Frederik Martin Jensen, stationsforstander i Sorø omkring 1919

Startet af Erik Risbøll Ljunggreen, 30 Dec 2010 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Erik Risbøll Ljunggreen

Hvad bliver der af Frederik Martin Jensen, stationsforstander i Sorø i 1919 og hans kone Ane Marie Jensen efter 1919. Hvor flytter de hen og hvornår dør de.
Fakta: Frederik Martin Jensen født i Flensborg 2. aug 1856. Gift 6. nov 1879 i Skanderborg med Ane Marie Jensen, der er født 24. april 1856 i Boes, Dover,Skanderborg.

Venlig hilsen

Erik Ljunggreen

Hans Poulsen



Hej Erik

Fortæl, hvor du selv har søgt, så dobbeltarbejde undgås.

Børn? Lægdsrullen? Diverse folketællinger? Stationsforstander - DSB?

Venlig hilsen og godt nytår
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Erik Risbøll Ljunggreen

Hej Hans

Jeg har rimelig styr på Frederik fra hans fødsel og indtil han i Sorø i november 1919 er involveret en hændelse på Sorø station, der gjorde at der blev indledt en auditørundersøgelse af hændelsen. Undersøgelsen mundede ud i at auditøren indstillede ham til enten afsked eller til forsættelse til en station uden for hovedlinien.

Jeg har også styr på børnene.

Efter denne hændelse er han for mig sporløst forsvundet sammen med sin kone. Jeg har ikke kunnet finde ham i folketællingerne omkring Sorø. Jeg har også været omkring politiets registerblade i København, men heller ikke der finder jeg ham. Jeg har dog en formodning om at det er her han skal findes, men er ikke sikker.

Jeg skal nok til rigsarkivet for at finde ham der evt i forbindelse med udbetaling af pension. Men hvis der var nogen der havde kendskab til ham, kunne jeg måske spare mig for en rejse fra det jyske til hovedstaden.

Venlig hilsen

Erik Ljunggreen


Hans Poulsen



Hej Erik

"..til en station uden for hovedlinien.."

Måske endte Frederik på et sidespor, men fortsat med DSB som arbejdsgiver.

Er der ikke en DSB-stat, det vil sige en bog med biografier over alle med en vis charge i DSB, du kan søge i?

Overgået til andet job på en privatbane?

Generaldirektoratet, skulle man tro, måtte vide, hvad Frederik valgte - at blive eller at gå. Har du prøvet at rette henvendelse - skønt forholdene er så forandrede, at det er svært at følge med i den branche.

Venlig hilsen og pøj-pøj
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Rauh


Hej Erik!

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig direkte, men blot gøre opmærksom på, at der muligvis findes et "værk", du kan låne på biblioteket. En af de nørdede julegaver, jeg fik (ønskede mig bl.a. gamle bøger med personbeskrivelser), var nemlig "Danske Statsbaners Tjenestemænd 1952" udgivet af V.P. Larsen, N.K. Bønding Nielsen og O.E. Rude. Måske findes der en lignende, tidligere udgave, da din Frederik er for gammel til at være i 1952-udgaven.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Erik Risbøll Ljunggreen

Hej Jytte

Rigtig mange tak for dit tip. Det er da noget jeg vil undersøge. Det kunne jo være at biblioteket har noget i den retning.

Det er værd at forsøge.

Venlig hilsen

Erik Ljunggreen

Inge-Lise Trampedach

Du kan prøve at skrive til Danmarks Jernbanemuseum i Odense:jbmuseum@dsb.dk
Her er et link til Hj.siden: http://www.jernbanemuseet.dk/DK/A3/arkiv_bib.html
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Erik Risbøll Ljunggreen

Hej Inge-Lise

Tak for adressen. Det er godt at have flere muligheder

Venlig hilsen

Erik Ljunggreen

Martin Bjarklev

Hej..

Kender du http://www.sagaen.dk ? Der er din stationsforstander nævnt, dog som født
i Flensborg i 1556, men jeg er sikker på at det er ham, da et ægteskab i 1879 er nævnt i Skanderborg.

Jeg kan desværre ikke se, hvem sagaen tilhører.. Vedkommende røber ikke sit navn,  - det kan jo også være at det er din egen side... men ellers kan du da kontakte vedkommende for at høre om der er nyt ?

Mvh og Godt Nytår
Martin

Vagn Altmann

Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Erik Risbøll Ljunggreen

Hej Martin

Jeg har været væk nogle dage, derfor det sene svar. Ja, jeg kender Sagaen. Det er ikke min hjemmeside, men vi har samme oldefar på min morfars side, og det er mig der har givet han oplysningerne om Frederik Martin Jensen, så han kan ikke hjælpe mig. Det jeg søger er om min oldefar far på min mormors side.

Hej Vagn

Du har helt ret det er en tråd, der startet af mig, den gav mig en hel del for den førte mig til Sorø og gav en masse viden, men desværre ikke noget om, hvor Frederik Martin Jensen senere skal findes. Jeg havde håbet, at jeg ved denne nye forespørgsel måske kunne finde en der vidste noget om ham.

Venlig hilsen

Erik ljunggreen

Steen Thomsen

Du skal på Rigsarkivet og kigge i DSBs personalearkiv.
Der er et navneregister i Forhallen, og i selve personalesagen (som du bestiiller) er der sandsynligvis fyldige oplysninger om din stationsforstander - det var der om mine!

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Erik Risbøll Ljunggreen

Hej Steen

Tak for dit svar. Det var det jeg frygtede. Det er bare lidt indviklet at bestille arkivalierne via nettet, og det skal man jo nu.

Venlig hilsen

Erik Ljunggreen

Svenn Chr. Trønning

Hej.

Lån denne bog det tager ca. 1 måned før den kommer.
Kilde: Den Danske Stetsbaneetat, O. Th. Hagen, København 1917.

Her står alle DSB folk op til 1913.

Med venlig hilsen

Svenn
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning