Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Mangler et enkelt ord i 200 år gammelt dokument.  (Læst 232 gange)
Kim Gade
Medlem

Beskeder: 484

« Dato: Søndag 08 07 2012, 18:33 »

I vedlagte dokument står der: En xxx høi Pande. Her er naturligvis tale om den pande, vi alle går rundt med. Nogen der kan erstatte x'erne med et ord?

På forhånd tak

* Udklip2.PNG (83.7 KB, 830x145 - læst 64 gange.)
Logget

Mvh.
Kim Gade
Thomas Kryhlmand
Medlem

Beskeder: 1.619

« Svar #1 Dato: Søndag 08 07 2012, 20:21 »

Den dér Pande, Kim, er det 'naturligvis' en legemsdel eller et husgeråd?

Med andre ord: Hvad er det for et dokument? En bo-opgørelse eller lignende med husgeråd - eller en lægeattest etc. med legemsdelen?

Det giver ikke ret megen mening at kaste sig ud i noget gætteværk uden at have lidt mere tekst at sammenligne med. Eller som et minimum vide, hvilket slags dokument den beskedne tekst stammer fra.

Thomas
Logget

Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk
Kim Gade
Medlem

« Svar #2 Dato: Søndag 08 07 2012, 20:49 »

Det er den pande, vi alle har øverst oppe ved håret. Derfor skrev jeg, at den var den vi alle gik rundt med,

Det er en beskrivelse af en indsat i Viborg arresthus i starten af 1820'erne. Her får du hele beskrivelsen, så det ses i sammenhæng:

61 tommer høj, blå øjne, brunt hår, mørke øjenbryn og skjæg, et firkantet ansigt, fyldig, lidt koppe arret, en ?  høj pande, lilleagtig næse (eller lilla) lille overlæbe, mund og hage. Middel hals, skuldre og lemmer. Små stærke hænder med et latinsk P tatoveret over tommelfingeren på den højre hånd. Taler jydsk.

Kan indsætte lidt mere men ikke det hele. Så bliver det for stort. Så kan du måske også svare på det med næsen.

* Udklip2.PNG (353.86 KB, 892x171 - læst 68 gange.)
Logget

Mvh.
Kim Gade
Thomas Kryhlmand
Medlem

« Svar #3 Dato: Søndag 08 07 2012, 21:29 »

'Lilleagtig' er nemmest at få hold på, klik her: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=lilleagtig

Men den høje pandes særpræg tør jeg ikke byde på. Står der tanet? Her giver ODS også nogle bud på tanet = tandet - men her er det sværere 'at finde en grimasse, der kan passe'. Synes jeg . . .

Thomas

Ved nærmere eftersyn - og sammenligninger mellem 'e' og 'a', kunne jeg finde på at foreslå, at der står 'teml (temmelig) høi Pande'. Du var jo selv i tvivl om, der står 'lilleagtig' eller 'lillaagtig'.
« Sidste ændring: Søndag 08 07 2012, 21:46 af Thomas Kryhlmand » Logget

Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk
Kim Gade
Medlem

« Svar #4 Dato: Søndag 08 07 2012, 21:41 »

Tanet kunne være rigtigt. Soltanet = Solbrun lyder vel ikke usandsynligt. Især hvis der ikke var hår nok til at dække den. Så nærmere kommer jeg det nok ikke. Skriver tanet? i beskrivelsen.

Tak

Her en personbeskrivelse mere, som jeg skal kigge på i morgen (broderen). Så kunne måske få brug for lidt hjælp der igen.
Logget

Mvh.
Kim Gade
John Hauerberg
Bruger

Beskeder: 2.566

« Svar #5 Dato: Søndag 08 07 2012, 21:43 »

Hej

Mit forslag

En teml(temmelig) høi Pande

Vh
John
Logget
Thomas Kryhlmand
Medlem

« Svar #6 Dato: Søndag 08 07 2012, 21:48 »

UPS - havde ikke set, at John allerede havde foreslået den temmelig høje pande. Så havde jeg holdt lav profil  Grin - undskyld.

Thomas
Logget

Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk
Kim Gade
Medlem

« Svar #7 Dato: Søndag 08 07 2012, 21:55 »

Hej John

Ja, det var såmænd også en mulighed. Der ser dog ikke ud til at være noget punktum. Men det kan jo være glemt. Jeg tjekkede lige indsættelsesdatoen. Det var den 1. august 1825. Så hvis beskrivelsen er lavet straks, så er jeg på denne årstid nok mest stemt for tanet.
Logget

Mvh.
Kim Gade
Kim Gade
Medlem

« Svar #8 Dato: Søndag 08 07 2012, 22:03 »

Så er I 2 mod en. Så må jeg nok give mig og sige, at det nok er teml.

Lillaagtig begrundede jeg i, at der måske kunne være ret koldt og næsen derfor var helt blålig af kulde. Det kan jo så ikke være tilfældet i august. a og e driller mig tit. Især ved Anne Marie/Anna Maria.

Tak til jer.
Logget

Mvh.
Kim Gade
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: