Navnet / begrebet: Vinggaard

Startet af Kristensen, 25 Dec 2012 - 21:09

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

I flere landsbyer optræder gårdnavnet "Vinggaard".

Hvor stammer navnet fra, og hvad betyder det ?
jhk

Kristensen

Den flytning forstår jeg så ikke lige - jeg efterlyser jo netop en tydning af ordet: Vinggård ???
jhk

Hans Poulsen

#2
Hej Jørgen

*Hjælp til tydning* benyttes typisk i de tilfælde, hvor det er selv skriften, der volder vanskeligheder, jævnfør teksten ved den DIS-gruppe:

*Hjælp til tydning af tekster m.v.
Her kan du søge hjælp til tydning af tekstpassager og vanskelig gotisk skrift eller til at få identificeret gamle fotos*.

Moderator uddyber emnet øverst i gruppen, se linket:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,157.0.html

Vinggaard er åbenbart ifølge Google et hyppigt forekommende (familie-)efternavn, og KRABSEN nævner det som et stednavn uden at beskrive det yderligere.

*Ordbog over det danske sprog* har en meget lang artikel om navneordet *vinge*; men en særlig hjælp til dig bringer værket ikke. Et enkelt sted tales der om *vingen* = *fløjen* på en kirkebygning, men det er nok for dristigt at overføre det til dit tilfælde: En gård med flere fløje/vinger[?]. Den går vist ikke.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kristensen

#3
Hej Hans

Jeg passer vist ikke ind i ret mange faste systemer og kasser. ....

Det er måske et særlig vestjysk fænomen,at man bruger det gårdnavn. Jeg støder på det i både i Fjends og i Djeld i Sevel Sogn, Ringkøbing Amt. I Djeld er det så vidt jeg kan se heller ikke så gammelt - måske fra ca. 1875.


Jeg takker meget for hjælpen og ønsker glædelig jul.

jhk