|
Kirsten Sanders
Medlem
Beskeder: 606
|
 |
« Dato: Fredag 27 07 2012, 19:23 » |
|
Når man ser originaldokumentet (opslag 3) er der ingen tvivl om, at der står "Fanny". Men i DDD står der (nu) Jenny. Der har tidligere stået Fanny, men dette er nu rettet til Jenny. Samtidig er der tilføjet en kommentar, nemlig "Navn: egentlig Jenny Clausen Kaas - er døbt Kirsten. men gik over til at bruge navnet Jenny / født i Norge i 1780". Hvem har tilføjet denne kommentar? Hvorfor? Hvordan kan vedkommende vide dette? Jeg forsker i Kaas-slægten, og det er dejligt, hvis det er rigtigt, for det passer fint ind i slægten, men jeg vil gerne være sikker.
Mange venlige hilsener og i håbet om et "rigtig godt svar" Kirsten Sanders
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen Kirsten Sanders
|
|
|
|
Anne Mortensen
Medlem
Beskeder: 7.138
|
 |
« Svar #1 Dato: Fredag 27 07 2012, 21:17 » |
|
|
|
|
|
|
Logget
|
Venlig hilsen Anne Mortensen - 2770
|
|
|
|
Kirsten Sanders
Medlem
|
 |
« Svar #2 Dato: Fredag 27 07 2012, 21:29 » |
|
Hej Anne
Tak for dit svar. Jeg har skrevet til Benthe og håber på et svar.
Venlig hilsen Kirsten
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Bettina Bendix Andresen
Medlem
Beskeder: 372
|
 |
« Svar #3 Dato: Lørdag 28 07 2012, 22:55 » |
|
Hej Kirsten,
det synes jeg lyder spændende, at du kontakter tasteren og beder om svar. Der er nogle gange kommentarer, som jeg undrer mig over, men ikke har haft nogen alvorlig betydning.
Vil du følge op på sagen her i tråden,når du ved mere?
Vh Bettina
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Kirsten Sanders
Medlem
|
 |
« Svar #4 Dato: Lørdag 28 07 2012, 23:47 » |
|
Desværre er Benthe afgået ved døden, men jeg har i stedet kontaktet DDD og bedt dem om et svar. Generelt synes jeg, at vi mangler en kommentar om, hvorfor der er indsat en bemærkning - hvornår den er indsat og hvem der har indsat den. Helst gerne med dokumentation for, hvorfor noget er ændret.
Jeg skal nok følge op på tråden, når jeg - forhåbentlig - hører fra DDD.
Venlig hilsen Kirsten
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Fredrik Klouman
Bruger
Beskeder: 9
|
 |
« Svar #5 Dato: Tirsdag 30 04 2013, 17:45 » |
|
En noe forsinket kommentar (jeg følger ikke jevnlig disse nettsider): Det er jeg som har rettet Fanny Kaas til Jenny Kaas. Denne damen levde 1780-1840. Hun var egentlig født Kirsten Clauson, i Norge, ble senere adlet i 1804 (i likhet med sine søsken) av sin stefar Frederik Julius Kaas, og kunne dermed benytte navnet Kirsten Clauson-Kaas. Hun kalte seg imidlertid oftest Jenny Kaas, dette fremgår klart av en brevsamling efter henne i DANPA arkivet. Hun var ugift conventualinde (av Gisselfeld), men var bosatt på Prindsens Palais i København. Folketellingen 1840 viser Jenny Kaas boende på Prindsens Palæ. Folketellingen 1834 viste opprinnelig Fanny Kaas, men dette var nok en feil begått av transkribenten, jeg har selv studert den håndskrevne listen hvor jeg mener det står Jenny Kaas.
Denne damen var søster av min tippoldemor Ellen Marie Clauson-Kaas (1777-1824), gift først Hjort, derefter Hoffmann. Hennes bror var Frederik Clauson-Kaas (1782-1853), kammerherre ved slottet i København og i perioden 1825-40 tollinspektør i Langenfelde ved Hamburg. En annen søster var Eleonore Clauson-Kaas (1778-1823) gift med generalkirurg og professor Magnus Andreas Thulstrup i Christiania i Norge. Disse fire søsken, alle født i Norge, var barn av Kirsten Nilson (1757-1827) og jernverkseier Conrad Clauson (1753-1785) på Bærums Verk.
Disse fire søsken hadde en halvsøster (også født i Norge), som var datter av Kirsten Nilson (1757-1827) og dennes andre mann Frederik Julius Kaas (1758-1827), dansk statsminister: Hun het Frederikke Elisabeth Conradine Kaas (1787-1874), ble baronesse Løvenskiold på Løvenborg gods i Danmark, gift med baron Carl S. K. H. Løvenskiold (1783-1831).
Jeg håper dette er tilfredsstillende opplysninger.
Mvh Fredrik Klouman, Kongsberg, Norge
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Kirsten Sanders
Medlem
|
 |
« Svar #6 Dato: Tirsdag 30 04 2013, 18:23 » |
|
Kære Fredrik Klouman Tusind tak for dit svar, som jeg blev meget glad for at læse. Jeg går næsten ud fra, at du kender Einar Munthe-Kaas og hans hjemmeside om Kaas-slægten, hvor du også finder lidt oplysninger om din gren af slægten: http://slektenkaas.com/getperson.php?personID=I1406&tree=1. Jeg arbejder tæt sammen med Einar om afklaringen af ukendte Kaas'er i Danmark, derfor min interesse i at få verificeret og afklaret alle de oplysninger, som jeg støder på, og som ikke umiddelbart kan forklares. Mange venlige hilsener Kirsten
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Fredrik Klouman
Bruger
Beskeder: 9
|
 |
« Svar #7 Dato: Tirsdag 30 04 2013, 19:32 » |
|
Kjære Kirsten Sanders,
Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, jeg kjenner til nettsiden til Einar Munthe-Kaas, men har ikke vært inne og sett på den i det siste. Din lenke peker jo direkte på portrettet av Ellen Marie Clauson-Kaas gift Hjort/Hoffmann, morsomt, originalen til dette portrettet finnes på Norsk Folkemuseum (en usignert pastell, mye mulig laget av Horneman), se forøvrig Digitalt Museum på nettet. Hun ligger der som Ellen Marie Hjort, museumsnr NF.10241. (Jeg skal lese litt nærmere hva som står på nettsiden til Munthe-Kaas og se om jeg har noen kommentarer).
Mvh Fredrik Klouman
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Kirsten Sanders
Medlem
|
 |
« Svar #8 Dato: Tirsdag 30 04 2013, 19:35 » |
|
Kære Fredrik
Jeg er sikker på, at både Einar og jeg vil sætte stor pris på dine eventuelle kommentarer.
Venlig hilsen Kirsten
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|