Hjælp til Peter Johannes Johansens død

Startet af Helle Rossini Hansen, 04 Jun 2012 - 18:43

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg kunne godt bruge hjælp til at finde Peter Johannes Johansens død, jeg har forsøgt mig på forskellig vis at finde ham, men har ikke rigtig haft held i min søgning. Et par friske øjne kunne måske hjælpe. Dette er hvad jeg har fundet på ham indtil nu:

Peter Johanne Johansen
Søn af Napoleon Johansen og Juliane Sophie Echardt

Født:       22. Maj 1858 i Helsingør
Døbt:       29. Aug. 1858 Skt. Olai Kirke i Helsingør
Konfirmeret:     7. April 1872  Skt. Olai Kirke i Helsingør

I lære som smedesvend

1860      Sundergaden 308, 1. i Helsingør
1870      Byens Mark nr. 655, Forhus i Helsingør

1878      I militæret sandsynligvis i Næstved se link tydning af lægdrulle
      http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,37410.0.      
                    også noteret i moderens skifte at han var i militærtjeneste i 1878.

1879      Død i følge faderens skifte og lægdrullen

Så hvis han var i tjeneste i Næstved, kunne han være død i Næstved. Der er en kaserne som hedder Grønnegadens Kaserne, måske var han der. Søgte i både Skt. Peder og Skt. Morten kirke, som ligger i nærheden af kasernen, men er ikke fundet. Han er heller ikke fundet i Skt. Olai eller Skt. Mariæ kirke i Helsingør. Der står Livg. i lægdrullen, står måske for Livgarden. Findes der yderligere oplysninger omkring hans tjenestetid hvis han var garde?.

Forslag til hvor jeg ellers kan finde oplysninger omkring hans død er mere end velkommen.

På forhånd tak for hjælpen

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Så jeg prøver en anden vinkel for at finde flere informationer omkring Peter Johannes. Da han er fundet i lægdrullen, vil jeg kunne finde flere informationer i stambøgerne? Jeg gik ind på sa.dk for at læse lidt om det emne, men jeg skal vide navnet på hans militærenhed.

Jeg har forsøgt at tyde lægdrullen igen, se link nedenfor, men jeg syntes ikke rigtig at den oplyster noget der kan bruges. Jeg har ikke prøvet at lede i stambøger før, er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej.

På forhånd tak for hjælpen

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Jeg prøver igen, måske der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej denne gang.

Det tyder på, at Peter Johannes Johansen var garder i Næstved da han døde, (EK2 løbe nr. 2008 iflg. Lægdrullen) men jeg har ikke kunne finde ham død i Næstved. Findes der andre militær records jeg kan lede i? 

Alt hjæper, på forhånd tak for hjæpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

thorkild kanstrup jensen

#3
Helsingør Skt Olai Sogn 1870-1882 Opslag 39 nr 2 ;)

Det er vist ikke den rigtige.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Helle Rossini Hansen

Hej Thorkild,

Nej desværre, Helsingør var et af de sogne jeg har studeret op og ned. Jeg havde håbet at Peter var noteret i Helsingør.

Du skal have tak fordi du prøvede at finde ham, jeg kunne have overset ham i kirkebogen. Jeg er fuldstændig gået istå når det kommer til Peter Johannes Johansen.

Hav en rigtig god dag
Hilsen
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Hjort

Hej Helle
Nu har jeg ikke den store erfaring med lægsruller, men jeg har svært ved at læse Næstved.
Desuden er der ikke umiddelbart sammenhæng mellem Næstved og Livgarden. Jeg mener ikke at Livgarden har haft nogen tilknytning til Næstved.
Siden 1786 har Den kongelige Livgarde haft til huse ved Rosenborg Slot, og i nyere tid ligeledes benyttet kasernene i Jægerspris, Sandholm og Høvelte.
Mht til afd. 68, så har hæren ikke benyttet begrebet "afdeling".
Med venlig hilsen


Peter Hjort

Peter Hjort

#6
Hej igen

prøv at læse følgende fra SA.
http://www.sa.dk/media(755,1030)/LAK-L%C3%A6gdsforkortelser.pdf

Der er noget hjælp at hente, bl.a. forkortelen EK2.

E.K. 2
1862-1882
Gardere, a. til hest b.til fods
1882-1894
Livgarden
1894-1912
Fodfolket


Jeg læser at der står EK2Bno2008.
Og de skulle så være garder til fods, og så nr.2008

Hilsen

Peter Hjort

Bjørn Marcher

Hej Helle,


Tillad mig et par "friske øjne" på denne sag:  Udover tydningen i lægdsrullen, har du så andre steder nævnt lokaliteten "Næstved" ?  Jeg er ikke sikker på der står Næstved, men har omvendt ikke bedre bud. Det kan vel være en forkortelse, jeg synes det starter på Mgsk.....

Umiddelbart ville jeg søge i Garnisons sogn, eller andre kirkebøger i København, nu du ikke finder ham i Helsingørs sogne. Livgarden har jo længe haft til huse i Sølvgades kaserne, som Peter Hjort også er inde på.
 
Ellers er det den lidt tunge vej gennem mikrofilmene med stambøger på Rigsarkivets læsesal. Jeg har kun erfaring i tidligere perioder (før år 1800) - der er mange film, og det kan være svært lige at finde den rigtige....
Jeg er ret sikker på, du må kunne finde ham dér.

venlig hilsen Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Peter Hjort

Hej
Jeg var nysgerrig, så jeg har været Garnisons samt sogne der ligger i nærheden af Gothersgade igennem, uden at finde noget. Men selvfølgelig kan jeg have overset noget.


Hilsen


Peter Hjort

Helle Rossini Hansen

Hej Peter og Bjørn,

Tusind tak for jeres indslag. Ja jeg ved Peter Johannes ikke er død i Næstved, for jeg har været alle kirkene i Næstved igennem flere gange for året 1879. Jeg har på fornemmelsen at der ikke står Næstved i lægdrullen, men efter at have kigget på den lægdrulle så mange gange, kan jeg ikke se andet end "Næstved". Årstallet er både fra Lægdsrullen og hans fars skifte.

Den første kirke der "came to mind" var Holmens kirke i København, men der var han heller ikke.

Han blev kun 20 år, måske blev han syg og kom på hospitalet.

Ja stambøgerne er en udvej, jeg har aldrig ledt i dem før, men en gang skal jo være den første. Vil jeg kunne finde ham ud fra de oplysninger der står i lægdrullen?

Hav en fortsat god Søndag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Jeg har et billede af en ukendt mand i uniform fra familien Johansens fotoalbum. Jeg har ikke mange familiemedlemmer der har været soldat, men kan han være Peter Johannes? jeg kender ikke så meget til uniformer, men kan den uniform passe til Peter Johannes. (se vedhæftede billede)

Mvh
Helle

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Kate Nielsen

Hej Helle

Står der på det foto nogen oplysning om fotograf/atelier ? Så vil det måske kunne give et fingerpeg om hvor han har været - ved opslag i 'Danske fotografer', som står på min reol.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen 

Helle Rossini Hansen

Hej Kate,

Ja det var min første tanke, så jeg e-mailede min onkel i Italien med det samme, for at spørge om dette. Han sidder inde med original albummet, jeg har kun en kopi. Så imellemtiden, må jeg prøve at finde ud af om uniformen passer med en garder.

Hvis min onkel sender mig de manglende informationer omkring fotografen, kan jeg få dig til at slå fotografen op? for også at se om perioden passer.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Thor Hirschmann

Vedrørende Livgarden og Næstved.

Gardehusarerne har haft til huse i Næstved i MANGE år. Staldene ligger her stadig, men kassernen er flyttet til Slagelse.

Tidligere red de igennem byen hver onsdag - nu gør de det kun en gang om året i juli.

Jeg har ikke forfærdelig meget forstand på soldater og kender ikke forskellen på livgarden og gardehusarerne, men et vist samarbejde må der vel være.

:) Helle
Næstved

Helle Rossini Hansen

Hej Helle,

Ja jeg håber at kunne finde svar på dette lille mysterium. Jeg har fået hjælp til tydning af et andet billede i "Hjælp til tydning af tekster m.v." så nu har jeg postet et billedet der.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,40755.0.html

Måske er der en der kan svare på spørgsmålet omkring uniformen, og hjælpe mig yderligere på vej. Hvis det viser sig at være Peter, så håber jeg at hans uniform giver et hint til HVOR han var udstationeret. Det er et forsøg værd, da jeg er gået helt i stå.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej Kate,

Har du mulighed for at slå fotografen op i din bog? Jeg har fået svar fra onkel og han gav mig følgende informationer bag på billedet:

Asta har skrevet med blyant: Hans Peter.

Fotograf: Charles Abrahamsen, Dinesens Atelier, Fredericia.

Efter at have fået den oplysning er det blevet mere forvirrende.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej Jeg fandt dette på nettet

http://www.aabne-samlinger.dk/naestved/registrant/fotografer/fotograf.asp?fotograf=Abrahamsen,%20Charles%20(1854-%20%20%20%20)&mode=f

Så billedet er taget 1879-1881 i Fredericia.

Det er et skud i tågen, men jeg prøver at kigge i kirkebøgerne der.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"