Niels Vilhelm Nielsen F. 14-10 1879 Kbh. født i "slør"

Startet af Anette Warding, 15 Jun 2012 - 13:48

Forrige emne - Næste emne

Anette Warding

Jeg kan ikke finde de første 20 år af min farfars liv.
Han er født 14-10-1879 på den Kongelige fødselsstiftelse, i slør, der står et nr. for barnet og et nr. for moderen, under "navn" står der bare "dreng". Er blevet fortalt at han er et resultat af en københavnsk greve der forbrød sig mod sin tjenestepige, pigen skulle være svensk, og sendt tilbage til Sverige efter fødselen. Han skulle være vokset op hos pleje/adoptivforældre. Jeg ved også at han er døbt som baptist.
Men jeg ved ikke: Hvor er han døbt, hvem er plejeforældrene, hvor har han boet.
Det første jeg kan finde er Politiets Registerblade 09-10-1899, der står "Flyttet fra Amager til Aarhusgade 86"
Håber det er oplysninger nok til at nogen kan give mig et tip om hvordan jeg kommer videre.
Venlig hilsen Anette Warding

Flemming A. Aasklint

Hej

Jeg tror du har fundet en forkert.
Prøv Den Kgl.Fødselsstiftelse
1876-1886
Opslag 80, No.347
--

Det er måske ham her!

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Amagerbrogade (Lige numre), No. 62. Matrikel no. 58 a,l,m, Sidehus, , 215,

FT-1885, C1285

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:    Fødested:
Edvart Severin Andersen   44    Gift   Husfader   Cigarmagersvend   Christiania
Ulrike Helene Andersen   56    Gift   Husmoder                              Røslange, Sverige
Niels Wilhelm Nielsen             5    Ugift   Plejebarn                              Fødselsstiftelsen
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Anette Warding

Mange tak, jeg tror du har fat i noget rigtigt, jeg kan huske han røg cigarer, og hver eneste blev undersøgt om den var lavet rigtig, fik aldrig forklaret hvorfor, noget andet er at plejefaderen vistnok var nordmand og dengang hed Oslo jo Kristiania. Så jeg tror det er den rigtige.

Anne Mortensen

#3
Men jeg ved ikke: Hvor er han døbt,

Han er både født og døbt på Den Kgl. Fødselsstiftelsen
døbt 21.10.
Se Flemmings indlæg

Iflg. Anmærkning skulle han være Not. i Gentofte Sogn, men jeg finder ham ikke der.
Moderens navn er nævnt og hvem hun tjente hos i Gentofte.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Anne Mortensen

Plejeforældrene ses i

FT 1906
Islandsgade
opslag 38
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Plejeforældrene ses i

FT 1901
Islandsgade
som i.flg.
http://www.fogsgaard.org/
viser at Islandsgade ændre navn til Ny Vestergade.

Islandsgade
Kvarter: Sundbyvester
Sognetilhør i 1918: Sundby
Øvrige forhold i 1918:
                  Postdistrikt: S
                   Politikreds: 4
                  Forsørgelsesdistrikt: 6
                  Værgerådskreds: 13
Ændringer:
1901. Ny Vestergade ændret til Islandsgade. 1952. Islandsgade ændret til Lærdalsgade.
------------------------------

I FT 1901 findes Ny Vestergade i Sundbyvester i bunden af Ny Vestergade i København
opslag 94
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Dit indlæg hører til i Aneefterlysning og kan blive flyttet af Moderator.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Vagn Altmann

Hej Annette,

Historier om mystiske grever som fædre til tjenestepigers børn findes i mange familier, måske mest som ønsketænkning, men moderen Tjp. Kjersti Nielsdatter ophold sig på 10 månedersdagen før fødslen på Kristiansholm i Gentofte sogn.
Ved lidt bladren i folketællingen for 1880 Gentofte kommune fandt jeg Christiansholm, som dengang var ejet af Christian Conrad Sophus Danneskjold Samsø, Greve og Hofjægermester. Se FT 1880, landsogn, København, Sokkelund, Gentofte opslag 310.

Dette er jo ikke bevis for at den gode greve gik for højt op i tyendets ve og vel, men kun at Kjersti var tjenestepige hos en greve.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360