, Soro; Book 2 1765-1828; FHL film 41089}

Maren Nielsdatters mand er altså Hans Pedersen - og ikke som du skriver Peder Hansen ?

Logget

Venlig hilsen
Judith Olsen
Reerslev, 2640 Hedehusene
judith@olsen.mail.dk
Lars Jensen
Medlem

Beskeder: 387

« Svar #2 Dato: Fredag 01 06 2012, 21:18 »

Hej Judith

Tak skal du ha'.

Aurelia Clemons uddrag af skiftet efter Maren Nielsdatter forvirrede mig i lang tid, indtil jeg fik originaldokumentet "hjemlånt" til arkivet i Aabenraa.
I originalen står der:
......... en lovlig Registrerings og Vurderins Forretning efter gaardmand gl: Peder Hansens hustrue, Maren Niels Datter som boede og døde i Tystofte, samt derefter at holde lovlig Skifte og deling mellem Enkemanden og den afdødes arvinger, som ere ...........
...... ved skiftet var tilstæde enkemanden, Peder Hansen, og paa arvingernes vegne, som fraværende meldte sig Hans Pedersen gaardmand i Tystofte, tilligemed ......

Hurra for Aurelia Clemons. Jeg - og sikkert mange andre - har haft stor glæde af hendes arbejde!! Men der kan - som i dette tilfælde - være fejl i hendes tydninger (eller i indskrivningen af dem). Derfor er det meget dejligt, at skifterne nu bliver lagt ud på Arkivalier Online.
Logget

Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: