|
Lene Lund-Hansen
Bruger
Beskeder: 201
|
 |
« Dato: Fredag 29 06 2012, 20:51 » |
|
Godaften Kan I hjælpe mig med at finde oplysninger om Morten Hansen. De sparsomme oplysninger jeg har er, at han er udlagt til barnefader til Anna Kirstine Mortensdatter KB Damsholte,Præstø 1814-1824 Opsl.94. Her nævnes det, at han er karl hos gårdmand Jens Hansen i Lund? Når jeg søger i jævn.reg. står der kun en Morten Hansen.Han dør som 27årig i september 1820. Kan det være ham eller kan I hjælpe mig med yderligere. Er her helt på bar bund På forhånd tak Med venlig hilsen Lene Lund 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Ruth Steenberg Rasmussen
Medlem
Beskeder: 884
|
 |
« Svar #1 Dato: Fredag 29 06 2012, 22:50 » |
|
Hej Lene
Det kunne være denne Morten Hansen:
Præstø, Mønbo, Damsholte, Rødinge, , 4, FT-1801, b9308 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Hans Rasmusen 45 Gift Husbonde Gaardmand Malene Perdersdatter 38 Gift Kone [Hans Rasmusen] Rasmus Hansen 15 - deres Børn [Hans Rasmusen og Malene Perdersdatter] Morten Hansen 8 - deres Børn [Hans Rasmusen og Malene Perdersdatter] Peder Hansen 10 - deres Børn [Hans Rasmusen og Malene Perdersdatter] Maren Hansdatter 3 - deres Børn [Hans Rasmusen og Malene Perdersdatter] Maren Jensdatter 17 Ugift deres Pige [Hans Rasmusen og Malene Perdersdatter] Prøv at finde ham i Lægdsrulle og følg ham der.
mvh Ruth
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Ole Brodersen
Medlem
Beskeder: 67
|
 |
« Svar #2 Dato: Fredag 29 06 2012, 22:56 » |
|
Hej Lene!
Ruth kom mig i forkøbet, det er Hans Rasmussen søn i Røddinge, det står da han dør i 1920.
Venlig hilsen
Jeanne Raae Brodersen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Lene Lund-Hansen
Bruger
Beskeder: 201
|
 |
« Svar #3 Dato: Fredag 29 06 2012, 23:00 » |
|
Hej Ruth Ja måske. Det er også ham jeg finder død, men kan jeg være sikker på det. Det er jo ikke mange oplysninger præsten efterlader sig. Kender du andre "LISTER" hvor jeg kan kontrollere omdet er den rigtige Morten. MVH Lene
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
ole dorch
Bruger
Beskeder: 1.480
|
 |
« Svar #4 Dato: Lørdag 30 06 2012, 00:04 » |
|
Du skal måske nok være lidt forsigtig med at drage forhastede slutninger?
Ved Ane Kirstines konfirmation i 1830 (Damsholte 1823-1844 opsl. 434) nævnes (måske i nutidsform) at hendes fader er tjenestekarl Morten Hansen hos gårdmand Ole Jensen i Ebbelnæs (også i Damsholte).
mvh. Ole Fabricius Dorch
|
|
|
|
« Sidste ændring: Lørdag 30 06 2012, 00:08 af ole dorch »
|
Logget
|
|
|
|
|
Inge Hedal
Medlem
Beskeder: 3.124
|
 |
« Svar #5 Dato: Lørdag 30 06 2012, 00:36 » |
|
Hej Ole har ret. Hendes konfirmation i Damsholte ser således ud: Ane Kirstine Mortens Dr. fra Ebbelnæs – uægte Barn – hvis udl. Fader er Morten Han- sen, Tjenestekarl hos hos Gdmd Ole Jensen i Ebbelnæs
Moderen er Malene Jens Dr. gift med Indsidder Niels Olsen i Bidsinge. Mvh. Inge
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Egon Sørensen
Medlem
Beskeder: 2.032
|
 |
« Svar #6 Dato: Lørdag 30 06 2012, 08:27 » |
|
God morgen!
