|
Jørgen Hedegaard Kristensen
Medlem
Beskeder: 177
|
 |
« Dato: Torsdag 26 07 2012, 09:29 » |
|
Da jeg for et års tid siden begyndte på slægtsforskning, købte jeg family tree builder, fordi programmet virkede meget simpelt at gå til. Jeg var også meget glad for match-funktionen og søgefunktioner, som i mange tilfælde har hjulpet mig hurtigt videre med at få overblik over forfædrene. For nogle måneder siden kom der en opdatering, og siden tror programmet ved søgning, at alle mine forfædre er emigreret - og det kan jo ikke passe, for hvor skulle jeg så stamme fra?
Jeg kan også se, at mange af de lidt ældre herinde tilsyneladende bruger Brothers Keeper - eller hvad? Jeg overvejer at skifte, men har følgende spørgsmål:
Kan jeg uden problemer overføre databasen? Er der også match- og søgesystemer i Brothers Keeper ? Er programmet ikke lidt svært at komme i gang med (har smugkigget lidt)?
|
|
|
|
|
Logget
|
Især Sevel og Sahl og andre sogne i Ringkøbing Amt, Fjends i Viborg Amt. Kartoffeltyskere (Bitsch), studehandlerslægten Christensen Sahl, USA-emigranter (Madsen, Mølgaard/Millgaard, Søndergaard)
|
|
|
|
Eli Lothardt Dahl
Medlem
Beskeder: 607
|
 |
« Svar #1 Dato: Torsdag 26 07 2012, 10:07 » |
|
Hej Jørgen
jeg har brugt B.K. siden 2007, og de andre pensionister, jeg hjælper i vinterhalvåret i vor datastue, bruger BK.
Det skulle ikke være noget problem at overføre dine data via en gedcom-fil. Det forudsætter naturligvis, at dine data overholder gedcomstandarden.
Du spørger om matchsystem? Hvis du mener, om man kan oprette den samme person to gange, er svaret både ja og nej. Du for en advarsel, hvis du vil oprette en ny person med samme navn, som du allerede har i din database. Hvis du sidder denne advarsel overhørig, kan du godt oprette den samme person to gange, men jeg tror, at det kan tælles på en hånd, de gange jeg har gjort det. Jeg har over 4.000 aner.
Søgesystem. du kan søge på navnet og du kan søge på BK-numret. BK numret må ikke forveksles med anenummer. BKnumret blivet givet dine aner i den rækkefølge du opretter dem i din database. Jeg udskriver hvert år en liste med: BKnumre, efternavn & fornavn, fødedato, fødested og begravelsedato. Du bestemmer selv indholdet, men denne opstilling passer til mit temperament.
Kom igen, hvis dette ikke er tilstrækkeligt.
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen
Eli-Grenaa
|
|
|
|
Medlem
|
 |
« Svar #2 Dato: Torsdag 26 07 2012, 10:41 » |
|
Jeg har som sædvanlig "vrøvlet" lidt for meget...
I Family Tree builder kan programmet automatisk søge på samme person som jeg har tastet ind (navn, fødselsdato, slægtninge osv) hos andre slægtsforskere, som bruger programmet. Der kommer så et forslag til "Match", altså en familie eller en person, som en anden slægtsforsker har tastet ind. Man kan altså få hjælp fra det arbejde, som andre har lavet - bare man sørger for at kontrollere oplysningerne...
Ud over det kan man lave et "research" - altså en søgning i forskellige databaser rundt i verden. Det er her, at jeg siden sidste opdatering får problemer, for programmet søger tilsyneladende kun på databaser i USA, England, Australien og måske nogle få lande ud over det - og det hjælper jo ikke mig.
Det er især fuktionen med "match", at jeg gerne vil have i et andet program.
Slægtsforskning må have været et utroligt stort stykke arbejde før i tiden, hvor man skulle på Landsarkivet for at finde selv de mest simple oplysninger - selv i kirkebøger og folketællinger. Jeg har fået lavet et groft skelet over min slægt i 6-7 generationer stort set ved brug af internettet på et år, men de mere spændende ting skal man selvfølgelig stadig på arkivet for at finde. Hatten af for Jer, som kunne klare det her før internettet...
Når jeg har skelettet af familien på plads, tænker jeg jo også lidt mere i udskrifter, som jeg er utilfreds med i Family Tree Builder. Hvis man vil have et slægtstræ over familien, skal der betales... Er det ikke rigtigt, at der er nogle gode udskrifter i BK - både et oplæg til slægtbog, familietræ osv ?
På kursus - tror du man skal regne med det, hvis man vil skifte til BK ?
|
|
|
|
« Sidste ændring: Torsdag 26 07 2012, 11:06 af Jørgen Hedegaard Kristensen »
|
Logget
|
Især Sevel og Sahl og andre sogne i Ringkøbing Amt, Fjends i Viborg Amt. Kartoffeltyskere (Bitsch), studehandlerslægten Christensen Sahl, USA-emigranter (Madsen, Mølgaard/Millgaard, Søndergaard)
|
|
|
|
Eli Lothardt Dahl
Medlem
|
 |
« Svar #3 Dato: Torsdag 26 07 2012, 11:05 » |
|
Hej Jørgen
BK har ikke den funktion. Du må google, eller sende en gedcom-fil til Lundin.
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen
Eli-Grenaa
|
|
|
|
Medlem
|
 |
« Svar #4 Dato: Torsdag 26 07 2012, 11:06 » |
|
Undskyld - nåede at redigere efter at du havde læst..
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Eli Lothardt Dahl
Medlem
|
 |
« Svar #5 Dato: Torsdag 26 07 2012, 11:14 » |
|
Hej Jørgen
jeg har ikke hørt om kurser i BK, men det er ikke nødvendigt. Du har masser af muligheder til at skrive lister, anelister (både på forsiden og bagsiden).
Hvis du vil have et eksempel på hvad du kan gøre, kan du meddele mig, hvilke oplysninger du vil have med, så vil jeg lave en PDF fil med mine oplysninger.
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen
Eli-Grenaa
|
|
|
|
Medlem
|
 |
« Svar #6 Dato: Torsdag 26 07 2012, 11:21 » |
|
Kan man lave et "familietræ", som kan omfatte 5-6 generationer på et stykke A4-papir ?
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Eli Lothardt Dahl
Medlem
|
 |
« Svar #7 Dato: Torsdag 26 07 2012, 11:35 » |
|
har sendt en "prøve" til dig på din mail.
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen
Eli-Grenaa
|
|
|
|
Medlem
|
 |
« Svar #8 Dato: Torsdag 26 07 2012, 12:00 » |
|
Jeg siger så mange tak for hjælpen.
Det kan jo godt være tiden at skifte til et program med gode udskrifter, når nu jeg har skelettet på plads...
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|