Maren Sorensdatter Terslev Sogn Sorø Amt født 1820

Startet af Peter Bendtsen, 08 Jan 2011 - 15:52

Forrige emne - Næste emne

Peter Bendtsen

Jeg leder efter Maren Sørensdatter, født i Terslev Sogn 1820, forældre Søren Rasmussen og Ingeborg Pedersdatter, jeg har fundet hende i afgangsliste i Terslev Sogn 1840 opslag 298, tror der står at hun rejser til vollerslev Sogn 5.-3.-1840, men jeg kan ikke finde hende i Vollerslev eller andre steder håber der er en der kan hjælpe. Mvh. Peter

Vibeke Weilby Bach

Hej

Det kunne være hende

Samtlige personer i husstanden

Roskilde, Ramsø, Køge Landdistrikt, Gammel Kjøge, Gammel Kjøgegaard, Hovedgaard, 1, FT-1845, B7806
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans v. Carlsen 35  Gift  hofjægermester, eier af gaarden og godset, jordbruger i sognet [Gammel Kjøge]
Clara Sophie v. Carlsen 23  Gift  eierens huustru Hammel sogn, Aarhuus Amt
Emmy v. Carlsen 3  Ugift  hans datter i sognet [Gammel Kjøge]
Caroline Ehnhuus 25  Ugift  kammerjomfru Randers
Johanne K. Bergstrøm 31  Ugift  tjenestefolk Fredericia
Ane Cath. Jørgensdatter 27  Ugift  tjenestefolk Faxø sogn, Præstø Amt
Ane Olsdatter 29  Gift  tjenestefolk Greve sogn, Roeskilde Amt
Mikkel Christensen 34  Ugift  tjenestefolk Østersnede sogn, Veile Amt
Else Marie Larsdatter 42  Ugift  tjenestefolk Holsted sogn, Præstø Amt
Ane Larsdatter 12  Ugift  tjenestefolk " [Holsted sogn, Præstø Amt]
Maren Sørensdatter 25  Ugift  tjenestefolk Tersløv sogn, Sorø Amt
Rasmus Larsen 52  Gift  tjenestefolk i sognet [Gammel Kjøge]
Ingeborg Nielsdatter 60  Gift  tjenestefolk Magleby sogn, Præstø Amt
Anders Pedersen 35  Gift  tjenestefolk Høyelse sogn, Roeskilde Amt
Lars Rasmussen 27  Ugift  tjenestefolk i sognet [Gammel Kjøge]
Christopher Madsen 34  Ugift  tjenestefolk Herfølge sogn, Præstø Amt
Niels Nielsen 40  Ugift  tjenestefolk Sædder sogn, Præstø Amt
Christen Hansen 28  Ugift  tjenestefolk Lellinge sogn, Præstø Amt
Erik Chr. Pedersen Drost 31  Ugift  tjenestefolk Magleby sogn paa Langeland, Svendborg Amt
Poul August Beck 33  Ugift  godsforvalter Spjellerup sogn, Præstø Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hilsen Vibeke

Peter Bendtsen

Hej Vibeke!
Tak for hjælpen, ja det må være den rigtige Maren Sørensdatter, der er havnet i Køge, det passer jo med alder, men så er det lige hvor hun bliver af der efter, om hun bliver gift, men det bliver nok ikke til at finde mere om hende. Mvh.Peter

Vibeke Weilby Bach

Hej

Kan hende her bruges

Samtlige personer i husstanden

Præstø, Bjæverskov, Vollerslev, Vollersløv, Et Huus, 51, FT-1880, C6160
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Sørensen 74  Gift Huusfader og Dagleier i Agerbruget  Bjeverskov Sogn Præstø Amt
Maren Pedersen [Sørensen] født Nielsen 59  Gift Hans Kone  Tersløv Sogn Sorø Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hilsen Vibeke

Vibeke Weilby Bach

Hej

Hun er den forkerte er født 1821 og hendes far er Niels madsen, står ved hendes død 1915

Vibeke

Alice Oppenheim

#5
Hej Peter,

Du nævner i tråden PETER & THERESE http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6369.0.html (på side 3), at du muligvis genkender MAREN på Wilders Plads i 1880. Lad os da lige se på hende!


København, København (Staden), Strandgade, Strandgade, Wilders Plads, Enkefru B. Petersen, 32, 244, FT-1880, D4834  
Maren Larsen 59  Enke Husmoder Syning m.m. Terslev, Køge
Vilhelmine Dorthea Larsen 21  Ugift Hendes Datter  København

— Hmmmm.... Terslev, Køge og hendes alder taler da for! Datteren kan være opkaldt efter Broderens 1. kone, DORTHEA...?


WILHELMINE DORTHEA LARSEN
Christening:  25 OCT 1858   Trinitatis, Kobenhavn
Father:  ANDERS LARSEN 
Mother:  MAREN SORENSEN 

...Lad os kigge på det!



Alice Oppenheim


Alice Oppenheim

Datteren findes i Trinitatis KB 1858-61 på opslag 193.

WILHELMINE DORTHEA er født i 58, hendes forældre er gift og bor Gothersgade 118


MAREN SØRENSDATTER blir gift med ANDERS LARSEN i Frederiksberg Kirke sidst i februar 1852 (opslag 83) Hun er "pige", 31 11/12 år og af Frederiksberg (Frdbg)


De fik en søn døbt samme år i Trinitatis:

PETER CHRISTIAN LARSEN
Birth:  23 SEP 1852   
Christening:  14 NOV 1852   Trinitatis, Kobenhavn
Father:  ANDERS LARSEN   
Mother:  MAREN SORENSDR 


Alice


Alice Oppenheim

MAREN i 1885?


København, København (Staden), Lille Istedgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Lille Istedgade 3,matr.308 Sidebygningen 3.Sal, 25, FT-1885, C8890 
Jens Hansen 30  Gift Husfader Arbeidsmand Onløse Sogn,Holbek Amt
Ida Lovisa Hansen 26  Gift Husmoder  Skamstrup Sogn,Holbæk Amt
Carl O?? Folmer Hansen under 1 Aar  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Maren Larsen 65  Enke  Syning Ursløv Sogn,Sorø Amt


Alice

Ole Dorch

Ifølge Ft (Ao) 1860, Kbh, Rosenborg, Matr 67-144 opsl. 108 bor den sidstnævnte familie stadig i Gothersgade 118.
Her fremgår det at Anders Larsen er 39 år og født i Ishøj, og Maren Sørensdatter er 40 år og født i Terslev. Sammen har de børnene: Christian 8 år, Martine 6 år, Christine 3 år og Wilhelmine 2 år.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Peter Bendtsen

Hej Alice!
Det er fantastisk alt det du har fundet, jeg tror helt sikker at det er den rigtige Maren Sørensdatter fra Terslev, og Peder Sørensens søster, jeg har kikket nærmer i kirkebogen fra Terslev Sogn omkring 1820 -21, mener ikke at der er andre der kan komme til at hede Sørensdatter, måske hun er til at finde død i et sogn i det indre København Mvh. Peter

Alice Oppenheim

Glem nu ikke at takke Ole Dorch for FT-1860  ;)

Peter Bendtsen

Hej Ole!
Undskyld Ole, jeg glemte dig i farten, men mange tak for oplysninger i FT 1860, jeg tror det er den Maren Sørensdatter fra Terslev, og som jeg skrev til Alice en søster til Peder Sørensen. Mvh. Peter.

Peter Bendtsen

Er der en der har et godt bud på hvor familien flytter hen efter Gothersgade 118, hvor de er i FT.1860 hvor Ole fandt dem, jeg har ledt efter den første søn der er født i 1852, og skulle være konfirmeret  1866, men kan ikke finde han i Trinitatis som Gothersgade 118 skulle høre under, der er et spring fra  FT1860 og til FT.1880 hvor Maren Larsen er enke og er på Strandgade Wilders Plads Mvh. Peter.

Peter Bendtsen

Ang.Martine Larsen, datter af Anders Larsen og Maren Sørensen, har jeg fundet en der kunne passe på alder i FT.1885 Prinsessegade 34 baghus 2. sal, hun er da 31 år står som gift, men der er ikke nogen mand, kun hendes 3 børn jeg har ledt efter børnene døbt i Vor Frelser kirke, men har ikke fundet dem,  det er jo heller ikke sikkert det er den rigtige Martine. Mvh Peter

Peter Bendtsen

Jeg leder stadig efter Maren Larsen født Sørensen, hun er jo i FT 1880 Strandgade Wilders Plads hos en Enkefru B. Petersen, hun er selv enke 59 år,og er der sammen hendes datter, jeg ville meget gerne finde hende død, og nogle oplysninger der måske kunne kæde hende sammen med Peter Sørensen ,som meget gerne skulle være hendes broder, men det bliver nok svært at komme hvidere med dem. Mvh.  Peter.

Alice Oppenheim

"men det bliver nok svært at komme hvidere med dem" ...


Altså, nu har du "Nej-Hatten" på igen ... Der er da masser af løse ender i den her historie ... se om du ikke kan samle nogle af dem. Begynd fx med børnene. Måske stod PETER, DORTHEA eller ligefrem WILHELMINE THERESE fadder..? Du kan sagtens komme videre herfra!


Alice

Peter Bendtsen

Hej Alice!

Ja men du er jo også den fødte optimist, børnene har jeg Peter  født i 1852 og Wilhelmine født 1858 der er det forældrene der er fadder, Martine født ca.1854 og christine født ca. 1857, har jeg ikke kunne finde, jeg mener at Martine er i en FT.1885 Prinsessegade 34 Christianshavn, hun står som gift, men der er ikke nogen mand,kun 3 børn, mærkelig hvor manden er Mvh.Peter.