Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Hjælp til opslag i passagerlister  (Læst 566 gange)
Jytte Klausen
Medlem

Beskeder: 114

« Dato: Lørdag 09 06 2012, 17:05 »

Hej

Jeg søger hjælp til opslag i passagerlister om Johan Rundin 's udvandring fra Danmark. Jeg ved, via australske slægtninge, at han slog sig ned i Australien og stiftede famile der. Han fik sit første barn i Australien i 1883. Disse australske slægtninge har bedt mig hjælpe med oplysninger om Johans liv og familie i DK , og hvornår og hvortil han udvandrede fra DK, inden han dukkede op i Australien.
Jeg kan finde Johan via Ancestry, hvor han tilsyneladende er opført på en passagerliste. Men jeg er ikke interesseret i at informere om mine kreditkortoplysninger for at få de 14-dages gratis medlemsskab.

Jeg har også fundet Johan i Udvandrerdatabasen med kontraktnr. 343600 og forevisningsdato 4/6/1887, 21 år. Men der er noget der ikke stemmer. Han blev født i 1853 og var 34 år i 1887. Jeg har spurgt i "Udvandrerdatabasen", om der kan være tale om en indtastningsfejl, eller om der kan være en anden forklaring, men jeg har desværre ikke fået svar.
Jeg ved Johan blev gift på Færøerne i 1875, og hans titel står da som styrmand. De fik en søn i København i 1876, og ved denne søns død i 1877 var Johan fraværende. Hans kone fra dette ægteskab fik skilsmisse i København i 1881.

Jeg håber, der er oplysninger nok til, der er en, der kan hjælpe mig videre.
På forhånd tak.

Mvh
Jytte   

Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

Beskeder: 4.057

« Svar #1 Dato: Lørdag 09 06 2012, 21:37 »

Hej!

Han i utvandrardatabasen hade sista ophold i Sverige. Jag tror han var svensk. Dessutom skulle han till Hobart i Indiana i USA.

Det är dnog inte personen du söker.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #2 Dato: Søndag 10 06 2012, 08:27 »

Hej Eva

Mange tak for dit svar.

Ja, jeg kan godt se, han skulle til Indiana, men jeg ved ikke om man evt. rejste via USA for at komme til Australien. At hans sidste opholdssted er Sverige, synes jeg ikke udelukker, han er den person, jeg søger. Jeg har en teori, der går på, han udrejste første gang som 21-årig, evt. som sømand, og at han  kan have været hjemme i DK i 1887, for så endelig at udvandre. Det er derfor, jeg gerne vil have hjælp til at se i passagerlister, i håbet om, de kan fortælle noget mere.
Såvidt jeg forstår den danske Udvandrerbase er billetten forevist politiet i Danmark, så hvis han er svensker, hvorfor skulle det danske politi så se hans billet? Måske er der nogen, der har en forklaring på det?
Det kan selvfølgelig heller ikke udelukkes, at han er svensker, da navnet Rundin er udbredt i Sverige. Har du evt. mulighed for at undersøge, om der var en Johan Rundin i Sverige på det tidspunkt, der rent aldersmæssigt passer på denne udvandring?
Jeg forsker iøvrigt i om vores familie oprindelig kommer fra Sverige, men det er ikke lykkes at opklare endnu.

mv Jytte

Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #3 Dato: Søndag 10 06 2012, 10:47 »

Hej!

Jag har inte svenska Emibas för att se om det finns en utvandrad Johan Rundin.

Många svenskar, särskilt de från södra Sverige, utvandrade via Köpenhamn och hade köpt biljetter hos danska biljettagenter. Därför finns de i den danska utvandrardatabasen.

Eva M
Logget

Eva M
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #4 Dato: Søndag 10 06 2012, 10:52 »

På FS finns det en John E Rundin i Chicago 1900. Han är född i april 1867 i Sverige. Kan ju vara han i den danska databasen. Nej, ser sen att han utvandrade 1893.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #5 Dato: Søndag 10 06 2012, 11:19 »

Hej igen Eva og tak for dit hurtige svar.

At mange fra speciel Sydsverige udvandrede via København, giver god mening, så din antagelse om han er svensker, er nok rigtig. 
Jeg er ny i dette forum og også i slægtsforskning og kender derfor ikke alle forkortelser endnu.
Så hvad betyder "svenska Emibas" og i din næste mail "FS"?

Jytte
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #6 Dato: Søndag 10 06 2012, 12:23 »

Hej!

Emibas är den svenska utvandrardatabasen. Den finns på en CD-skiva som jag inte har.

FS är familysearch.org

Jag tittade lite i australiensiska källor. Jag kan inte hitta att han fick medborgarskap. Jag hittade en Johan Rundin i Freemantle i Western Australia. Är det han?

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #7 Dato: Søndag 10 06 2012, 13:15 »

Det kan være ham, du har fundet i Freemantle, hvis det aldersmæssigt kan passe.

Jeg har forskellige oplysninger fra hans australske familie. Bl.a. skriver de, han kom til  Victoria, Australien fra USA, fomentlig som illigal immigrant, men ikke hvilket år. Hvor de har denne oplysning fra vides ikke - formentlig er det overleveret fra ældre i familien.

Han gifter sig i Victoria og får tilsyneladende 5 børn der. Han kalder sig John og/eller John Joseph Rundin.
Han fik det 6. barn i 1898 i FREMANTLE, så meget tyder på du har fat i den rigtige.
Iflg. samme optegnelser døde Johan i 1933 og blev begravet Melbourne´s old Cemetery.
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #8 Dato: Søndag 10 06 2012, 13:40 »

Jag har funnit att han hette Johan Jorgen Rundin. Hans fru hette Angelena Montgomery Duross.

Eva M
Logget

Eva M
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #9 Dato: Søndag 10 06 2012, 13:53 »

RUNDIN.—On December 5. 1934, at Mt. Lawley Angelena, the beloved wife of the late John   Joseph Rundin, fond mother of Ada.'. (Mrs. E   G.' Backshall,- North Perth), Catherine (Mrs   Davis. Melbourne, Victoria), Harry (Clare   mont), Ivy (Mrs. Hinkley, Sydney);, grand- mother of Myrtle, Eric, Beryl, Reg,' Joyce and     Norma Backshall, Olive,. Win, Keith, Norma and Jack Rundin and Fred Hinkley ; sister of Mrs. Docker ' (Melbourne, Victoria), mother-in-law of Mr. E. G. Backshall and Mrs. H  Rundin ; aged 71 years.

Här fann jag hustruns obituary. Här står det Joseph.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #10 Dato: Søndag 10 06 2012, 14:59 »

Det er bare flot :Smiley.
I de australske optegnelser hedder konen det samme, som du har fundet, og hun er også død dec. 1934, begravet Karrakatta.
Det er fuldstændig korrekt han er døbt Johan Jørgen, men det brugte han åbenbart ikke altid. Australien har også oplysninger fra det 4. barn's dåb i 1891 i Victoria, hvor han kalder sig John, og at han er fra Port Augusta South Australia.
Der er også oplysninger om de andre børns omk. født år, hvis det kan bruges.

M..n kan det lede os tilbage til hvornår han forlod DK, ankom/afgang USA og ankomst Australien, vil det bare være super :Smiley. Jeg kommer gerne med de oplysninger jeg har.

Logget
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #11 Dato: Torsdag 14 06 2012, 19:11 »

Hej Eva

Jeg er rigtig glad for den hjælp, jeg har fået af dig, men er usikker på om du arbejder videre med min udvandrersag. Hvis ikke, vil jeg høre, om det på anden måde er mulig at få hjælp til opslag i passagerlister/andre arkivalier  evt. Ancestry, der kan spore Johan Jørgen/John Jospeh Rundins vej til Australien. 

mvh
Jytte
Logget
Kate Rossing
Medlem

Beskeder: 140

« Svar #12 Dato: Torsdag 14 06 2012, 21:52 »

Hej Jytte

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men f.x Herlev bibliotek har adgang til ancestry.com fordi de har købt licens. Jeg har været der et par gange, selvom jeg bor i Odsherred og altså ikke hører til Herlev kommune.
Jeg ved andre biblioteker har købt adgang. men har desværre forlist listen over hvilke, men jeg tænker dit lokale bibliotek kan hjælpe dig med hvor den nærmeste adgang er.

