Nyttigt link til gamle Kraks vejvisere fundet på nettet

Startet af Jette Elkjær, 06 Okt 2012 - 15:56

Forrige emne - Næste emne

Jette Elkjær

Kære alle
Jeg fandt dette - for mig i hvert fald - ganske nyttige link på en privat slægtsforskningsside... og da jeg ikke selv kendte til det, så tænker jeg, at det er der nok flere, der ikke gør, så derfor får I det her. Efter linket er der en oversigt over, hvad der er at finde og hvad det er. Håber, det kan være nyttigt for andre end mig  ;D Hvis linket ikke virker, så kopier det og søg på det.
Jeg ved ikke, om det er det rigtige sted at lægge det, men ellers er der forhåbentlig en venlig sjæl, der flytter det  ;)
Venlig hilsen
Jette Elkjær

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/vejvisere/linkstilvejvisere.html


> Esbjerg borgerdatabase [eksternt link] – persondatabase baseret på skattemandtalslisterne 1899, 1904, 1909, 1914 og 1924.

> Grindsted sogn 1925-1958 [eksternt link] – søgbar persondatabase baseret på skatte- og adressebøger.

> Holbæk Amts Vejviser 1903-1905 [internt link] – søgbar PDF-fil.

> Jerne sognekommune 1929-1944 [eksternt link] – søgbar persondatabase baseret på skattebøger (Jerne blev indlemmet i Esbjerg købstadskommune i 1945).

> Kolding Vejviser 1877-1970 [eksternt link] – opsplittede PDF-filer, ved de seneste udgaver er dog kun fagregistret tilgængeligt.

> Københavns Vejviser 1770-1895 [eksternt link] – billedfiler af samtlige sider i vejviserne (delvist Flash-baseret visning).

> Køge Vejviser 1905 og 1939 [eksternt link] – ligger tilsyneladende som PDF-filer, men begge links til PDF-filerne virker ikke. I stedet skal man bruge "Åben publikation" under bladringsvinduerne, der åbner en Flash-baseret visning af de scannede sider.

> Silkeborg skatte- og adressebøger 1921-1959 [eksternt link] – søgbare PDF-filer.

> Slagelse Vejviser 1894, 1904, 1913, 1933 [internt link] – søgbare PDF-filer.

> Sorø Amts Vejviser 1904 [internt link] – søgbar PDF-fil.

> Vejle borgerdatabase [eksternt link] – søgbar persondatabase baseret på vejvisere og skattemandtalslister (samt en folketælling) 1869, 1890, 1900, 1901, 1918, 1925 og 1930.

> Aarhus Vejviser 1859 [eksternt link] – alfabetisk afskrift af personregistret.

Karin Marianna Pedersen

Hej Jette
Tak for oplysningen om gamle Kraks vejviser, den kan jeg godt bruge.
Hilsen Karin

Søren Bernt Nielsen

Hej Jette Elkjær.
Bravo for dit indlæg med links. Lige netop en "selvfølgelighed" med Kraks Vejviser. Jeg kan se i denne, at der også findes fagregister i KBH. 1870, og når man leder efter en udlagt barnefader,Træhandler Carl Jakobsen, kunne han jo være bødker eller træskomager ect. så er ens sti, måske åben igen.
Hilsen Søren B. Nielsen

Hej Jette.
Tusind tak fordi du tænker på andre. Linket er til stor nytte for os.
Venlig hilsen
Kurt og Kirsten Hesselgren

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen



- akkurat i denne tråd er jeg uskyldsren som nyfalden sne, men det nager mig, hver gang Inger Buchard kan påvise, at DIS-Wiki allerede rummer data, der præsenteres på ny måde, men ingen har tænkt at søge dér først.

Så sent som i går stødte jeg på et lignende tilfælde, og da var sneen knap så ren.

Hvordan lærer vi hinanden at bruge DIS-Wiki lige så selvfølgeligt og hyppigt som opslag i Wikipedia eller Google for den sags skyld?

Her er et nytårsforsæt, som vi må huske at gentage den 31. december lige før Majestætens tale kl. 18.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mikkel Eide Eriksen

Måske kunne det hjælpe om wiki-linket kom op i den grønne linje under logoet og dermed sidestiltes med forum? :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Kirsten Tatt


- sådan har jeg det også!

Hvad med en Dis-Wiki-fane i menulinien øverst ?

vh Kirsten

Carsten R. Nielsen

#8
Citatdet nager mig, hver gang Inger Buchard kan påvise, at DIS-Wiki allerede rummer data, der præsenteres på ny måde, men ingen har tænkt at søge dér først.

Det er min linkside og mine sider med gamle vejvisere. Og jeg må altså sige, at det er DIS-Wiki, der har de fleste af oplysningerne fra mig, ikke omvendt. Det burde Inger Buchard vide.

Jeg har selv scannet flere af disse vejvisere (alle fra Slagelse, samt Holbæk og Sorø Amt).

