Spørgsmål vedrørende Lægdrulle

Startet af Helle Rossini Hansen, 05 Aug 2012 - 21:05

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg har et spørgsmål vedrørende slægtninge født i Flensborg, født i perioden hvor Scleswig hørte til Danmark. Vil jeg have mulighed for at slå dem op i en Lægdrulle? og hvis det er tilfældet, hvordan skal jeg så forholde mig?

F.eks. Hans Theodor Mattesen f. 19. Feb. 1847 i Flensborg, Scleswig-Holstein

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Egon Hansen

Hertugdømmet Slesvig "hørte" godt nok til Danmark i 1847, men var som du selv bemærker et hertugdømme, og altså ikke kongerigsk, selv om dele af det havde den danske konge som hertug. Det var bl. a. det som vi sloges om i 1854!
Kun de såkaldte "enklavesogne", kunne være kongerigske for nogle indbyggeres vedkommende, medens deres naboer hørte til Slesvig.  Det giver noget besvær med folketællingerne.
Men for Flensborgs vedkommende er der ikke noget kongerigsk, og altså heller ikke nogen danske lægdsruller i den forstand vi plejer at se dem, så du må "nøjes" med de slesvigske tællinger på RA.
Mvh Egon

Helle Rossini Hansen

#2
Hej Egon,

Tak for svaret, det er lidt ærgeligt, for jeg har et billed af en mand i uniform. Billedet er taget af  Photographisches Atelier Carl Riedel, Leipzig, No, Rosenthalg. No. 5, billedet er taget 17. August 1869. Håndskrevet tekst "Ich gratuliere d. 19.8.69" (Jeg gratulerer)
Selvfølgelig er der ikke skrevet et navn på billedet, jeg er sikker på at han er fra den del af familien, og havde håbet at jeg kunne idenficere ham den vej.

Jeg har været heldig at finde familien på DDD i 1845 folketællingen, men venter med længsel på 1855 og 1860 for Sydslesvig. Jeg kan desværre ikke tysk, men derfor kan jeg selvfølgelig godt prøve at finde dem på RA, så vidt jeg ved har familien boet i samme gade mellem 1845-1887.

Jeg lagde mærke på daisy, at der findes Slesvigske regimenter i stambøgerne, vil de hjælpe mig, hvis jeg får uniformen identificeret? jeg kender jo årstallet.

Hav en fortsat god aften

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Egon Hansen

1869 ? mon ikke det skulle være en TYSK uniform?
Du behøver ikke4 at kunne særligt meget tysk for at læse de slesvigske tællinger på Rigsarkivet i København.
Nu er forsvarets arkiver ikke noget jeg har erfaring i, men at der var noget som hed Slesvigsk regiment har ingen forbindelse med et regiment i Leipzig i 1869!
Mvh Egon

Helle Rossini Hansen

Vel det var et forsøg værd, jeg prøvede at finde slegsviske uniformer på nettet, men kunne ikke finde noget af værdi, måske skulle jeg oprette et emne under tydning for at få uniformen identificeret, den er ellers flot.

Desværre går folketællingerne kun op til 1860, hvilket ikke rigtig vil hjælpe mig i dette tilfælde. Jeg har fået hjælp til opslag i Flensborg før, måske hvis der eksisterer en 1870 folketælling, den kan hjælpe.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Egon Hansen

Desværre -- der er ikke bevaret folketællinger mellem 1864 og 1921 for de tyske landsdele. Jeg kunne ellers godt selv have brugt nogle af dem, for den del af Slesvig som kom til Danmark i 1920.
Mvh Egon

Eva Morfiadakis

Vill bara säga att Tyskland inte var enat förrän 1872. Leipzig ligger i Sachsen som inte kom till det Tyska Riket förrän 1871.
Du borde lägga ut bilden, kanske kan någon identifiera uniformen.

Eva M
Eva M

Helle Rossini Hansen

Ja jeg prøver at sætte indsætte det til tydning, måske er jeg heldig at der er nogen der kan genkende uniformen. Tak for hjælpen begge to.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Egon Hansen

Jeg burde have set, at du ikke boede i Danmark, før jeg anbefalede dig at gå på RA, me4n måske kender du nogen som kan søge for dig.
Det er givet at uniformen ikke er fra et dansk regiment i 1869 i Leipzig. Eva har ret i at Leipzig ikke liggere i det Preusen som regerede Slesvig-Holsten i 1669, jeg ved ikke om en preusisk soldat kunne være i  Sachen på dette tidspunkt, men den ungdom som var hjemmehørende i Flensborg på dette tidspunkt ville blive indkaldt til det preusiskr militær, medmindre han havde opteret for Danmark.
Unge danskdindede mænd, som af personlige grunde ønskede, at forblive i hjemstavnen, måtte trække i den forhadte trøje, og jeg har svært ved at tro at nogen af dem ville lade sig fotografere i den uniform.
Har du noget på hans forældre, ud over navnene ved hans dåb? Jeg er een af de efterhånden mange som har agiteret for at Arkivalieronline  skulle komme med de Slesvigske tællinger, men de har 117 unfskyldninger, men det ville nok ikke hjælpe dig stort, det ville sikkert kun blive for de sogne som kom til Danmark i 1920.
Mvh Egon

Helle Rossini Hansen

Hej Egon,

Ja det kan være to familier. Her er lidt baggrund: Ludewig Johannsen og Charlotta Amalia Nielsen fik 7 børn i Glücksburg, Schleswig-Flensburg, Schleswig-Holstein, Germany, 2 af hans børn flyttede til Danmark.

Marcus Johannsen f. 1787 – d. 1859
giftede sig med Nordmanden Petronelle Berg f. 1784 – d. 1866, i Danmark

De fik 7 børn, to af disse børn flyttede tilbage til Tyskland

Marcus Johansen f. 1. april 1813 i Værløse (det har været umuligt at finde ham i Danmark eller tyskland, men jeg er i besiddelse af flere fotografier. Billederne er taget af samme fotograf som på billedet, og flere er identificeret som Marcus Johannsen.

Jeg har ikke navnet på hans kone eller hans børn. Jeg tror han fik en søn (på billedet) og en datter. (Baseret efter placeringen i albummet, og så samme fotograf og sted.)

Fanny Fredericke Amalie Johansen f 1815 i Værløse – d. 1887giftede sig med Hans Jørgen Mattesen f. 1819 – d. 1905, i Danmark

De flyttede til Große Straße, Sankt Maria District, Flensborg sidst i 1844 (fundet på DDD i 1945 folketællingen), sammen fik de 6 børn, hvoraf 3 er sønner.
Hans Theodor Mattesen f. 1847 i Flensborg, sidste kendte bopæl Dresden, Saxony omkring 1880erne, kort i København 1904 som dekorationsmaler, men tager tilbage til hans kone i Dresden, fundet i Politiregisterbladene.
Marcus Christian Mattesen f. 1850 i Flensborg, ved intet om ham men tror han er død før 1887, da han ikke er nævnt ved moderens død.
Eduard Julius Mattesen f. 1852 i Flensborg, flyttede til København omkring 1880s og blev bagersvend, sidste opholdsted 1894 i København, fundet på DDD og Politiregisterbladene.

Ja det ville gøre det nemmere hvis folketællingerne var tilgængelige på nettet. Så det må blive arkiverne, når jeg kommer til Danmark. Dog ville det være utroligt hvis de boede på samme gade som fotografen, men man ved selvfølgelig aldrig. Jeg havde et billede der var taget af en fotograf i Große Straße, i Flensborg, og så var der håndskrevet Theodor under billedet, da jeg fandt ud af at familien Mattesen boede i samme gade, kunne det da kun være Hans Theodor. Så man skal aldrig sige aldrig.

Hav en god dag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Jeg tror jeg har gjort et gennembrud, og at det nu er mig muligt at kigge i folketællingerne for Leipzig.

Jeg var utrolig heldig at finde en Marcus Johan(n)sen i Leipziger Adressbuch fur 1843, 1862, 1866, 1873. ancestry.com. Han bor på Querstraße 22 og 12, Leipzig, Deutschland. I 1973 flytter han til Hospitalstraße 17, 04539 Groitzsch, Germany. Han er listet som B. u. Decorationsmaler, hvad B og u står for ved jeg ikke, men der er også listet med Firmaet Johannsen og Bruun.

Jeg gik ind på google maps og fandt adresserne, også fotografens Rosenthal-Gasse N°. 5. Leipzig. De ligger jo lige op ad hinanden. Så hvis jeg kan finde ham i folketællingen, skulle jeg kunne finde navnene på hans familie, og selvfølgelig bekræfte om det nu er ham.

Det er et skud i tågen, men måske er jeg heldig at finde sønnens "militærtjeneste" ad den rute.

Hav en god dag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Eva Morfiadakis

Eva M