Jeg vil også give Ole ret! Jeg synes der ofte bliver draget forhastede beslutninger om hvem en udlagt
barnefader kan være,
Men! Ville Præsten skelne mellem nutid og datid, det blev vel ikke taget så nøje på denne tid,
konfirmations oplysninger synes jeg ofte er en afskrivning af fødsels oplysninger.
Mvh.
Egon Sørensen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Line Thorngaard
Medlem
Beskeder: 344
|
 |
« Svar #7 Dato: Lørdag 30 06 2012, 09:43 » |
|
Hej,
Den udlagte barnefader kunne være:
KB 1787-1815 Damsholte, opslag 40 Morten døbt den 6. dec. 1795, født den 25. nov. 1795, forældre Hans Rasmussen og Ane Mortensd. i Lind.
Venlig hilsen Line Thorngaard
|
|
|
|
« Sidste ændring: Lørdag 30 06 2012, 10:09 af Line Thorngaard »
|
Logget
|
|
|
|
|
Inge Hedal
Medlem
Beskeder: 3.124
|
 |
« Svar #8 Dato: Lørdag 30 06 2012, 10:18 » |
|
Hej Egon har ret i, at oplysningerne om forældrene ofte er en afskrift af dåbsoplysningerne, men det gælder ikke her. Ved dåben tjener den udlagte barnefader hos Jens Hansen, og ved konfirmationen tjener han hos Ole Jensen. Og moderen er blevet gift. Mvh. Inge
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
ole dorch
Bruger
Beskeder: 1.480
|
 |
« Svar #9 Dato: Lørdag 30 06 2012, 17:49 » |
|
Jeg synes at der var en som havde et indlæg her i tråden. med et forslag om at den Morten Hansen som blev gift med Anne Kirstine Frederiksdatter i Fanefjord 1831 var et godt bud?
Måske slettet igen eller varmen der spiller mig et puds?
Han er her i 1834:
praestoe, Mønbo, Fanefjord, Tostenæs By, Et Huus, 246-F1, FT-1834, B9345 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Morten Hansen 38 Gift Dagleier Anne Frederiksdatter 32 Gift hans Kone [Morten Hansen] Hans Mortensen 3 Ugift Deres Søn [Morten Hansen og Anne Frederiksdatter
Men budet er ikke dårligt, slet ikke efter at have set navne og steder på diverse "faddere".
Han er iøvrigt den samme som Line Thorngård foreslår og ses her i 1801:
praestoe, Mønbo, Damsholte, Store Lind, , 7, FT-1801, b9308 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Hans Rasmusen 46 Gift Husbond Gaardmand Ane Mortensdatter 43 Gift Kone [Hans Rasmusen] Jens Hansen 18 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Jørgen Hansen 12 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Peder Hansen 9 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Sidse Hansdatter 15 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Morten Hansen 5 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Ane Mortensdatter 4 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Kirsten Mortensdatter 1 - deres Børn [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter] Ellen Hansdatter 22 Ugift deres Pige [Hans Rasmusen og Ane Mortensdatter]
Bemærk den ældre broder Jens - som bliver gift med en Karen ( også beskrevet i det "forsvundne" indlæg). Der kunne helt klart være tale om at han er den Jens Hansen som "den udlagte barnefader Morten Hansen tjener hos i 1816!
