Lokalitet uden for København?

Startet af Rune Sckerl, 01 Aug 2012 - 12:58

Forrige emne - Næste emne

Rune Sckerl

Er der nogen i Forum der kan hjælpe med en oplysning om hvor Gisle Mark i 1778 er/var.

Der var en militærmanøvre der det år hvor den svenske konge Gustav d. 3. var på besøg incognito som hertug Ferdinand, den eneste oplysning jeg har er, at det var uden for København, ikke i hvilken retning.

mvh Rune Sckerl

Knud Madsen

Gisle = Gislev? Så er det på Fyn.

V.h. KM

Anna N Rasmussen

Hej Rune,

Nu mangler vi jo din kilde og dermed de nærmere omstændigheder - men hvis "uden for Kbh" skal forstås som "i nærheden af Kbh", kan jeg kun komme i tanke om ét sted der lyder en smule derhenad, og det er Gjorslev syd for Køge, på Stevns.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jesper Skov

Kan måske være Gislinge.

Hvilken kilde er det, der nævner "Gisle"?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Rune Sckerl

Oplysningen har jeg fra nedenstående kilde.

http://www.orlogsmuseet.dk/start1778.htm

mvh Rune Sckerl

Anna N Rasmussen

Aha, ja, det ser da ud til at være tæt på Kbh, synes jeg. Frederiksberg eller Amager, måske.  Og 1 mil, er det mon afstanden inde fra byen?  Jeg kom til at spekulere på, om der mon simpelthen blot er tale om en genitiv-form af personnavnet Gisle, evt Geisler, altså at manøvren er foregået på en privat (islandskfødt) mands jord? Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogen oplagte kandidater med Gisle/Geisler-klingende navne på OE-1771 eller FT-1787. Hmm, den er sandelig da lidt af en gåde!

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Peter Kristiansen

Det er rent gætteri - hvad med Islev Mark ? - Islev staves på gamle kort som Isle.

http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_geografi/Danmarks_kommuner/R%C3%B8dovre_Kommune/R%C3%B8dovre_Kommune_(Historie)

står bl.a. at Islev er en middelalderlig landsby med 6 gårde - landsbyen blev nedlagt 1574 og udlagt til høavl til hestene på Københavns Slot. Marken blev 1793 opdelt i 15 parceller og solgt - lige som så mange andre af de kongelige græsningsarealer.

Det er ca. 8½ km udenfor byen - måske lige langt nok for 1 mil.

Men fra Schiønnings dagbog har man ikke indtryk af at det er langt uden for byen.
M.v.h. Peter Kristiansen

Rune Sckerl

Tak for svarene, jeg vil prøve om Orlogsmuseet måske har en idé om beliggenheden.

mvh Rune Sckerl