Registrering af sårede soldater 1864

Startet af Steen Andersen, 06 Nov 2012 - 09:08

Forrige emne - Næste emne

Steen Andersen

Jeg søger min oldefar, Carl Frederik Jørgensen. Han var trompetér ved Det Kongelige Artilleri i Fredericia.
boede sammen med min oldemor, ugifte på kasernen i Fredericia i 1860'erne på 9. Batteri, jvf. kirkebog Fredericia Trinitatis 1855-1864 opsl 128 nr 22, hvor min farmor, Johanne, blev født. Han blev pensioneret på et tidspunkt ml. 1861-1864. De fik 4 børn. Jeg går ud fra det er krigsskade. Han flyttede familien til Odense, jfr. Virgo-Fyn, mens han var på kasernen under krigen. Senere har de bosat sig i Nyborg et sted. Men jeg har intet om hans ophave, hans fødsel eller andet. Mon der findes nogen militær fortegnelse?
Små hint har stor ret!
På forhånd tak! Steen

Niels Ole Dahl

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Steen Andersen

hej niels! Og tak for din interesse. Svar på dine spørgsmål:
Ang. pensioneringen står det første gang ved det 3. barns dåb:
(Samme navn som faderen)
Carl Frederik Jørgensen Odense, sct.hans sogn 1864-80 opsl 19. "pensioneret trompetér"
samt ved - foreløbigt - det yngste barns dåb:
Harald Georg Jørgensen Svendborg, Nyborg sogn 1862-1869 opsl 42 nr 34
Ang. bopæl ved død:Jeg har ingen spor af familien herefter. Dog finder jeg min farmor
Johanne Frederikke Jørgensen, ((dåb) Fredericia Trinitatis 1855-1864 opsl 128 nr 22),
i København, hvor hun er gift med min farfar. Herefter har jeg en ubrudt tråd til idag.
Men oldemor Henriette og oldefar Carl frederik finder jeg ikke.
Min oldemors liv har jeg tilbage til 1700-tallet i Dänisch-nienhof, så der er tråden også ubrudt.
Min farmors søskende har jeg ikke ledt efter, men vil bruge tid på det. Dog ved jeg, at
Henriettes søster, Christiana Margaretha Caroline Eÿser, blev  gift med Jørgen Rasmussen fra Fangel på Fyn, under megen bøvl, da han skulle have papirer på, at hans tidl. kone var død og Christina skulle få bekræftet, at hun ikke skyldte skat i Sydslesvig (Fredericia Trinitatis 1843-1867 opsl 55 nr 14.
Men dine hints til opslag vil jeg gennemgå nu.
Tak for hjælpen!