Maren Jensdatter gift 1801 i Dallerup Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 17 Jan 2011 - 21:30

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde

Hej!  :)

Jeg søger hjælp til tydning af bryllup for en ane i 1801:
Opslag 212, Dallerup Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt.

........... Ægteskab som Ungk. Rasmus Pedersen af Farre agter af indgaa med Pigen Maren Jens Datter af Toustrup ..... .... 2.  ..... Mand af Toustrup  som Forlovere. Date af 15. Nov. 1801 Ole Jensen, Poul Jensen – Toustrup ... Rasmus Pedersen ... Maren Jens Datter af Toustrup ... - - - - 1. Decbr.

Desuden ved jeg med rimelig sikkerhed at hun er født 1773 i samme sogn. Desværre har jeg svært ved at finde hendes fødsel i kirkebogen, da kirkebogen er "lidt rodet".
Jeg kan finde en Maren Jens Datter af Jens Pedersen, Sorring, 16. maj 1773 (Opsl. 62, samme kirkebog) - men jeg er noget i tvivl om det er begravelsen af et barn eller en fødsel, selv om jeg har "rodet" lidt frem og tilbage.
Kan nogen tyde dette, vil jeg være meget taknemmelig.  :)

Mvh. Birthe

Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Ralph Rasmussen

Hurtigt svar kommer hvis du sætter sagen ind i Hjælp til tydning.  Det var meget godt at få amt, herred og sogn.  Man spørger også tit om kirkebogens årstal, fx 1683-1814.

Her er dåben:

Sorring Jens Pedersens B: [barn] Maren d 16 Maij

Hun er gerne konfirmeret i eller efter 1787.  Men konfirmationerne er ikke i bogen ifølge AO.

Jeg læser ops 212:

At intet enten Slægtskab eller andet hinder, som efter
Lov og Forord: kan hindre det Ægteskab som Ungk: Ras
mus Pedersen af Farre agter at indgå med Pigen
Maren Jens Datter af Toustrup, derfor indestaar vi
2de [tvende] underskrevne Mænd af Toustrup som Forlover.
Datt: d 15 Nov 1801  Ole Jensen, Poul Jensen

Toustrup Ungk: Rasmus Pedersen og P: Maren Jens
Datter af Toustrup den 1 Decbr: [viede]

mvh
-Ralph


Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Birthe Nørskov Bonde

Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)