Cathrine Lorentzen af Ellum, hvor er hendes fødselsted? (før 1730)

Startet af Ernst-Peter Bleshoy, 01 Nov 2012 - 18:33

Forrige emne - Næste emne

Ernst-Peter Bleshoy

God aften,

jeg søger endnu efter Catharina Lorentzen af Ellum, Amt Tønder.

Til sidst fand jeg hendes bryllup med Jens Clausen (Damm) i Flensborg, St. Marien 1745:

> Trauregister 13. Januar 1745 St. Marien, Flensburg
Ist der Ehren-Wohlgeachte Jung-Gesell Jens Clausen, Bürger und Einwohner allhier,
mit der Ehr- und Tugendsamen Jungfru Catharina Lorentzen, des
Ehrenwohlgeachten Lorentz Petersen Eingesessener in Ellum des Amts Tondern
eheleibliche Tochter öffentlich allhier copuliert. <

og jeg fand hun allerede ved bryllupen af hendes datter i Rinkenæs 27.9.1781:

> .... des Kätners in S..beck (Spangbæk) Jens Dams u. Cathrin Lorentzen von Ellum im Amte Lygumkloster ... <

Men desværre fand jeg hun IKKE i kirkebogen af Løgumkloster - Nørre Løgum 1710-1747   :(   >:(

Er der nogen, der kan hjælper, at finde hun?

Med venlig hilsen

Peter (Bleshoy)

Jane Valkær

Hej
Har du kigget i KB Tønder, Lø, Løgumkloster sogn 1763-1872 for at se efter hendes begravelse?

Opslag 160 + opsalg 190 + opslag 205 omtaler nogle Catharina'er. De er nogle damer, der vist er lidt oppe i årene.

Desværre kan jeg ikke så godt tyde skriften og er slet ikke god til tysk.

Mvh
Jane

Ernst-Peter Bleshoy

Hej Jane,

Mange tak for din tip, men desværre er de ikke mine Cathriner.
Måske flyttet hun efter, at hun blev enke 1784 i Rinkenaes, til sine søner i Flensborg og er der begravet.

Mvh
Peter

Lise Østerberg Bahr



Hvor ligger Ellum ? Vores aner i Unaften, Handewitt - Peters Mühle, havde en KOrnwindmühle og får møllekoncession for bønderne i de 3 byer/flækkkerne - ELLUND, Osterby  og Timmersiek !

Prøv at se på www.Adelby.com.....Weiter zu den Daten på www. til navnene i alfabetisk rækkefølge, klik, klik, klik på div. navne, frem og tilbage, for at se slægtsskaberne -


Vi har Hinrich Christoph Erich BAHR, og mange flere, som møller født i Husbymühle 5.7.1831 og hans slægt kan klikkes frem her på dette site.

Svigersøn er Peter Dethlef THOMSEN, født 3.4.1896.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Christian Konstmann Autzen

Ellum ligger i Løgumkloster sogn - vest for byen Løgumkloster i retning mod Bredebro.

Kirkebogen for sognene Nørre Løgum og Løgumkloster 1710 - 1747 er de samme.

Husk lige, at efternavnet Petersen er det samme som Pedersen i de sogne, hvor der var en "dansk" præst. "Tyskerne" kan ikke rigtigt det dér med Peder og Pedersen.

Svend Jacobsen, Frederiksberg, har i sin bog " Løgumkloster Birks tingbøger 1631 - 73" noteret 19 familier i Ellum i både 1633 og 1673 - så der kunne jo være en Lorenz/Lorenzen mellem disse som så har en søn eller sønnesøn, som i starten af 1700-tallet hedder Lorenz Pedersen.

Hilsen
Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej, og husk at se på

www.Adelby.com

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Ernst-Peter

Jeg har nu set lidt mere i ovennævnte bog af Svend Jacobsen.

Lorenz/Lorentz hhv. Lorenzen/Lorentzen kan også være: Laurids, Laust, Laurtz, Laurentz, skriver Svend Jacobsen i bogen - side 359. Lorenz er bl.a. benyttet i de tysksprogede kilder.

Så din Lorentzen kan sagtens være en Lauridsen/Lauritzen. Og dem var der en del af i Ellum, og det er således ikke muligt uden at vide, hvem hendes fader er, for at kunne udlede dette nærmere.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ernst-Peter Bleshoy

Hej og godt nyt år,

først skal jeg siger "unskyld", fordi jeg ikke har takket for jeres svarer.
Jeg var hele tiden ud af slægtsforskning og starter nu igen med at sige mange tak til jeres hjælp.

Men det synes at være meget vanskeligt med, at finde Catharine Lorentzen i Ellum /Løgumkloster.

Måske bringer femtiden mere.

Venlig hilsen

Peter Bleshoy