Nyheder: Forum

spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Andet

Hjælp Søg

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Severin Christensens andet ægteskab efter 1897. Aalborg?  (Læst 195 gange)
Helle Thor Hirschmann
Medlem

Beskeder: 66

« Dato: Torsdag 14 06 2012, 22:37 »

Jeg har i en del år ledt efter min oldefars andet ægteskab.

Som det fremgår af overskriften så hedder han Severin Christensen, f. 1850 i Vadum, Aalborg. Han bliver gift 1882 i Nørre Sundby med Marie Vejle, de får 2 børn: Karen Sophie f. 1883 i Budolfi og Jens Christian f. 1886 i Budolfi.
Marie Vejle dør af tuberkulose på Badehusvej i Aalborg i 1892.
Karen Sophie bliver konfirmeret i 1897 i Budolfi kirke.
Men farfar Jens Christian er ikke konfirmeret i Aalborg i 1901 og de optræder heller ikke længere på adressen på Badehusvej i folketællingen i 1901.

Min fars morbror sagde altid at de boede i Hurup i Thy. Men jeg synes jeg har ledt Hurup kirkebog igennem for snartsagt alt, hvad man kan lede efter Jens Christians konfirmation, Severins vielse, et eventuelt ægteskab for Karen Sophie og fødslerne for de 2 børn jeg kender til.
Men jeg kan ikke finde dem.

Jeg har også ledt i Als sogn, omkring Øster Hurup med de samme emner.
Det skal så også siges at jeg har ledt Budolfi igennem for vielser frem til 1920 for at finde Severins andet ægteskab og det synes jeg heller ikke har givet noget.
Og det er gjort flere gange.

Jeg synes også jeg har ledt i de andre sogne i Aalborg. Men det er gjort over flere år, så måske husker jeg forkert.
Det er jo som bekendt øjnene man først bliver blind på.

Hvad jeg VED om andet ægteskab:

Der skulle være i hvertfald 2 børn
En dreng, som jeg ikke kender navnet på og som min far og hans søskende heller ikke kan huske navnet på.
Han blev senere jurist, muligvis dommerfuldmægtig i Brædstrup og muligvis dommer i Viborg.

En pige Gerda, der giftede sig til Sjælland. Hun skulle have giftet sig med en boghandler Holger? Svegaard eller Legaard der havde en boghandel i Helsingør og en plantage i Hornbæk.
Jeg har prøvet at lede på lokalhistorisk side for både Helsingør og Hornbæk, men det virker ikke somom der er nogen der hedder lige Svegaard, men måske snarere Legaard.
De havde en søn og en datter. Sønnen skulle hedde Christian eller Jørgen. (Det kommer lidt an på hvornår jeg har fat i min faster, om han hedder det ene eller det andet Smiley )

Der er ikke nogen af den ældre generation der kan sætte nogen alder på nogen af disse personer, kun at de var ældre end dem selv. Min far er født i 1933 og min yngste faster i 1942.
Min farfar døde i 1951 og der lader ikke til at have været nogen kontakt imellem de 2 grene siden. Jeg selv er født flere år efter, så det er noget vi er kommet til at tale om, efter jeg begyndte at interessere mig for slægtsforskning. Altså flere årtier efter det skete.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe lidt her. :-)

Helle
Logget
Hans Poulsen
Medlem

Beskeder: 4.718

« Svar #1 Dato: Fredag 15 06 2012, 00:04 »

Hej Helle

"Han blev senere jurist, muligvis dommerfuldmægtig i Brædstrup og muligvis dommer i Viborg".

Selv om HAN *kun* havde et sen-navn, burde han uden megen besvær kunne indkredses i en ældre juridisk stat, som i hvert fald Rigsarkivet har på den store læsesal.

Venlig hilsen
Hans
Logget

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag
Helle Thor Hirschmann
Medlem

« Svar #2 Dato: Fredag 15 06 2012, 00:16 »

Det er rigtigt. Jeg har også haft fat i en på landsarkivet i Viborg.
Problemet er at jeg er nødt til at søge på hans fars navn og jeg kender ikke engang hans mors navn.

Måske har han fået et "ikke-sen"- navn via hende.

Og jeg brugte det meste af en dag på arkivet på at lede den bog igennem. Uden held.

Det skulle jeg have skrevet i mit indledningsnotat.

Men måske var bogen for gammel eller for ung - hvad ved jeg.

Men tak alligevel.  Cool

Helle
Logget
Ole Christian Olsen
Bruger

Beskeder: 54

« Svar #3 Dato: Fredag 15 06 2012, 16:56 »

Når man søger Severin Christensen på politietsregisterblade er der en der ankommer fra Silkeborg i 1911, hved ikke om det kan være ham
hilsen ole
Logget
Helle Thor Hirschmann
Medlem

« Svar #4 Dato: Fredag 15 06 2012, 17:07 »

Desværre kan det ikke være ham. De er begge for unge.

Severin er født den 24. marts 1850 i Vadum, Kær herred, Aalborg amt.

Severin er konfirmeret i 1864 i Sulsted.

Her er familien i fkt. 1890:
Folketælling 1890 Aalborg By. Badehusvej 7. Baghuset, Stuen.
Severin Christensen, 39 Aar, Husets Ejer. Tømrer. Født i Vadum.
Marie f. Vejle, 32 Aar. Født i Nørre Sundby.
Karen Sophie Christensen, 7 Aar. Født i Aalborg.
Jens Christian Christensen, 3 Aar. Født i Aalborg.

Helle

Logget
Helle Thor Hirschmann
Medlem

« Svar #5 Dato: Tirsdag 10 07 2012, 11:40 »

Efter 34 år....

Jeg begyndte at forske for sådan ca. 35 år siden i juli 1977.
Året efter snakkede jeg med min farmors lillebror Otto, som fortalte vidt og bredt om familien - også om min farfar Jens Christian Christensen (egentlig stedfarfar for min far er fra et tidligere forhold).

Min faster Edel fortsatte og det de kunne huske blev så til ovenstående tråd.

Efter mit spørgsmål ikke fik specielt brugbare svar, prøvede jeg at google: Boghandler Svegaard i Helsingør.

Og fik blandt andet et link som helt sikkert kunne bruges:

http://www.boghandlereidanmark.dk/index.php?id=955&no_cache=1

Det viser sig:

1) Boghandler Svegaard hed ikke Holger men Henning (Johannes Henning Svegaard).

2) Han var ikke boghandler i Helsingør men i Helsinge. (Jeg er glad for at det ikke var i Helsingborg eller Helsingfors, det kunne have givet sprogproblemer).

3) Edel kunne huske at de havde en søn der hed Christian og vist nok en datter. Det med Kristian er rigtigt nok, men de havde 2 døtre - i hvert fald. Jeg er ikke helt færdig med Helsinge kirkebog endnu.

Efter at have ledt lidt mere har jeg fundet et par ting mere som jeg ikke helt havde regnet med:

Gerda der blev gift med Henning Svegaard blev født i Nøvling syd for Aalborg - hendes forældre blev gift i Ørum i Dronningborg herred i Hjørring amt.
Hendes halvsøster Karen Sofie stod fadder til hendes dåb.
Karen var også sammen med sin mand forlover ved brylluppet i 1930 i Sct. Jakobs kirke i Kbh.
Da Karen og Helge bliver gift i 1901 i Aalborg Budolfi er BÅDE hendes far og mor døde.

Men Severin Christensen er ikke død i Nøvling, Ørum eller Aalborg Budolfi før 1901.
Jens Christian Christensen er heller ikke konfirmeret i nogen af de nævnte sogne i 1901.

Så jeg tvivler stærkt på, at der er en bror der er jurist.

MEN en fadder til et af Henning og Gerdas børn er dommerfuldmægtig i Assens - han har samme efternavn som Helge - Karen Sofies mand - nemlig Stoustrup.

Så jeg er langtfra færdig - men jeg er da kommet videre. Smiley

Helle
Logget
Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: