hvordan leder man i New Zealand ?

Startet af Rolf Georgi-Jensen, 15 Dec 2010 - 00:06

Forrige emne - Næste emne

Rolf Georgi-Jensen

Hej.

Hvis man skal lede efter en person i New Zealand hvor skal man starte.
Det drejer sig om pige Ane Nielsen, f 10/6-1847 i Jelling som rejser d 18/4-1872 til New Zealand.

Venlig Hilsen

Rolf Georgi-Jensen

Eli Lothardt Dahl

Hej Rolf

er du opmærksom på, at der var to personer, som rejste til New Zeeland?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Eva Morfiadakis

#2
En svensk, Sten Aminoff, har skrivit en bok den svenska invandringen till New Zealand. Boken finns översatt till engelska. I boken nämner han också namnen på en del danskar. Svenskar och danskar gifte sig med varandra ibland.

1885/2311 Ane Kirstine  Nielsen  William John  Thomson  (Kan det vara hon som gifte sig? Antagligen inte eftersom det finns en 13-årig flicka som heter Ane Kirstine som utvandrar med sina föräldrar till New Zealand.)

https://www.bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz/search/

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#3
1872/8066 Ane  Nielson  Jens Peter Mueller  Thomsen  (vigsel)

Det här är nog Ane Nielsen. Han finns med på samma avresa som hon. De utvandrar båda från Jelling.

Jag tror att du kan hitta mer på National Archives of New Zealand. Googla namnet.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

1881/7398 Thomsen  Niels Peder  - Anne - Jens Peder Mollor
1879/6296 Thomsen  Thomas -  Anne  -Jens Peter Mollor -
1875/8235 Thomsen  Caroline Catarine  - Anne - Jens Peter Useler

Här är parets barn. Jens Peter M. Thomsen dog 1918. Det här är nog
1931/5436 Thomsen  Anne  84Y

Eva M
Eva M

Karsten Jacobsen

Du kunne prøve at spørge i nogle af de danske foreninger:

http://www.danishconsulatesnz.org.nz/clubs.htm

MVH
Karsten

Jette Mejnertsen

#6
Hej.

Dette er hvad, jeg har fået fra en New Zealandsk slægtsforsker.

Det er på engelsk, håber ikke at det er et problem.

The best link I can give you is:

http://bdmhistoricalrecords.identityservices.govt.nz

but it has limitations as you will see. bdm stands for births deaths marriages. When you put a date range in and find something, you can then narrow down the date until you have the right one. However that date is not the date of birth but the date the event (say birth) was registered. To get further details you would have to send for the certificate and that can be rather expensive. So far I haven't sent for any certificates but I'm at the stage where I might have to if I want to solve a few mysteries.

If you can find out what the person is looking for then perhaps I can help further. I did look at the website you gave me but as it was in Danish I couldn't understand it.

There are quite a lot of cemetery sites now online and a very good one is http://www.pncc.govt.nz


http://www.genealogylinks.net/newzealand/ Der er også dette link:





but of course that is only one area of New Zealand - Palmerston North - but it is where lots of Scandanavian people were buried. Another one is http://www.norsewoodcemetery.co.nz

mvh Jette mejnertsen

Jette Mejnertsen

#7
Jeg har prøvet at redigere, men det er helt umuligt, forteksten hopper og danser.

Men her er et ekstra link:

http://www.genealogylinks.net/newzealand/

mvh Jette

En metode jeg selv har haft glæde af, er at skrive et bynavn + cemetery.


Karsten Jacobsen

#8
Det var måske også værd at tjekke, om din Ane findes i arkiverne for de forskellige danske konsulater i datidens New Zealand. Disse arkivalier kan ses på Rigsarkivet.

MVH
Karsten

Eva Morfiadakis


Hej!

Om du söker på adressen jag gav dig, kan du beställa "certificates", t ex death certificates.

Jag har försökt hitta vilket fartyg de kom med men jag kan inte finna deras namn i passagerlistorna.
Jag gissar på Hövding som gick från Christiania eller Friedeburg som gick från Hamburg 1872. 108 dagar tog sjöresan.

Eva Morfiadakis
Eva M

Eva Morfiadakis

Såg att Jens Peder Møller Thomsen hade fått fel namn i utvandrardatabasen. Han heter Jens och inte Hans. Såg på afgangslisten för Jelling, Vejle, för 1872 opslag 57 att de lämnade sognen den 5 april.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

De tre barnen jag fann finns också bland "stillbirths", dvs de har dött vid födseln. Ökar man sökåren får de ett par barn till.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

På FS har jag fått fram att Ane och Jens seglade med en fartyg som hette Halcione som ankom Wellington den 27/7 1872. Hon finns på s. 19 på skeppslistan och han på s. 14.
Jag har inte lyckats hitta var fartyget avgick från, antagligen engelsk hamn. Fartyget finns inte med bland ankomna fartyg till Wellington som finns på en annan site.
Om du söker på namnet Abel och New Zealand så kan du lätt få upp listan. Familjen Abel var en annan familj som åkte samtidigt från Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Halcione avgick från London.
Bifogar en rapport om resan. Det är No. 8. Tydligen hade immigranterna fått dåligt kött.

Eva M


Eva M

Rolf Georgi-Jensen

#14
Hej Eva og Jette.

Tusind tak for jeres oplysninger og informationer.  :)
I må undskulle at jeg først svare nu men jeg var optaget af noget andet noget.
Jeg har et spørgsmål til Eva der lyder = hvilken hjemmeside var du inde på da du fandt børnene


Venlig Hilsen

Rolf Georgi-Jensen

Eva Morfiadakis


Jag fann dem på den första linken jag gav. Sök på births: skriv bara Thomsen - jag sökte mellan 1872 och 1890. Paret fick fler barn som överlevde.

Du kan sen söka på marriages med barnets namn för att se när det gift sig, ev. kan du sen söka när barnet dog. Då är du fram i tiden, och kan ev. hitta levande släktingar om du beställer death certificate. "Informant" brukar vara en son eller dotter.

Eva M
Eva M


Rolf Georgi-Jensen

Hej Eva.

Jeg er inde på hjemmesiden bdmhistoricalrecords som jeg går ud fra at det er den du mener,
men når jeg søger navn og dato siger den at datoen ikke er i gyldig format " hvordan skal man skrive datoen "  :-\


Venlig Hilsen

Rolf Georgi-Jensen

Per Kühlwein

Hej Rolf

Ane Nielsen er jo et navn i dets forskellige afskygninger på hundredvis eller tusindvis af udvandrede kvinder ligesom det har været for mig at finde mine udvandrede slægtninge af navnet Sørensen. Jeg har haft succes - langt om længe.

1. Find ud af om hun er alene eller der er øvrig familie. Få samling på dem i din søgning.
2. Hvornår og hvorfra afsejler de.
3. Søg dernæst i passagerlister vedrørende afsejlinger til New Zealand. Langt de fleste rejste fra Hamburg. Prøv denne hjemmeside: http://www.hamburgguide.dk/hamburg_ballinstadt_museum.htm
På den måde får du kendskab til ankomsthavnen og evt. viderebefordring i NZ.
4. Sæt disse oplysninger sammen til en annonce hvori du søger oplysninger om og kontakt til familien.
5. Indryk annoncen f.eks. her: http://genforum.genealogy.com/newzealand/
6. Vent - på et eller andet tidspunkt kommer der en reaktion. For mit vedkommende gik der 3 år - det er jo ikke givet at der er en med interesse for slægtsforskning hos familien i den anden ende.
Herefter fortsatte jeg min søgning på nettet og fik udbygget min viden om området de flyttede til. Jeg forsøgte også at kontakte familier med det pågældende navn, men uden held. Disse almindelige navne er som at lede efter en nål i en høstak. Hertil kommer, at mange skiftede navn til noget mere engelsklingende.
7. Rejs en tur derud og besøg de områder hvor de slog sig ned. Besøg de lokalhistoriske arkiver og foreninger og de offentlige myndigheder i forbindelse med kirkegårdsoplysninger. Det gjorde jeg og det gav pote og det betød at jeg på det tidspunkt, hvor jeg kom i kontakt med efterkommerne, var i besiddelse af flere oplysninger om deres udvandrede forfædre (2 generationer) end de selv vidste af. Det er jo herligt at kunne aflevere det historiske grundlag for den videre kommunikation.
8. Jeg brugte på nettet bl.a. NZ-aviser som er digitaliserede og dermed søgbare:
http://paperspast.natlib.govt.nz/cgi-bin/paperspast

Held og lykke med søgningen!

Venlig hilsen
Per

Eva Morfiadakis

Så här skriver du datum
01/01/1872
31/12/1899

Jag är säker på att jag funnit rätt personer med tanke på att fadern heter Jens Peter Moller Thomsen.

Jag har gett dig info. hur du finner passagerarlistan på Familysearch.org

Eva M
Eva M

Rolf Georgi-Jensen

Hej Eva.

Endnu engang tusind tak for hjælpen.  :)


Hilsen

Rolf Georgi-Jensen

Eva Morfiadakis

Marriages Solemnized at St Johns Presbyterian Church, Willis St, Wellington

Transcribed from the original registers


Copies of the original entry can be obtained from Alexander Turnbull Library, P O Box  12349, Wellington New Zealand
(The additional information you will find in the register is the street address of the place where the marriage took place, the address and occupation of the witnesses, and the signatures of the bride and groom.)

Date                   Place                   Name                                           Age        Job        M.S
3 Aug 1872   The Barracks   Jens Peter Muller THOMSEN (x)   22   Mason   B
                                          Ane NIELSEN                             25                S     Warwrck (Interpreter)   M K Warwick (=Witnesses)

M.S=marital status B=bachelor S= spinster

Det här har jag fått från min kontakt på NZ. Hon har skickat en lång lista på folk som gifte sig i St Johns i Wellington. Vad (x) står för vet jag inte.



Eva

Eva M

Eva Morfiadakis

 Jens Peter Moller Thomsen reg number on the fiche is 374 and from the> district keys his death was registered at Eketahuna.> and Anne reg number 2499 shows also as Eketahuna>> From the Tararua District Council Site>> 8080 Mangaoranga Eketahuna Thomsen Anna 4/08/1931 84>> 7756 Mangaoranga Eketahuna Thomsen Jens Peter Miller 17/01/1918 67

Thomsens bodde alltså i Eketahuna Tararua District när de dog. Jag har skickat ett privat meddelande till dig som du inte besvarat. Jag har mer information. Jag säger nu till min vän på New Zealand att inte leta mer info.

Eva M
Eva M

Rolf Georgi-Jensen

Hej Eva.

Jeg har sendt dig en privat besked.  :-[


Venlig Hilsen

Rolf Georgi-Jensen