|
Jørgen Christiansen
Medlem
Beskeder: 296
|
 |
« Dato: Onsdag 08 08 2012, 10:42 » |
|
Hej.
For Peder Jensen står der i kirkebogen hos AO, at han døde den 15.06.1885 i København, Stk. Matthæus, opslag 148 nr. 233, ved "Død ved Hængning". Dette kan efter min mening forstås på to måder nemlig, at han har hængt sig selv eller, at han er blevet hængt.
Jeg mener, at offenlig hængning ikke fandt sted på det tidspunkt, så højst sandsynlig hængte han sig selv men, er der nogen, der har en ide om hvor eller hvordan, jeg kan få det afklaret. Grunden, til at jeg er i tvivl, er, at han kan jo have gjort en forbrydelse, hvor straffen var hængning.
De venligste hilsener.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Peter Hjort
Medlem
Beskeder: 369
|
 |
« Svar #1 Dato: Onsdag 08 08 2012, 10:52 » |
|
Den sidste offentlige henrettelse i Danmark foregik ved halshugning i 1882. Den næste foregik i 1892 i horsens tugthus, også ved halshugning. Dødstraf ved hængning forgik i middelalderen og frem til 1771.
Venlig hilsen
Peter Hjort
|
|
|
|
« Sidste ændring: Onsdag 08 08 2012, 10:56 af Peter Hjort »
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Christiansen
Medlem
|
 |
« Svar #2 Dato: Onsdag 08 08 2012, 11:27 » |
|
Hej Peter.
Tusind tak for dit hurtige og præcise svar. Peder's hængning må altså være selvgjort.
De venligste hilsener.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
ove nibe
Bruger
Beskeder: 684
|
 |
« Svar #3 Dato: Onsdag 08 08 2012, 12:03 » |
|
Hej Jørgen Hvis han har begået selvmord, hvad det jo tyder på, kan du sikkert finde noget i politi- eller fogedprotokollen
Hilsen Ove
NB. Jeg har selv i lign. sager fundet forhør i fogedprotokollen. Sådanne forhør kan give vigtige oplysninger om årsagen til selvmordet og derved fortælle noget om familie, sygdom, økonomi eller andet.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Christiansen
Medlem
|
 |
« Svar #4 Dato: Onsdag 08 08 2012, 13:34 » |
|
Hej Ove.
Også en stoooor tak skal lyde til dig for dit svar. Hvor kan jeg finde den af dig nævnte politi- og fogedprotokol? Er den på nettet eller skal jeg på Rigsarkivet?
De venligste hilsener.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Verner Bentsen
Medlem
Beskeder: 363
|
 |
« Svar #5 Dato: Onsdag 08 08 2012, 17:45 » |
|
Hej Jørgen
Jeg har fundet en dødsattest vedr. selvmord begået i 1904 i København.
Her nævnes foruden navn, alder, adresse, stilling også:
Døds- eller findested Ligets leje Findes der spor af udvendig vold Dødsårsag: ved selvmord angives desuden 1. aflivningsmåden 2. formodet årsag eller baggrund Er der foretaget oplivningsforsøg Er forrådnelse indtrådt
Her var aflivningsmåden: drukket gift, ret sikker cyankalium og eddikesyre; årsag: tungt, hypokondert sind.
Mvh Verner
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
ove nibe
Bruger
Beskeder: 684
|
 |
« Svar #6 Dato: Torsdag 09 08 2012, 12:35 » |
|
Hej Politi- og Fogedprotokollen findes på Rigsarkivet
hilsen Ove
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Christiansen
Medlem
|
 |
« Svar #7 Dato: Torsdag 09 08 2012, 13:00 » |
|
Hej Ove og Verner.
Tak for oplysningen Ove. Så må jeg en tur på Rigsarkivet, selvom der et godt stykke vej fra Roskilde, hvor jeg bor. Men hvad gør man ikke for at tilfredsstille sin nysgerrighed indenfor slægtsforskning.
Også en stor tak til Verner. Det er da altid spændende at høre fra andre, der har ledt efter oplysninger om selvmord.
Mere tak til jer begge.
De venligste hilsener.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
|
|
Kurt Nielsen
Bruger
Beskeder: 135
|
 |
« Svar #9 Dato: Torsdag 09 08 2012, 14:50 » |
|
Jeg har denne person. Her er hvad der står i kirebogen.
Død 12 juni, Begravet 16 juni 1852, Mads Pedersen Tummel, Enkemand og tjener paa Julianeholm, var født i Attrup, 62 Aar.
Anmeldt 13 juni for Herredsfogeden og begravet paa Kirkegaarden med Amtets tilladelse af 15 juni. Den afdøde havde nemlig hængt sig.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Christiansen
Medlem
|
 |
« Svar #10 Dato: Fredag 10 08 2012, 17:52 » |
|
Hej Karsten og Kurt.
Til Karsten. Det er da en stor hjælp, hvad angår din henvisning til arkivalierne i Daisy. Jeg vil selvfølgelig forsøge at finde flere oplysninger ad den vej. Tusind tak fordi du gav dig tid til at svare mig. Jeg er spændt på resultatet men, der går nok et lille stykke tid, inden jeg eventuelt finder et, da jeg jo skal ind på Rigsarkivet for at se eventuelle dokumenter og, jeg bor i Roskilde. Men forsøge vil jeg.
Til Kurt. Det er da altid rart at høre fra andre om, hvorledes deres søgen har givet resultat. Så tak til dig fordi du lod mig høre fra dig.
De venligste hilsener.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Verner Bentsen
Medlem
Beskeder: 363
|
 |
« Svar #11 Dato: Fredag 10 08 2012, 18:22 » |
|
Hej Jørgen. Når du alligevel skal på Rigsarkivet, kan du jo prøve at bestille denne dødsattest: http://goo.gl/w36BsDu behøver ikke at bestille den på forhånd. Den er "på lager", så du får den samme dag. mvh Verner
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jørgen Christiansen
Medlem
|
 |
« Svar #12 Dato: Lørdag 11 08 2012, 13:34 » |
|
Hej Verner.
Tusind tak for din hjælp. Jeg vil glæde mig til mit besøg på rigsarkivet og så bruge din venlige henvisning. Det bliver spændende at se, hvad dødsattesten indeholder.
Mere tak og rigtig god weekend som forhåbentlig endelig vil blive med sommervejr.
De venligste hilsener.
Jørgen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|