Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Hvem var Peder Hansens forældre?  (Læst 255 gange)
Marianne Bøhmer Jensen
Medlem

Beskeder: 267

« Dato: Tirsdag 26 06 2012, 16:10 »

Jeg har et problem med Peder Hansen, som jeg gerne vil have hjælp til.
Jeg ved, at han blev gift med Maren Hansdatter i 1791 ops. 128 Kirke Hyllinge sogn, Voldborg herred, Roskilde amt.De 2 underskrifter, plejer det at være fædrene, for så passer det slet ikke!
Så vidt jeg ved får de et barn Jens 1792 ops. 23 Lyndby. Her står en Hans Jensen som fadder, måske Peder Hansens far!
De får yderligere 3 børn, Bodil Ellen i 1796, ops.27
Niels 1799 ops. 33
Ane margrethe 1800 ops. 34.
I en FT fra 1801  fra Lyndby, ops 10, er det kun de sidste 3 børn, der er opført. Jeg kan ikke finde Jens`død, så jeg ved ikke, om det er deres barn.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at finde Peder Hansens forældre.
Al hjælp modtages gerne.
Venlig hilse
Marianne Jensen
Logget
Elizabeth Høilund Buffet
Medlem

Beskeder: 453

« Svar #1 Dato: Tirsdag 26 06 2012, 22:37 »

Hej Marianne

De underskrevne - vidner = forlovere behøver slet ikke være fædrene, der er mange muligheder, bl.a en stedfar, en bror, en fætter, eller den gårdman man tjener hos.

Jeg så at en af de underskrevne hos Peder Hansen - hedder Jens Hansen, det kunne være hans bror hvis nu faren var død - eller boede for langt væk.

den anden forlover Niels Thygesen var i FT 1787 gift med en Birthe Jensdatter - så han kunne muligvis være Marens stedfar. Det er nemlig Birtes andet ægteskab - Men Maren kunne også have tjent hos dem

For at finde forældrene - kan du også prøve at lave en liste over hvem der var faddere ved de forskellige børns dåb - og se om du kan finde disse i FT 1801. Det kan give et praj.

Desuden kan du se på børnenes navne - de bliver jo gerne opkaldt efter bedsteforældrene

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont
« Sidste ændring: Tirsdag 26 06 2012, 22:49 af Elizabeth Høilund Buffet » Logget
Ellen Marie Sørensen
Medlem

Beskeder: 988

« Svar #2 Dato: Onsdag 27 06 2012, 22:03 »

Hej Marianne

Der er 2 Peder Hansen i FT 1801, som har fået børn i 1790-erne

Roskilde, Voldborg, Lyndby, Lyndbye, , 23. Familie, FT-1801, B6481
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Hanson 44  Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboer 
Ane Marie Larsdatter 37  Gift Madmoder   
Niels Pederson 13  Ugift deres Børn   
Marie Pedersdatter 12  Ugift deres Børn   
Jens Pederson 8  Ugift deres Børn   
Bodil Pedersdatter 5  Ugift deres Børn   
Ole Johanson 26  Ugift Tienestefolk   
Bodil Pedersdatter 29  Ugift Tienestefolk

Roskilde, Voldborg, Lyndby, Lille Carlebye, , 2. Familie, FT-1801, B6481
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Hanson 50  Gift Mand Bonde og Indsidder 
Maren Hansdatter 35  Gift Kone   
Ellen Pedersdatter 5  Ugift deres Børn   
Neils Pederson 2  Ugift deres Børn   
Ane Magrethe Pedersdatter 1  Ugift deres Børn

Jeg tror, det er den første, som er far til Jens på opslag 23 og Bodil på opslag 27, mens den sidste er far til Niels på opslag 33 og Ane Maegrethe på opslag 34.

dette begrunder jeg med, at Jens' og Bodils far er tituleret gårdmand, mens Niels' og Ane Margrthes far er tituleret indsidder.
Logget

Venlig hilsen

Ellen Marie Sørensen
Marianne Bøhmer Jensen
Medlem

Beskeder: 267

« Svar #3 Dato: Fredag 29 06 2012, 12:30 »

Til Ellen Marie.
Jeg tror, at du har ret. Det er sikkert 2 helt forskellige familier.
Jeg studsede over deres bryllup, ops.128 Kirke Hyllinge- Lyndby, hvor han stod opført som Per og ikke Peder.
En anden ting, jeg har undersøgt, er pigen Bodil Ellen.Hun bliver født 1796 ops. 27 i Lyndby.i FT fra 1840, DDD under hendes mand Sigvard Larsen Lyndby, står hun opført som Ellen. Hun dør 1862 i Lyndby ops. 131 under navnet Ellen og ikke Bodil Ellen. Hun blev 68 år.
Hvis alt det stemmer, så har Peder Hansen og Maren Hansdatter 3 børn, nemlig Ellen,født ca.1894, Niels født 1799,ops 33  og Ane Margrethe, født 1800, ops. 34.

De er sikkert blevet gift 1893-1894, men det store spørgsmål er HVOR?
Jeg kan heller ikke finde Ellens fødsel.
Er der nogen, der kan hjælpe mig!!
Logget
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: