|
Tor Olafsen
Bruger
Beskeder: 27
|
 |
« Dato: Onsdag 15 08 2012, 21:46 » |
|
6. may: Mogens Hiersings guttebarn Niels. Hvem er fadderene osv.? Er det noen som kan hjelpe meg og tyde det?
(dette er broren til Casten Hiersing som jeg spurte om i forige uke).
På forhånd takk.
Mvh Tor Olafsen Fredrikstad Norge
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jens Viliam Froulund Villumsen
Medlem
Beskeder: 7.123
|
 |
« Svar #1 Dato: Onsdag 15 08 2012, 22:14 » |
|
Hej Tor.
Jeg læser:
Die 6 Maij Confirmerit: Forpagterens paa Marselisborg Sr: Mogens Hiersings Søns Daab Kaldet Niels baaren af Far- Moderen Sahl Niels Nielsens Enche paa Amdrup Test: Mag: Jens Hierting Sognepræst til Ørting: Hr Niels Hierting Sogne Præst til Søften og Sr Chresten Schaarup af Aarhuus Madame Hr Niels Hutfelds, Regiment QvarteerMester Lang….s Kiereste: Min Kone og Chresten Schaarups Daatter I Aars.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Tor Olafsen
Bruger
|
 |
« Svar #2 Dato: Onsdag 15 08 2012, 22:28 » |
|
Takk igjen Jens Viliam.
Bra, Skjønner at hans farfar er Niels Nielsen og død. Men er hans farmors navn Shal ?
Mvh Tor Olafsen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Jens Viliam Froulund Villumsen
Medlem
Beskeder: 7.123
|
 |
« Svar #3 Dato: Torsdag 16 08 2012, 06:13 » |
|
Hej Tor.
"Sahl Niels Nielsens Enche" forstår jeg som "Salig Niels Nielsens Enke". Salig = afdød Og så bliver det til "Afdøde Niels Nielsens Enke".
Farmoderens navn er ikke nævnt.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Tor Olafsen
Bruger
|
 |
« Svar #4 Dato: Torsdag 16 08 2012, 22:13 » |
|
Takk Jens Viliam
Du har utvilsomt god kunnskap angående dette. Tror for øvrig ”Salig Niels Nielsens Enke” er Cathrine Hansdatter, og Sr. Mogens Hjersings kone er Inger Carstensdatter. Jeg har mer "tydning af tekster" å spørre om, men velger å ta det litt rolig.
Det jeg er mest nysgjerrig på nå, er navnet Hiersing. Er det et stedsnavn, eller er det et familienavn?
Mvh Tor Olafsen
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Inge Nissen
Medlem
Beskeder: 203
|
 |
« Svar #5 Dato: Fredag 17 08 2012, 22:24 » |
|
Hiersing må være et familienavn.
Prøv at søge på Hiersing
så kommer der mange resultater bl.a. dette:
Stikord til Viby sogns kirkebog, Ning herred, 1719 - 1813
her nævnes f.eks.
forpagter på Marselisborg Mogens Hiersings søn - Niels sr Mogens Hiersings datter af Marselisborg - Friderica Dorothea Mogens Hiersings søn - Casten Mad Hiersing (introduceret)
Venlig hilsen Inge
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|