Opslag i KB Randers Amt, Skarresø sogn 1773

Startet af Helle Okkerholm, 05 Nov 2012 - 19:45

Forrige emne - Næste emne

Helle Okkerholm

Hejsa,

Nu må jeg give fortabt. Jeg er igang med at lede efter min forfader i direkte led 6 generationer bagud. Christen Sørensen Rygaard som var gift med Christiane Rygaard.
Christen blev født ca 1773 (regnet ud, udfra FT) og døde 1855, hvor jeg fandt ham i KB.
Lige nu sidder jeg og kigger i KB fra Randers amt, skarresø sogn 1748 - 1788, men finder ikke lige Christen.

Nogen der kan hjælpe, eller har gode råd ?

Eli Lothardt Dahl

Hej Helle

din efterlysning er en almindelig aneefterlysning ;)

Har du set efter ham i Thorsager?

Du har FT 1845 her:

Samtlige personer i husstanden

Randers, Øster Lisbjerg, Skarresø, Astrup bye, En gaard, 18, FT-1845, B8370
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 73  Gift  Gaardmand Thorsager sogn Randers amt
Christiane Sørensdatter 50  Gift  Hans kone Heri sognet
Søren Christensen 20  Ugift  Deres børn Heri sognet
Mads Christensen 18  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ane Dorthe Christensen 12  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ellen Christensen 10  Ugift  Deres børn Heri sognet
Maren Madsdatter 19  Ugift  Tjenestepige Thorsager sogn Randers amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Helle Okkerholm

#2
Nååe ja, det er det da også.

Tror jeg skal lære at bruge FT ordentlig så jeg lige ser de ting som I andre gør. Nej, det har jeg ikke og jeg vil straks lede efter ham der ! Uh, det bliver interessant.

Thorsager sogn, han må findes.

Tak Eli :)

EDIT -

Synes heller ikke jeg kan finde ham der i Thorsager. :/

Eli Lothardt Dahl

Hej Helle

jeg kan heller ikke finde ham i Thorsager, måske han alligevel er fra Skarresø ;)

her har du et klip fra Milloup:

1772
fol 104
Christen Hansens barn af Astrup - Jens
Jens Rasmussens barn af Skarresø - Rasmus
Christen Jepsens enkes barn af Skarresø Skovhus - Christen
Jens Rasmussens barn af Mesballe - Christen
Søren Sørensens tvillinger af Mesballe - Rasmus og Else
Jens Broks barn af Mesballe - Mette Marie
Søren Pedersen Rougsøs barn af Mesballe - Mette

Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Inge Hedal

Hej
Da sønnen Søren Christensen bliver døbt i Skarresø i 1825 (1814-1837, opslag 5), er Søren Rygaard fra Thorsager blandt fadderne. Det må være Christen Sørensens bror.
Forslag til overvejelse:
Søren født i Thorsager i 1778 som søn af Søren Madsen, se AO Thorsager 1748-1806, opslag 149, Dom 6 Trinit.
Christen født i Thorsager i 1772 som søn af Søren Madsen, samme kirkebog, opslag 133 nederst.
Mvh. Inge

Helle Okkerholm

Der er mange tråde at holde fast i, når man skal grave frem til en, der er svær at finde. Det er jo det der er spændende, men frustrerende, når man ikke lige har "lært" alle de smutveje som I kan.

Fantastisk. Håber bare jeg kan læse mig frem til Christen nu. Han MÅ da være der !

Inge Hedal

Hej Helle
Tydning af de to gange dåb i Thorsager:

Søren født i Thorsager i 1778 som søn af Søren Madsen, se AO Thorsager 1748-1806, opslag 149: Dom 6 Trinit. Søren Madsens Barn i Thorsag Søren
Christen Mads(ens) Hustr, Jens Mads(en), Ras Mortensen,
Søren Christen(sen), Søren Holstes Hustr.

Christen født i Thorsager i 1772 som søn af Søren Madsen, samme kirkebog, opslag 133 nederst:
Dom. est. mihi Søren Madsens Barn i Thorsag Christen
Niels Hendrichs(ens) Hustr, Ras Mortens(en), Jens Mads(en),
Ras Kiær Niels Stubs Hustr

Søren og Christen som voksne:
Her er den Søren Rygaard, der er fadder til Søren Christensen i Skarresø i 1825:
Randers, Øster Lisbjerg, Thorsager, Thorsager Bye, en Gaard, 26, FT-1834, C3664
Søren Rygaard 56  Gift  Gaardmand 
Mette Nielsdatter 81  Gift  hans Kone 
(uden tjenestefolk)

Og her er Christen Sørensen Rygaard, Skarresø, i 1834:
Randers, Øster Lisbjerg, Skarresø, Astrup Bye, en Gaard, 18, FT-1834, C3662
Christen Sørensen Rygaard 63  Gift  Gaardmand 
Christiane Sørensdatter 38  Gift  hans Kone 
Søren Christensen 9  Ugift  deres Børn 
Mads Christensen 7  Ugift  deres Børn 
Ane Dorthe Christensdatter 1  Ugift  deres Børn
(uden tjenestefolk)

Mvh. Inge

Helle Okkerholm

Tak Inge,

Sikke et godt stykke arbejde.

Jeg må nok igen give fortabt på, hvad du skriver omkring de to brødres dåb. Det er næsten ren volapyk, når det er skrevet så kryptisk af præsten. Skrev man ikke mødrenes navne dengang de skulle have døbt børn ?

Vh Helle

Inge Hedal

Hej Helle
Søndag den 26. juli 1778 blev Søren Madsens barn i Thorsager døbt Søren.
Fadderne ved dåben var Christen Madsens kone, Jens Madsen, Ras Mortensen,
Søren Christensen og Søren Holsts kone.
(Det er ikke til at vide, om det var fru Madsen eller fru Holst, der var gudmor).

Fastelavns søndag, den 1. marts, 1772 blev Søren Madsens barn i Thorsager døbt Christen.
Fadderne ved dåben var Niels Hendrichsens kone, Ras Mortensen, Jens Madsen,
Ras Kiær og Niels Stubs kone.
(Det er ikke til at vide, om det var fru Hendrichsen eller fru Stub, der var gudmor).

Moderens navn er sjældent nævnt ved dåben, medmindre barnet er født uden for ægteskab. En kvindes navn blev nævnt ved hendes fødsel og ved trolovelsen/vielsen. Resten af tiden var hun enten fx Søren Madsens datter eller Søren Madsens hustru. Det er end ikke sikkert, at hun blev nævnt ved navn, når hun blev begravet: Kastet jord på Peder Hansens hustru (eller Peder Hansens enke) er en helt almindelig formulering.
Det er forskelligt fra sogn til sogn, hvad præsten skriver indtil kirkebogsreformen i 1814, hvor de skematiske kirkebøger blev taget i brug.
Mvh. Inge

Helle Okkerholm

Hej Inge,

Summa sumarum, så skal jeg finde Christens forældres vielse eller trolovelse, for at finde ud af hvad han mor hed ? Kan godt se, at man skal have meget mere ekspertise til at bevæge sig længere bagud i slægt nu, end det har været. Meget interessant.

Jeg er glad for at du har hjulpet mig med Søren og Christens dåbsdage, for jeg har sørme ikke kunne forstå hvad der stod.

Er spændt på om jeg ved egen hjælp kan bevæge mig længere tilbage, eller jeg må give fortabt. :)

Eli Lothardt Dahl

Hej Helle
Som jeg skrev tidligere, er der en hjemmeside, som hedder Milloup. Den er uundværlig for os, med aner på Djursland m.m. Du har linket her:

http://www.milloup.dk/bf/stikord-djurs.htm

Du går ind på denne side, hvorefter du trykker på Thorsager.  Herefter markerer du trolovede og copulerede. Dernæst trykker du på ALT og F (samtidig). Så kommer der et søge feldt, hvor du skriver navnet på den person, du leder efter – i dette tilfælde skriver du "Søren Madsen". Her kan du se resultatet – han blev gift med Maren Christensdatter.

1757
fol 163b
Søren Madsen og Maren Christensdatter af Thorsager (trolovet og copuleret)
Niels Rasmussen og Anne Lucasses af Thorsager (trolovet og copuleret)
fol 164a
Mads Væver og Mette Jensdatter af Rostved (trolovet og copuleret)

Du kan gøre det samme men dåb, jeg tror jeg fandt, at de fik otte børn. Også begravelser kan du finde på samme måde.

Du har FT 1787 her:

Samtlige personer i husstanden
Randers, Øster Lisbjerg, Thorsager, 440, Torsagger Bye, 27, FT-1787, C2609
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Madsen   56    Gift   Hosbonde   Bonde og Gaard Beboer   
Maren Christensdatter   57    Gift   Madmoder      
Maren Sørensdatter   26    Ugift   Deres Børn      
Mads Sørensen   24    Ugift   Deres Børn      
Christen Sørensen   13    -   Deres Børn      

Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Helle Okkerholm

Hej Eli,

Ja, jeg lurede godt den der side - prøvede google, men fandt kun personer der havde deres stamtræ. Hvor er det super fedt med milloup siden ! Den anede jeg ikke eksisterede.

Tak for det fine arbejde, som du har gjort for mig. Jeg må igang selv og se om jeg er lige så god.

Jeg undres dog ! Nu kan jeg jo se at Christen - hedder Sørensen Rygaard og broderen også (Søren Rygaard), men deres forældre Søren Madsen og Maren Christensdatter har jo ikke Rygaard i deres efternavn. Hvor stammer Rygaard så fra mon ?

Mange taknemmelige hilsner Helle :)