Men det der skærper min mistanke er at den foreslåede Mortens 2 sønner Hans og Jens ( her set i 1845):
praestoe, Mønbo, Fanefjord, Tostenæss, et Huus, 172, FT-1845, B9407 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Morten Hansen 51 Gift Huusmand med Jord, Dagleier Damsholte, Præstøe Amt Ane Kirstine Frederichsen 49 Gift hans Kone [Morten Hansen] Phanefjord, Do [Præstøe] Amt Hans Mortensen 14 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Jens Mortensen 11 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Ane Marie Mortensen 6 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Ane Margrethe Mortensen 5 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord,
...begge ender i Damsholte - og af alle mulige steder - præcist i Ebbelnæs (her Hans i 1860):
praestoe, Mønbo, Damsholte, Ebbelnæs, et Huus, , 28, FT-1860, C2681 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Hans Mortensen 29 Gift Hmd. Dagleier Fanefjord sogn Birthe Kirstine Hemmingsen 32 Gift Hans kone [Hans Mortensen] Damsholte Frederik Mortensen 3 Ugift Deres søn [Hans Mortensen og Birthe Kirstine Hemmingsen] Damsholte Hemming Christofer Rasmussen 64 Enkemand Aftægtsmand Damsholte
..og efter Ane Kirstine Frederiksdatters død ender minsandten også Morten Hansen (igen?) i Ebbelnæs - hos sønnen Jens (her i 1880):
praestoe, Mønbo, Damsholte, Ebbelnæs, et Huus, 31, FT-1880, C3127 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Mortensen 46 Gift Husfader, Dagleier Fanefjord Sogn, Præstø Amt Dorthe Kirstine Andersen 46 Gift hans Hustru Damsholte Sogn, Præstø Amt Anders Christian Mortensen 10 Ugift deres Barn Damsholte Sogn, Præstø Amt Nicoline Christine Mortensen 10 Ugift deres Barn Damsholte Sogn, Præstø Amt Mette Stine Mortensen 8 Ugift deres Barn Damsholte Sogn, Præstø Amt Morten Hansen 85 - Aftmd. [Aftægtsmand] Damsholte Sogn, Præstø Amt Ingen klare beviser fundet, men mon ikke "tampen brænder"?
Morten Hansen dør iøvrigt 1888 i Damsholte 92 år gl (Damsholte 1886-1891 opsl. 111) men begraves i Fanefjord.
mvh. Ole Fabricius Dorch
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Line Thorngaard
Medlem
Beskeder: 344
|
 |
« Svar #10 Dato: Lørdag 30 06 2012, 18:50 » |
|
Hej Ole,
Jeg skrev et længere indlæg i formiddags, men slettede det meste af det igen. Måske er det det indlæg, du har set.
Her er hele indlægget.
Den udlagte barnefader kunne være:
KB 1787-1815 Damsholte, opslag 40 Morten døbt den 6. dec. 1795, født den 25. nov. 1795, forældre Hans Rasmussen og Ane Mortensd. i Lind.
Måske er det samme Morten Hansen, der bliver viet til Ane Kirstine Frederichsdatter den 18. febr. 1831 i Fanefjord, KB 1825-1838 Fanefjord, opslag 297.
Præstø, Mønbo, Fanefjord, Tostenæss, et Huus, 172, FT-1845, B9407 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Morten Hansen 51 Gift Huusmand med Jord, Dagleier Damsholte, Præstøe Amt Ane Kirstine Frederichsen 49 Gift hans Kone [Morten Hansen] Phanefjord, Do [Præstøe] Amt Hans Mortensen 14 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Jens Mortensen 11 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Ane Marie Mortensen 6 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Ane Margrethe Mortensen 5 Ugift deres Børn [Morten Hansen og Ane Kirstine Frederichsen] Do [Phanefjord, Præstøe Amt] Morten Hansens søn Hans Mortensen er født den 3. april 1831, KB 1825-1838 Fanefjord, opslag 56. En af fadderne er Grdmd. Jens Hansens Hustr. Karen i Lind. Måske den Jens Hansen, hvor den udlagte barnefader Morten Hansen var tjenestekarl i 1816 ?
Venlig hilsen Line Thorngaard
Rettet stavefejl.
|
|
|
|
« Sidste ændring: Lørdag 30 06 2012, 18:55 af Line Thorngaard »
|
Logget
|
|
|