Se her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,34143.0.html

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Hans Poulsen



Hej Carsten

Mit indlæg blev ikke skrevet med den hensigt at bore en kile ind mellem Inger Buchard og dig, og hvis nogen har fået den opfattelse, er grunden alene den, at jeg har udtrykt mig klodset og ubehjælpsomt.

Jeg har et genuint ønske om, at kendskabet til og brugen af DIS-Wiki udvides til glæde for alle, der færdes i DIS-grupperne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

Jeg ville ikke med mit indlæg hævde, at ophavsretten til de informationer, du har fremskaffet, lå hos DIS-Wiki - på ingen måde.
Men når emnet kommer op et DIS-miljø, må det være legitimt at henvise til, at samme informationer suppleret med andre kan findes i et andet DIS-miljø, nemlig DIS-Wiki.

mvh
Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Jette Elkjær

Helt personligt, så glemmer jeg fuldstændig DIS-Wiki, fordi jeg er arbejdsskadet og af gammel vane derfor ALTID først googler ting, når jeg har brug for at vide noget. Carstens side fandt jeg helt tilfældigt - fordi jeg faktisk var i gang med at søge på noget helt andet - og jeg blev så kisteglad, at jeg bare straks lagde linket ud - og faktisk først bagefter fik spurgt ham om lov  :-[ - heldigvis for mig er han en venlig mand!

Men det er klart, at jeg en anden gang - måske nu i hvert fald - vil tænke, at der er noget der hedder DIS-Wiki....det vil dog under ingen omstændigheder afholde mig fra at lægge et link på, hvis jeg virkelig mener, at nogen andre kan have glæde af det! Man kunne måske betragtes som den hjælp jeg kan yde, for al den hjælp, jeg selv har modtaget her så tit! Og så kan dem, der ikke har brug for det vel kigge den anden vej - sådan er det jo i et forum.. man må sorteret... og jeg har jo heller ikke tænkt mig at "spamme" jer til med links  ;D

Alt er gjort i allerbedste mening.... og så synes jeg i øvrigt personligt, at Carstens side er go' på flere måder  :)

Og tak for kommentarer og ytringer - det er altid langt bedre end blot at blive tiet ihjel  ;D

Mange venlige efterårshilsner
Jette Elkjær
www.skrivekrampen.com

Carsten R. Nielsen


Tak for de bemærkninger, Jette.

Jeg vil i fremtiden scanne flere vejvisere og lægge dem ud på mit website, ligesom jeg vil forsøge på bedste vis at holde min side opdateret med links til vejvisere, der findes andre steder på nettet.

Jeg har netop opdateret siden:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/vejvisere/linkstilvejvisere.html

Jeg skal nok nævne det her i forum, når jeg næste gang scanner vejvisere. Jeg har en længere "ønskeseddel" med vejvisere og skattebøger (og en enkelt telefonbog: Slagelse 1940), men det tager jo lidt tid at scanne de mange sider, så det bliver ikke lige med det samme. Men de skal nok komme.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Hans Poulsen

#13
Hej Carsten

"Jeg skal nok nævne det her i forum, når jeg næste gang scanner vejvisere".

Vejvisere er ren guf for slægtsforskere, og det ville være synd og skam, hvis dit store arbejde ikke når så langt ud som muligt.

[Personligt venter jeg på, at du kaster din kærlighed på Aalborg, min næsten-hjemby].

Det er muligt, at jeg nu spørger mindre begavet; men så er det, fordi jeg ikke helt kan gennemskue forholdene.

DIS-Wiki har en artikel om *Vejvisere*. Kan der i tilknytning til den artikel føjes en henvisning til din hjemmeside, så den hungrende slægtsforsker ledes hen dér, hvor der er mange vejvisere?

Lad os sige, at du fx 5. februar 2013 lægger endnu flere scannede vejvisere ind på din side, og en slægtsforsker, der aldrig tidligere har slægtsforsket, den 5. marts 2013 finder frem til DIS-Wiki og artiklen *Vejviser*, vil vedkommende - så vidt jeg kan se - ikke få at vide, at din hjemmeside rummer en guldgrube.

Hvilke kommentarer har du til det?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Carsten R. Nielsen


Det har ikke hidtil været noget problem. DIS-Wiki er altid hurtigt blevet opdateret med links til mine scannede vejvisere.

Jeg henviser igen til førnævnte tråd, hvorfra ikke blot linkene til mine scanninger fandt vej til DIS-Wiki men også flere andre (bl.a. et link til skatte- og adressebøger fra Silkeborg):

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,34143.0.html

Hvis det bliver et problem, så må vi jo se på det til den tid.

MVH
Carsten



8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Carsten R. Nielsen


For dem der måtte være interesserede, skulle jeg måske lige præcisere, at det vil være i den oprindelige tråd om gamle vejvisere på nettet, at jeg vil nævne det, når jeg scanner flere vejvisere.

Hvis man vil have besked om dette, skal man altså "abonnere" på denne tråd:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,34143.0.html

Min side er i øvrigt nu opdateret igen med yderligere nogle links, bl.a. til skattebøger fra Frederikshavn, Herning og Marstal, telefonbøger fra Vejen m.m.:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/vejvisere/linkstilvejvisere.html

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk