Helsingør: Ingeborg Hansdatter f. ca. 1609, gift 2 ganger. Hvem er hun?

Startet af Kjell Fredly, 20 Jun 2012 - 10:09

Forrige emne - Næste emne

Kjell Fredly

Hei!

 Ingeborg Hansdatter ble først gift med skipskaptein Johan (Jan) Adriansen. Ved skiftet etter ham i Helsingør datert den 29. mai 1641 hadde han og Ingeborg disse barna:

1. Hans, 11 år gammel.

2. Barbara, 9 år gammel.

3. Maria (Marichen), 5 år gammel.

4. Adrian, 4 år gammel.

5. Janniche, 1 1/2 år gammel, hennes dåp har vi funnet i Helsingør i 1639.

 I overformynderirullen i Helsingør for 1673 kommer det fram at det bare var Maria og Janniche som levde.

 Enken Ingeborg Hansdatter giftet seg andre gang i Helsingør i 1641 med skipskaptein Søren Christensen Wittrup som skal ha vært født i Bergen (faren var dansk).

 De fikk tre barn, alle født i Helsingør:

1. Christense f. 1642. Skal ha vært gift med Jens Berentsen Balchen i Gloppen.

2. Baltzer f. 1645, gift med Dorthe Pedersdatter Tonning fra Stryn og bosatt i Gloppen.

3. Abel f. 1648, død ugift i 1696 i Gloppen.

 I overformynderiprotokollen for 1673 blir det opplyst at Søren da var sorenskriver i Nordfjord i Sogn og Fjordane, Norge. Han og Ingeborg bosatte seg på gården Apalset i Gloppen.  

Ingeborg Hansdatter døde i 1696 og ble begravd i Gloppen den 11. mars s.å. Hun hadde en oppgitt alder på 88 1/2 år.

 Det store spørsmålet er: Hvem var denne Ingeborg Hansdatter, altså hvem kan ha vært hennes foreldre?

 Takknemlig for svar!

Mvh. Kjell Fredly

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kjell Fredly

Hei Bjørn!

  Takk for svar! Jeg vet om dette, men takk allikevel!

  Jeg kan opplyse om at de to døtrene fra Ingeborg Hansdatters første ekteskap, Maria (Marichen) og Janniche ble begge gift og bosatt i Gloppen, Maria ble gift med Søren Hansen Brendschow fra Danmark og Janniche ble gift med Peder Jacobsen Kaatte.

Mvh. Kjell

Kjell Fredly


Hei igjen!

  Jeg lurer på om det kan finnes noen skifter etter enten far, mor eller ugifte søsken av Ingeborg, der hun er nevnt, og om noen kan finne disse?

Mvh. Kjell

Kjell Fredly


  Jeg har bare henvisninger til skiftet etter Johan Adriansen datert den 29. mai 1641, og har aldri sett det. Er det noen som har mulighet til å finne det, da jeg vil tro at noen av Ingeborg Hansdatters nærmeste slektninger var formyndere/verger for barna og står nevnt der.

Mvh. Kjell

Bente Aaris

Hei Kjell,

Du kan be om hjelp til oppslag i Skifteprotokollen til Helsingør Byfoged på Rigsarkivet i København
i denne gruppen:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,6.0.html

Vdr. skifte efter Ingeborgs far, mor eller søsken må det jo finnes først hvem de var og hvor de døde.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Kjell Fredly

 Takk til Bente! Det skal jeg gjøre. Er nok ikke så kjent her på dis-Danmark, men lærer vel underveis :)

Mvh. Kjell