Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Hvor/Hvornår døde Anne Marie Jensdatter (gift Møller)? Født 1818,holbæk,randers  (Læst 231 gange)
Lars Andersen
Bruger

Beskeder: 3

« Dato: Onsdag 20 06 2012, 02:19 »

Hun blev født 10. Juli 1818 i Holbæk sogn, Rougsø herred, Randers Amt (Holbæk-Rougsø-Randers Kirkebog 1818 - Opslag 59, ark 52 på ArkivalierOnline). Hun bliver gift med Christen Hansen Møller i 1845, (Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1845 - Opslag 169, AO167).

Det sidste sted jeg med sikkerhed kan finde hende er folketællingen i 1890.

Johanne Marie Kristensen   72 enke   Husmoder   Under fattgforsørgelse   Ørsted
Hans Nielsen         64 gift         Under fattgforsørgelse   Svendborg
Kresten Møller         70 gift   Husfader   Daglejer            Ørsted
Ane Marie Møller         71 gift   Husmoder                  Holbæk

Christen dør i 1899. (Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1899 - Opslag 347 AO296). Og nu kommer der noget mærkværdigt: Enken står som "Ane Marie, f.  Christensen". Jeg vil gå ud fra at det er en fejl. De fik, i 1847, en datter der hed Anne Christensen (Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1847 - Opslag 95 AO99), det er måske der fejlen ligger. Jeg ikke kan finde noget der underbygger alternativet, at Anne Marie er død engang efter 1870 (Sidste gang hun står som Ane Marie Jensdatter i folketællingen, efternavnet er Møller, derefter), og at Christen giftede sig med en Ane Marie Christensen som, hvis det er sket før 1890, er omkring samme alder som Anne Marie. Jeg kan hverken finde død eller vielse 1870-1899 der skulle understøtte dette. Og at der skulle være en anden Christen Hansen Møller gift med en Ane Marie i Ørsted, født omkring samme tid, er ikke  understøttet af nogen folketællinger. Så forklaringen må næsten være at de forvekslede Datter-Anne med Kone-Anne Marie, og ramte hans alder et år ved siden af, da han "kun" måtte have været 79.

Jeg har jagtet kirkebøgerne tynde efter Anne Marie, fra 1870, sidste tidspunkt jeg er fuldkommen sikker på hun levede, til 1919, hvor jeg er rimeligt sikker på at hun burde være død. Jeg tror min bedstefar ville have nævnt det, hvis hans oldemor levede til hun var 100.

De fik 5 børn
Hans; Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1844 - Opslag 33 AO36 -
Anne; Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1847 - Opslag 95 AO99
Jens; Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1851 - Opslag 19 AO21
Christian; Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1855
Peder; Ørsted-Rougsø-Randers Kirkebog 1858 - Opslag 55 AO57

De fire ældste er åbenbart enten døde eller rejst ud af sognet, da jeg ikke finder dem i folketællinger efter de er flyttet hjemmefra. Hvis Anne Marie overlevede Christen, og flyttede hen til én af dem, så har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal finde hende. Den yngste blev i Ørsted, men dør i 1892, og jeg kan som sagt ikke se at Anne Marie skulle være død i det sogn, så hun er vist ikke flyttet ind hos svigerdatteren.

Er der nogen der kan hjælpe med at finde hende?
Logget
Bente Ougtvig Dyrstad
Medlem

Beskeder: 854

« Svar #1 Dato: Onsdag 20 06 2012, 16:12 »

Hej Lars

hvad siger FT 1901, er den afprøvet

Logget

Venlig Hilsen**Bente O Dyrstad

www.ougtvig.dk
www.ougtvig.dk/webtrees
Sider: [1]