Kate Rossing
Logget

Hilsen Kate Rossing
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #13 Dato: Torsdag 14 06 2012, 22:11 »

Hej Kate

Tak for dit svar og tippet, det vil jeg helt sikkert prøve.

mvh
Jytte
Logget
Mogens Fabritius
Medlem

Beskeder: 86

« Svar #14 Dato: Fredag 15 06 2012, 00:25 »

Hej... jeg prøver med et indput, bortset fra at jeg ikke har meget til overs for ancestry.com så er der en del hit om nok din Johan/John Runden på ancestry.com

Dem der oplagt disse, kan jeg ikke tro andet, end de også kan se dette hit... Om det kan bruges...
John Rundin er #9 på den håndskrevne...
mvh. Mogens Fabritius

* Picture0016.jpg (101.11 KB, 1027x456 - læst 34 gange.)
Logget
Mogens Fabritius
Medlem

Beskeder: 86

« Svar #15 Dato: Fredag 15 06 2012, 00:29 »

Nå. den anden fil kom ikke med, en gang til...
Mvh. Mogens Fabritius...

* Picture0015.jpg (129.19 KB, 1197x672 - læst 39 gange.)
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #16 Dato: Fredag 15 06 2012, 06:37 »

Hej!

Jag har inte funnit något mer om honom. Den bild som Mogens skickat säger att John Rundin kom 1895, men du skrev att han fick sitt första barn 1883. Om detta årtal stämmer, måste han ha varit i Australien tidigare.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #17 Dato: Fredag 15 06 2012, 10:56 »

Hej Mogens

Tak for hjælpen og for tilsendte filer. Jeg tolker det som om, ham du har fundet, er en del af besætningen og arbejder som trimmer. Da "min" v. giftermål i 1875 var styrmand, kan det tænkes, at han stadig arbejdede på skibe i 1895, og måske sejlede ind og ud af Australien. Det at han sejlede, kan også være årsagen til, han er så svær at finde.
Som Anna skriver, fik han sit første barn i Australien i 1883  og må af den grund have været i landet på det tidspunkt. Han fik barn igen i 1885,1888,1891 og 1898.
Da der ingen alder står på skibslisten, er det er nok lidt svævende, om det kan være ham. Jeg kan ikke læse stednavnet, hvor han kommer fra - har I et bud?
Hvis der er flere derude, der kan byde ind med oplysninger/tips, der kan hjælpe mig videre - udelukkelser er også en hjælp - tar jeg imod med kyshånd.

Tak igen til dig Anna.

mvh
Jytte
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #18 Dato: Fredag 15 06 2012, 12:36 »

Ada May Rundin uppges vara född 1883 i Sandford, Victoria.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #19 Dato: Fredag 15 06 2012, 12:47 »

Tak for det, det vil jeg notere. I de australske optegnelser, ved de hun døde 12-06-1969 og begravet samme sted som moderen. 
Jytte
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #20 Dato: Fredag 15 06 2012, 12:52 »

Samtlige personer i husstanden

København, Sokkelund, Frederiksberg, Ørstedsgade, Gaarden nr. 24 Z, 249 - F4, FT-1860, D5204
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Jørgen Rundin 41  Gift Exam.jur.  København
Christence Henriette, f. Bartvig 43  Gift Hustru  København
Eline Cecilie Rundun 16  Ugift Barn  Helsinge Sogn, Frederiksborg Amt
Emma Augusta Rundin 14  Ugift Barn  Helsinge Sogn, Frederiksborg Amt
Johan Jørgen Lorentzen Rundin 7  Ugift Barn  Helsinge Sogn, Frederiksborg Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Här är en tänkbar kandidat i Danmark, den 7årige drengen.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #21 Dato: Fredag 15 06 2012, 17:18 »

Ja, det er ham. Jeg må tilstå, den FT har jeg også. Jeg ved også han blev født 27-02-1853, Helsinge, og dataerne på forældrene og fødselsdata på tre søstre har jeg også.
Jytte
Logget
Eva Morfiadakis
Medlem

« Svar #22 Dato: Fredag 15 06 2012, 20:09 »

Hej!

Du får be dina australiensiska släktingar att försöka finna en "naturalisation application" för John J Rundin. Det finns ingen i National Archives men han kan ha sökt medborgarskap i Western Australia innan den tiden när ansökningarna centraliserades till Canberra.

Eva M
Logget

Eva M
Jytte Klausen
Medlem

« Svar #23 Dato: Fredag 15 06 2012, 21:33 »

Tusind tak Eva for tippet. Det vil jeg prøve.
Jytte
Logget
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: