Rita Tvangsø
Medlem
Beskeder: 32
|
 |
« Dato: Torsdag 26 07 2012, 20:29 » |
|
Min Farfar Wojciek Wojciechowski kom til Danmark i 1908.- Han har fået arbejdsophold, kan jeg læse i ddd.indvandrere og indfødsret efter 1951. ( dog er navnet stavet lidt forkert under arbejdsophold. men fødselsdato er korrekt.) I familien ved man at der også kom en søster og en bror.- ingen kender dog navnene. der forekommer en Wilhelm Wociec(j)owski i ft.1916, på side 51- farfar,farmor og ældste dattere på opslag 49. her er Wojciek nævnt som Albert (fordanskning af navnet) Broderen skulle have enten myrdet eller skadet en person med kniv.- Han skulle være udvist- her finder jeg kun to hvor navnet kunne være identisk med efternavn, men det er i Jylland?? Der skulle være et barn efter ham på Lolland.  ? Søsteren efternavn Wojciechowska er blevet gift med Pop/p- men det figurerer ikke umiddlbart i FT, dog har jeg ikke været alle igennem endnu.- Har set at der er en familie Popp på Lolland, men det ser ud til at være et dansk ægteskab. Wojciechowski/a er et meget almindeligt navn i Polen, så ikke nemt at finde ;O) Måske er der nogen der har kendskab til dem. MVH Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Lis B. Jensen
Medlem
Beskeder: 2.557
|
 |
« Svar #1 Dato: Torsdag 26 07 2012, 22:19 » |
|
Hej Rita Du skriver: der forekommer en Wilhelm Wociec(j)owski i ft.1916, på side 51- farfar,farmor og ældste dattere på opslag 49. her er Wojciek nævnt som Albert (fordanskning af navnet)
Hvor i landet har du fundet denne folketælling? Der er foregået nogle polakmord i Vordingborg - spørg evt. på Lokalarkivet der om der i artiklen er angivet nogen af disse navne. Bente Dyrstad arbejder med Popp - finde hende ved at søge hendes navn eller Popp her på Sitet
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #2 Dato: Torsdag 26 07 2012, 23:33 » |
|
Hej Lis- Tak for dit svar.. Jeg fik vist rodet lidt i FT. det er Maribo Amt-Fuglese Herred og Bursø sogn opslag 55. Jeg er i tvivl om Wilhelm neders er det samme efternavn, men jeg har set navnene stavet på flere måder af de forskellige instanser-
Jeg vil gå videre med polakmordene, i Vordinborg, det må undersøges. og tak for tippet med Bente Dyrstad, jeg kan se Poppnavnet i anetræer, men ingen der lige ser ud til at rumme en polsk kvinde.
Hilsner fra Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vivi Winther
Medlem
Beskeder: 1.507
|
 |
« Svar #3 Dato: Fredag 27 07 2012, 00:43 » |
|
Hej Rita, fra Drabsager.dk er der dette indslag Tirsdag den 26. februar 1918, gik en mand amok med en jerntøjrepæl på Marielyst Polakkaserne ved Vordingborg, da han dræbte to polske mænd og dødeligt sårede en tredje polsk mand. Drabene blev dengang kendt som Polakmordet. Ved retten blev gerningsmanden idømt 8 års tugthusarbejde Det er det eneste jeg kunne finde der minder om din beskrivelse  . Mvh Vivi
|
|
|
|
|
Logget
|
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #4 Dato: Fredag 27 07 2012, 09:41 » |
|
Hej Vivi- tak for din mail. Ja- jeg var inde og læse om det i Vordingborg, men det minder slet ikke om det historien fortæller- Familien levede på Lolland omkring Bursø- og arbejdede på gårde- - og her skulle han være kommet op at toppes med en anden, og måske har han trukket en kniv.- der er to personer med det efternavn der er udvist, men det er i Jylland. Ham i Vordingborg får tugthus her i landet.
Hilsner Rita;O)
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vivi Winther
Medlem
|
 |
« Svar #5 Dato: Lørdag 28 07 2012, 01:30 » |
|
Hej Rita, hvor i Jylland er det fra, ved du det??
Mvh
Vivi
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Egon Sørensen
Medlem
Beskeder: 2.030
|
 |
« Svar #6 Dato: Lørdag 28 07 2012, 08:43 » |
|
Hej Rita!
Jeg ved ikke om det er rette person, men det er en udvist polak med det navn du søger også i
Jylland.
PEnummer: 1914/011 Dato: 1/12/14 Efternavn: Wojciechowski Fornavne: Tomasz Fødselsdato: 1891 Fødselsår: 1891 Fødelokalitet: Warschau Føderegion: Russisk Polen Fødeland: Rusland Jursidiktion: Kolding Købstad Lovhenvisning: FR mt
Mvh.
Egon Sørensen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #7 Dato: Lørdag 28 07 2012, 09:48 » |
|
Hej Vivi- det er fra de indtastede oplysninger der er omkring indvandrere ddd.dda. Der finder jeg Ham som Egon også skriver om- plus een mere hvor navnet kan være skrevet anderledes det har jeg set et par gange med de polske navne- der er en Jozef hvor navnet kunne minde om- men det er fra Hatting Herred han er udvist.
Hej Egon- ja Tomasz har jeg ogå luret på, men det er jo Kolding købstad og det her foregik på Lolland.
ved i hvordan man får kontakt til de arkiver, og elelr kan man det? de er jo over 75 år gammel.
Tak for interesse ;O)
Hilsen Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Peter Hjort
Medlem
Beskeder: 369
|
 |
« Svar #8 Dato: Lørdag 28 07 2012, 09:59 » |
|
Hej Det er jo muligt at vedkommende har siddet i straffeanstalt i Jylland inden udvisningen.
Venlig hilsen
Peter Hjort
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #9 Dato: Lørdag 28 07 2012, 11:17 » |
|
Hej Peter- ja den vej har jeg ikek lige tænkt- Tak ;O) Hilsen Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vivi Winther
Medlem
|
 |
« Svar #10 Dato: Søndag 29 07 2012, 05:35 » |
|
Hej Rita, fængslet i Horsens er Tugthusvej (Tvangsarbejdsanstalten), kan dog ikke umidelbart finde nogen der. Til FT 1916 Maribo du henviser til her har du datterens fødsel og forældrenes vielse Sofie Wojcukowski f 3 august 1914 Far: Albert Wojsuchotski Mor: Hustru Kassimira f Winnitski, 26år 1892-1920 Bursø, Fuglse, Maribo opslag 104 - fadder ved dåben er også polsk - Viet i Maribo Katolske Kirke 2 januar 1913, hjemmehørende i Baltkon ?? Polen Det er ikke sikker jeg har læst helt korrekt, men forsøgt  Samme kirkebog opslag103, 109, 113 og 120 + flere er der en Leon Winniska der har fået børn er det familie til Kassimira?? Er familien Albert og hustru flyttet 1916, da der ikke er flere børn at finde?? Du må undskylde, men jeg er meget i tvivl om jeg forstår dig korrekt, ham du søger er udvist fra Lolland er det korrekt?? Har søgt på flere Straffeanstalter, men indtil nu forgæves. Mvh Vivi
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #11 Dato: Søndag 29 07 2012, 09:12 » |
|
Hej Vivi Tusind tak for din indsats- ja jeg har også Ft. med familien med Albert(Wojciek) Wojciechowski, og ja familien Winnicki er Kazimiera,s familie- Faktisk kom hendes forældre herop med 6-8 piger, og en dreng. , De rejste frem og tilbage nogle gange og valgte så at blive.- Jeg er ved at stykke familien sammen og deres historie - og der påstås i familien at der skulle være en bror til Albert/Wojciek som enten flygtede eller blev udvist- Han skulle være koppet i klammeri med en anden og trukket en kniv. - Nu er eet jo myter i familien og andet virkelighed- så hvis der ikke findes nogen med navnet i de kartoteker så er det nok en historie. ;o)
Familien har opholdt sig på Lolland og jeg har fra kirkebøger at Far født i Dansted-Neppelunde Sogn 16.5.1916. (Daniel)
Klara. Bukkehave Neppelunde Sogn 24.5.1925.
der fødes frem til start 30.erne 3 drenge og 4 piger som jeg alle har kendt. Sofie 1914 Daniel 1916 Adam 1919 Peter 1922 Klara 1925 konstanze 1929 og Else født omkring 30-32. Hun dør i start af50,erne.
De er flyttet rundt i sogne- har arbejdet på forskellige gårde indtil de køber et hus i Skelstrup ved Maribo en gang i 30,erne i FT. 1930 finder jeg dem i Holeby på en gård der vist hedder noget i retning at Musgård?-dog mangler jeg min far Daniel i optællingen- han er ca 14 år og kan være i arbejde på en anden gård. så ja de er flyttet en del ;O)
jeg har også samlet Winnicki, erne i Ft- og der er mange. en af dem bliver også gift med en Med samme efternavn- og han er IKKE familie- Wojciechowski er lidt som Hansen herhjemme.
mange hilsner Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #13 Dato: Søndag 29 07 2012, 23:56 » |
|
Hej Vivi
Tak for din hilsen- Det ser ikke umiddelbart ud til at være familie på det registerblad. jeg har ikke selv forsøgt påden side, det må jeg prøve- jeg er ret ny i det her forum og område så ja det er noget af en opgave, og meget spændende. - Jeg tænker at jeg laver meget dobbeltarbejde fordi jeg ikke helt kender metoder osv.
Mange hilsner Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #15 Dato: Mandag 30 07 2012, 11:14 » |
|
Hej Lene. Ja. jeg har været på kasernen her for nylig et dejligt minde om de Polske roearbejdere.- Sjovt nok sad jeg og bladrede i et medlemshæfte for en polsk forening og fandt min farfars navn, så det var som at få en hilsen fra ham.
Lokalarkivet havde ikke umiddelbart noget jeg kunne bruge- jeg har været på kirkegården i Maribo og fotografere dem jeg kunne finde, desværre er mange grave jo nedlagt . Næste stop bliver Rigsarkivet og søgning i Polen.
Mnage hilser Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vivi Winther
Medlem
|
 |
« Svar #16 Dato: Onsdag 01 08 2012, 02:55 » |
|
Hej Rita, jeg er selv ret ny og laver også mange opslag jeg måske kunne have undgået, men på den måde lærer man da også noget  , jeg havde for mange år siden en polsk kollega, som fortalte mig at efternavnene endte på ski eller ska om det var kvinde eller mand, ved du om det er korrekt?? Mvh Vivi
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Rita Tvangsø
Medlem
|
 |
« Svar #17 Dato: Onsdag 01 08 2012, 10:37 » |
|
Hej igen- ;O) Ja, jeg lærer meget af at bladre rundt og sjovt er det også,.- Ja det er helt korrekt at kvindens navn som hunkøn ender på a og mandens som hankøn på i- I DK, er det ikke altid blevet overholdt, og så er der mange danskere derhavde svært ved at forstå at mand og kone havde hver sit navn.;O) og som jeg skrev tidligere i tråden så har stavningen også voldt problemer så det er nogen gange blevet stavet anderledes, - nogle navne indeholder bogstaver som ikke findes i vores alfabet osv.. så ja det er en vanskelig opgave at søge rødder  )) Hilsner Rita
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|